Etätyöskentely – kommunikoinnin merkitys laadun ja turvallisuuden parantamisessa

24.05.2023

Etätyöskentely on ottanut suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina pandemian myötä tuoden mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Työntekijöiden siirtyessä etätyöskentelyyn on pidettävä huolta siitä, että kommunikointi työntekijöiden välillä säilyy ja että se on turvallista, yksinkertaista sekä tehokasta. Näin voidaan taata laadukas työ sekä turvallinen työympäristö.

Kommunikointi etätyöskentelyssä

Etätyöskentelyssä kommunikoinnin merkitys laadun ja turvallisuuden parantamisessa on valtava. Kun työntekijät kommunikoivat tehokkaasti ja säännöllisesti keskenään ja työnantajansa kanssa, voidaan varmistaa, että kaikilla on tarvittavat tiedot ja resurssit tehtävän suorittamiseksi laadukkaasti ja turvallisesti. Tehokas kommunikaatio parantaa siis myös työskentelyn laatua, edistää työn sujuvuutta sekä vähentää väärinymmärryksiä ja virheitä.

Etätuki

Etätuki tarkoittaa etäyhteyksillä tapahtuvaa ohjausta ja neuvontaa, joka tapahtuu reaaliajassa. Etätuen käyttöönotossa on lukuisia hyviä puolia, joiden avulla voidaan parantaa työn tehokkuutta. Se mahdollistaa asiantuntemuksen tuomisen ajasta ja paikasta riippumatta tapahtumapaikalle eli sen avulla voidaan säästää sekä aikaa että matkakulukustannuksia.

Etätuki tukee työntekijöitä haastavissa tilanteissa ja sen avulla voidaan varmistaa, että työntekijän tarvitsema apu on aina saatavilla. Se tuo turvaa ja joustavuutta, sillä apua voi saada paikasta riippumatta. Etätuella voidaan vähentää myös inhimillisiä virheitä. Jos työntekijä tuntee olonsa epävarmaksi tai tarvitsee varmistusta, hänellä on tukihenkilö, jolta asian voi varmistaa nopeasti ja helposti.

Etätuen hyötyjä ovat:

  • Parempi työturvallisuus
  • Vähemmän työvirheitä
  • Helppo kommunikointi
  • Tehokas ongelmanratkaisu
  • Kustannusten vähentyminen
  • Parempi perehdytys
  • Pienempi matkustustarve.

Etätyöskentely ja turvallisuus

Työturvallisuuden parantuminen on etätuen tärkein hyöty. Hyvällä perehdyttämisellä, ohjeistuksella ja työn organisoinnilla on iso rooli työturvallisuuden parantamisessa. Etätuki helpottaa erityisesti uuden henkilön perehdyttämistä sekä yksintyöskentelyä. Yleisempiä syitä työntekijöiden tekemiin virheisiin ovat muun muassa osaamisen puute, väsyneenä työskentely, ohjeistuksen puutteellisuus ja työohjeiden oikominen. Etätuen avulla pystytään ennaltaehkäisemään monia näistä syistä tapahtuvia työtapaturmia.

Etätyöskentelyssä on otettava huomioon myös tietoturvallisuusnäkökulmat. Tietoturvallisuus on erityisen tärkeää, kun kyse on verkkoyhteyksistä ja tietojen jakamisesta. Työntekijöiden tulisi käyttää kommunikoinnissa suojattuja yhteyksiä, jotka täyttävät yrityksen tietoturvakriteerit ja välttää julkisia tai avoimia verkkoyhteyksiä, jotta tiedot eivät pääse vääriin käsiin.

Sopiva kommunikaatiotyökalu

Työpaikoilla on käytössä erilaisia viestintätyökaluja ja niitä valittaessa on otettava huomioon, millainen viestintätyökalu toimii juuri siinä työtehtävässä parhaiten. Etätukea voidaan antaa eri kanavien kautta, kuten videopuheluna, puhelimessa tai sähköpostitse. Esimerkiksi käsillä työskennellessä kommunikaatiotyökalujen on oltava sellaisia, että työskentelyä voi jatkaa turvallisesti ja tehokkaasti kommunikoinnin lomassa.

Tämän mahdollistaa älylasit, joissa on lisättyä todellisuutta (AR, Augmented Reality) tai virtuaalitodellisuutta (VR, Virtual Reality). AR/VR-älylasien tärkein etu muihin etätukiratkaisuihin verrattuna onkin se, että älylasien käyttäjillä on kädet täysin vapaana tehtävien suorittamiseen, sillä laitteet toimivat äänikomennoilla. AR-älylaseissa etäasiantuntija näkee tarkalleen sen, mitä työntekijä näkee paikan päällä ja pystyy olemaan vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa näytöllä olevien huomautusten ja puheen avulla. Lisäksi asiantuntijalla on täysin sama näkymä kuin lasien käyttäjällä, sillä kamera on integroitu älylaseihin.

Älylasit AR/VR-teknologialla ovat laajalti käytössä monilla eri toimialoilla muassa tehokkuuden, työturvallisuuden ja laadun varmistamiseksi. Esimerkiksi terveydenhuollossa, teollisuudessa, vähittäiskaupassa sekä öljy- ja kaasuteollisuudessa AR/VR:ää käytetään tuomaan lisäarvoa liiketoiminnalle. On ennustettu, että lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden markkinat saavuttavan 571,42 miljardin dollarin vuoteen 2025 mennessä ja kasvavan 63,3 prosentin vuotuisella kasvulla.

Opinnäytetyön tuloksena oli yrityksen tarpeisiin sopiva etätukiratkaisu, joka helpottaa kenttätyöntekijöiden työskentelyä ja parantaa heidän työturvallisuuttaan.

Lähteet:

Vuoristo, A. 2023. Ratkaisu kenttätyön etäohjaukseen – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Sahu, Y. 2021. Harman. Leveraging AR and VR to Drive Seamless Customer Experience Across Industries. Viitattu 02.05.2023. https://services.harman.com/blogs/leveraging-ar-and-vr-to-drive-seamless-customer-experience-across-industries