mies selin katsomassa kuvia

Mitä työpaikkailmoitukset kertovat ja mitä työnhakijat odottavat?

20.01.2023

Yritysten on vaikeaa löytää tarvitsemiaan työntekijöitä. Yksi syy voi olla se, että yritykset eivät tavoita haluamansa osaajaryhmän kiinnostusta. Halutun osaajakohderyhmän tavoittaminen vaatii yritykseltä panostusta. Ovatko yritykset selvittäneet mitä työnhakijat arvostavat työnantajassa, ja ovatko yritykset valmiita panostamaan työpaikkailmoituksiin keinona vahvistaa työnantajabrändiä?

COVID-19-pandemia on vaikuttanut talouden eri osa-alueisiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Pandemia on vauhdittanut työelämän muutosta, ja muuttanut ihmisten arvoja ja suhtautumista työhön. Työntekijät odottavat työelämän olevan joustavampaa  koronaeristyksen jälkeen verrattuna aikaan ennen pandemiaa. Työnantajakuvaan panostaminen on nyt ajankohtaista.

Tammikuussa 2022 tehtiin opinnäytetyötä varten kyselytutkimus, jossa selvitettiin Turun AMK:n ja YAMK:n liiketalouden ja hallinnon opiskelijoiden näkemyksiä houkuttelevasta työnantajasta. Opiskelijoiden näkemyksiä houkuttelevasta työpaikasta verrattiin Linkedinin työpaikkailmoituksiin.

Aineeton palkitseminen houkuttelee enemmän kuin aineellinen palkitseminen

Kyselytutkimus osoitti, että koronapandemia on vaikuttanut Turun AMK:n ja YAMK:n eri ikäisten opiskelijoiden näkemyksiin houkuttelevasta työnantajasta. Kun palkka vastaa työn vaatimuksia, nähtiin aineeton palkitseminen opiskelijoiden keskuudessa aineellista palkitsemista houkuttelevampana työnantajassa. On tärkeää, että työpaikassa viihtyy ja työllä on merkitystä. Yritys, joka panostaa työntekijöiden hyvinvointiin houkuttelee. Työn on joustettava, jotta työ voidaan sovittaa yhteen muun elämän kanssa. Rahalliset edut eivät riitä, jos vuorovaikutus esimiehen kanssa ei toimi, työilmapiiri on huono eikä monipaikkaista työtä sallita.

Kolmen kärki asioista, jotka houkuttelevat työnantajassa:

  • yrityksellä on hyvä maine
  • yrityksen arvot sopivat yhteen työntekijän arvojen kanssa
  • työntekijät suosittelevat hakemaan yritykseen töihin

Menestyminen osaajakilpailussa edellyttää, että yritys kertoo työpaikkailmoituksissaan tarkasti mitä tehtävä tarjoaa ja millainen työnantaja on kyseessä 

Kaikki työnantajat eivät ole vielä sisäistäneet työpaikkailmoitusten mahdollisuutta työnhakijoita houkuttelevan ja motivoivan työnantajabrändin rakentamisessa ja vahvistamisessa. Vain harvoissa työpaikkailmoituksissa kerrotaan miksi yritykseen kannattaisi hakea töihin. Työpaikkailmoitukset eivät olleet, IT alan työpaikkailmoituksia lukuun ottamatta, kovin houkuttelevia tai toisistaan erottuvia työnhakijan näkökulmasta, vaikka innovatiivisesta ja kohdennetusta, palkkahaitarin sisältävistä, työpaikkailmoittelusta on kirjoiteltu jo vuosia.

Huolellisesti laaditut työpaikkailmoitukset ovat mahdollisuus vahvistaa yrityksen työnantajabrändiä. Työpaikkailmoitusten tulisi herättää halutun kohderyhmän kiinnostus hakea yritykseen töihin. Työnhakijat odottavat saavansa työpaikkailmoituksesta merkityksellistä tietoa, jotta he voivat päättää haluavatko he hakea yritykseen töihin. Yritysten tulisi kertoa työpaikkailmoituksissaan kattavasti millaisia osaajia haetaan ja millainen organisaatio on kyseessä. Työpaikkailmoitusten pitkät listat vaatimuksista ja kelpoisuusehdoista eivät houkuttele työnhakijoita varsinkaan silloin, kun palkkatieto tai palkkaluokka puuttuu ilmoituksista. Lisäksi on hämmentävää, että tehtävästä antaa lisätietoja usein joku muu henkilö kuin tuleva esimies.    

Yrityksen työntekijöiden viesteihin ja suosituksiin luotetaan

Työntekijöiden verkostot ovat muodostuneet tärkeiksi rekrytointikanaviksi. Työntekijöiden viestit työpaikastaan lisäävät työpaikan houkuttelevuutta, ja kertovat joskus enemmän työpaikasta kuin työpaikkailmoitus. Työnhakijat luottavat työntekijöiden suosituksiin yrityksestä työpaikkana. Niinpä tehokkainta työnantajabrändityötä on kohdella työntekijöitä hyvin. Yrityksen kulttuuri ja työntekijöiden kohtelu, työntekijäkokemus, välittyy eteenpäin työntekijöiden viesteissä.  Paras hakijajoukko voidaan saavuttaa, kun yrityksen työntekijät suosittelevat hakemaan yritykseen töihin, ja jakavat yrityksen työpaikkailmoitusta verkostoilleen oma-aloitteisesti.

Työpaikkailmoitusten aika ei ole vielä ohi

Työpaikkailmoitusten aika ei ole vielä ole ohi, vaikka monet yritykset saavat hakemuksia suoraan sähköpostitse tai puhelimitse. Virallisia ilmoituksia rennommat työpaikkailmoitukset, ja työnhakijoita kiinnostavaa tietoa sisältävät ilmoitukset, erottuvat muista ilmoituksista. Monella yrityksellä on vielä kehitettävää houkuttelevien ilmoitusten laatimisessa, ja se vaatii ajankohtaista, rohkeaa viestintätapaa.

Lähde:

Sarola, Johanna 2022. Houkutteleva työnantaja: mitä työpaikkailmoitukset kertovat ja mitä työnhakijat odottavat? Opinnäytetyö (YAMK), Liiketoiminnan kehittäminen, Turun ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421242