Miten voimisteluseura voi saada lisää näkyvyyttä ja sitoutuneisuutta sosiaalisessa mediassa?

22.05.2025

Sosiaalinen media tarjoaa urheiluseuroille valtavan mahdollisuuden kasvattaa tunnettuuttaan ja houkutella uusia jäseniä. Ilman suunnitelmaa sosiaalisen median markkinoinnin potentiaali jää kuitenkin helposti hyödyntämättä. Forssan Voimistelijoille kehitettiin konkreettinen sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma näkyvyyden ja sitouttamisen tueksi.

Forssan Voimistelijat ry on lähes 400 jäsenen voimisteluseura, joka tarjoaa monipuolista harrastetoimintaa ja joukkuevoimistelua kaikenikäisille. Seura on tunnettu paikallisesti, mutta sen sosiaalisen median näkyvyyttä haluttiin vahvistaa erityisesti Instagramissa ja Facebookissa. Nämä kanavat tavoittavat tehokkaasti sekä nuoria voimistelijoita että heidän vanhempiaan. Tavoitteena oli luoda käytännönläheinen suunnitelma, joka helpottaa sosiaalisen median kanavien ylläpitoa, tukee sisällöntuotantoa ja aktivoi seuraajia.

Strategisella sisällöllä kohti tavoitteita

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin strategisen suunnittelun työkaluja, kuten SWOT- ja SMART-analyyseja, kilpailija-analyysia sekä kohderyhmien ja asiakaspersoonien tarkastelua, joiden tuottaman tiedon pohjalta toimeksiantajalle voitiin luoda mahdollisimman tehokas sisältömarkkinointisuunnitelma. Tietolähteinä hyödynnettiin ajankohtaista tietoa monipuolisista lähteistä, Forssan Voimistelijoiden toiminnanohjaajan kanssa käytyjä keskusteluja sekä seuran omia sosiaalisen median kanavia ja niistä saatua dataa.

Lopputulokset

Kerätyn tiedon perusteella kävi ilmi, että laadukas ja monipuolinen sisältö kuten joukkueiden kuulumiset, kilpailupäivitykset, arvonnat ja haasteet lisäävät merkittävästi seuraajien osallistumista ja reaktioita. Kanavia pitää myös muistaa päivittää säännöllisesti useamman kerran viikossa.

Vuoden 2025 sosiaalisen median trendeissä näkyy lyhytvideot ja visuaalisuus, tekoäly ja personointi, sosiaalisen median hakukoneoptimointi sekä maksetun mainonnan merkitys. Eri sosiaalisen median kanavien algoritmit toimivat hieman eri tavoin, mutta yleisön sitoutuneisuus sisältöön on merkittävä tekijä sisällön suoriutumiseen ja markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseen kanavasta riippumatta. (Harju 2025.)

Seuran markkinointiin on käytössä rajalliset resurssit, sillä seuralla ei ole työntekijää, joka keskittyisi pelkästään markkinointiin. Siksi työn tärkeä oivallus oli se, että seura voi hyödyntää nuoria voimistelijoita sisällöntuotannossa. Tämä ei ainoastaan monipuolista viestintää, vaan tuo seuran arjen lähemmäs yleisöä ja keventää viestintävastuita.

Konkreettinen vuosikello helpottaa arkea

Lopputuloksena Forssan Voimistelijat sai selkeän markkinoinnin vuosikellon kalenterimuodossa, jossa määritellään mitä julkaistaan, milloin ja mihin kanavaan koko vuoden ajalle. Lisäksi kalenterissa määriteltiin missä muodossa julkaisu julkaistaan, esimerkiksi Instagram kuva, Reels vai tarina. Vuosikello tukee suunnitelmallisuutta ja helpottaa julkaisujen suunnittelua etukäteen ja niiden ajastamista valmiiksi.

Lähteet:
Harju, J. 2025. Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa? Suomen Digimarkkinointi Oy. Viitattu 1.5.2025. Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa? – Suomen Digimarkkinointi Oy