Kiinteistönvälittäjänä Instagramissa – miten erottua kilpailijoista yhdessä suosituimmista somekanavista?

08.12.2023

Sosiaalisessa mediassa sisältömarkkinointi on muutakin kuin pelkkien somepostauksien tekemistä. Sisällönluonnin takana tulisi olla tarkkaan suunniteltu strategia, jossa sisällönluonnilla pyritään johonkin tavoitteeseen ja sisältöjä tehdään asiakaslähtöisesti. Näin saadaan sitoutuneita asiakkaita, erotutaan muista ja saavutetaan näkyvyyttä.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kiinteistönvälittäjänä toimivalle toimeksiantajalle toimiva strategia Instagramiin. Strategian tavoitteena oli saada toimeksiantajalle lisää näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Tämän takia opinnäytetyössä tarkasteltiin Instagramia markkinointikanavana ja luotiin yksityiskohtainen, toimeksiantajalle personoitu strategia keskittyen toimeksiantajan kannalta tärkeisiin tavoitteisiin, kohderyhmään ja sisältöihin.

”Instagram on suosituin kanava yritysten ja brändien seuraamiseen”

Instagram on nykyään yksi johtavista sosiaalisen median kanavista. Sovelluksella on Suomessa jopa yli kaksi miljoonaa viikoittaista käyttäjää. Lisäksi sovellus kasvattaa nykyään suosiotaan nuorten lisäksi myös vanhemmissa ikäluokissa, mikä tarkoittaa yritykselle sitä, että sovelluksessa voidaan tavoittaa ikähaarukaltaan yhä laajempaa kohderyhmää. Instagram on Suomessa suosituin kanava yritysten ja brändien seuraamiseen, mikä tekee Instagramista erinomaisen markkinointikanavan yrityksille. Koska sovellus tavoittaa paljon ihmisiä laajassa ikähaarukassa, on markkinoinnilla hyvät mahdollisuudet saavuttaa laajalti yleisöä. Tämä tekee Instagramista erinomaisen kanavan näkyvyyden tavoitteluun sekä brändin tai myynnin kehittämiseen. (Komulainen 2023, 149–151; Kanava.to n.d.)

Instagram tarjoaa siis hyvän markkinointikanavan yrityksille. Opinnäytetyössä kävi ilmi, että Instagram on nykyään suosittu markkinointikanava myös kiinteistönvälittäjien keskuudessa. Visuaalisena kanavana Instagram tarjoaa hyvän alustan välittäjän kohteiden ja oman osaamisen esittelyyn sekä henkilöbrändin kasvattamiseen. Koska nykyään moni välittäjä on Instagramissa, erottuminen muista on tärkeää.

Strategia auttaa erottumaan

Haasteena Instagram-markkinoinnissa on löytää keinot erottua monien kilpailijoiden joukosta. Keinoja muista erottumiseen voidaan löytää luomalla strategia sisällönluonnille. Tarkan sisältöstrategian avulla sisällönluonnista tehdään suunnitelmallista ja tuloksellista. Sisältöstrategian pohjana toimii tavoitteiden asettaminen ja asiakkaiden ymmärtäminen. Strategia kertoo, millaista sisältöä luodaan ja miksi, sekä mitä sisällöillä halutaan saavuttaa. (Routa 2021; Rummukainen ym. 2019, 32 33, 53.)

Tuloksellisessa sisältömarkkinoinnissa tavoitteet antavat toiminnalle suunnan, jota kohti mennään. Mittaamalla tavoitteita varmistetaan, että toiminnalla ollaan menossa oikeaan suuntaan. Esimerkiksi, kun tavoitteena on näkyvyyden saaminen, on tärkeää tietää, miten tavoitteen toteutumista seurataan. (Rummukainen ym. 2019, 74, 78, 80.)

Hyvä sisältömarkkinointi on asiakaslähtöistä, jolloin asiakas ja asiakkaan tarpeet ovat keskiössä. Tämän takia tärkeä osa sisältöstrategiaa on tunnistaa kohderyhmä ja ymmärtää sen toimintaa sekä haasteita. Ymmärtämällä kohderyhmää voidaan tehdä heitä palvelevaa ja kiinnostavaa sisältöä. Näin saavutetaan sisällöistä kiinnostuneita ja sitoutuneita seuraajia. (Sales Communications 2019; Kupli n.d.)

Hyvä sisältömarkkinointi on suunniteltua. On tärkeää suunnitella, mistä aiheista sisältöjä tehdään ja kuinka usein. Tuloksellisessa sisällönluonnissa osataan optimoinnin keinoja käyttämällä varmistaa sisältöjen näkyvyyden saaminen. Optimoinnin keinoja ovat oikeanlaisen kuvatekstin kirjoittaminen, avainsanojen eli hashtagien ja sijainnin käyttö. Olennainen osa tuloksellista sisällönluontia on ymmärtää ja tietää optimaalisin julkaisuaika. Tuloksellisessa sisältömarkkinoinnissa sisällöt koostuvat kohderyhmälle suunnitelluista orgaanisista sisällöistä ja maksetusta mainonnasta, jonka avulla tyypillisesti tavoitellaan laajempaa yleisöä esimerkiksi kohderyhmän ulkopuolelta. (Rummukainen ym. 2019, 103; Suni 2021; Makum n.d.)

Mitä opinnäytetyön tulokseksi saatiin?

Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva strategia, jonka avulla toimeksiantaja saa lisää näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Strategian toimivuutta testattiin kokeilujaksolla, jonka aikana toimeksiantajan Instagram-tilille tehtiin sisältöä luodun strategian pohjalta. Opinnäytetyön tulokseksi saatiin onnistunut ja toimiva strategia, jonka avulla sisällönluonti saatiin hyvään vauhtiin. Kokeilujakson aikana tehtiin myös löydöksiä, joiden avulla strategiaa voitiin kehittää vieläkin tehokkaammaksi ja toimivammaksi. Näiden tuloksien pohjalta työn tuotoksena syntyi Kiinteistönvälittäjän opas Instagramiin, jossa luodun strategian pääpointit esitetään helposti luettavassa muodossa.

Somemarkkinointi on nouseva trendi ja siksi Instagram-markkinointi onkin hyvin ajankohtaista monella eri alalla toimivalle yritykselle ja yrittäjälle. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota lukijalle ajankohtaisin tieto Instagramista ja sen toiminnasta sekä ohjeet vaihe vaiheelta oman sisältöstrategian luontiin. Opinnäytetyöstä voi siis hyötyä toimeksiantajan lisäksi myös muut Instagram-markkinoinnista kiinnostuneet yritykset ja henkilöt.

Lähteet:

Kanava.to. n.d. Some Suomessa: katsaus suosituimmista ja nousevista somealustoista. Viitattu 1.12.2023 https://kanava.to/some-suomessa-katsaus-suosituimmista-ja-nousevista-somealustoista/

Kupli n.d. Asiakaslähtöisyys markkinoinnin keskiöön. Viitattu 1.12.2023. https://www.kupli.fi/asiakaslahtoinen-markkinointi/

Makum n.d. Sosiaalisen median optimointi. Viitattu 1.12.2023. https://makum.fi/sosiaalisen-median-optimointi/

Rummukainen, M.; Hakola, I. & Hiila, I. 2019. Sisältömarkkinoinnin työkalut. Helsinki: Alma Talent

Sales Communications 2019. Mitä on sisältömarkkinointi? Viitattu 1.12.2023. https://www.salescommunications.fi/blog/mita-on-sisaltomarkkinointi

Suni, N. 2021. Sosiaalisen median markkinointi – kuinka hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa? Viitattu 1.12.2023. https://www.meltwater.com/fi/blog/sosiaalisen-median-markkinointi