Mukana tämän päivän yritystrendissä, Wallac Oy:n hiilidioksidipäästöjen selvitys vientirahdissa
Vastuullisuus yrityksissä käsittää ympäristön, sosiaalisen sekä ekonomisen vastuun. Nämä kaikki vastuualueet ovat isoja, tässä tutkimuksessa perehdyttiin ympäristövastuun osaan, ja selvitettiin toimeksiantajayrityksen, Wallac Oy:n, vuoden 2021 hiilidioksidipäästöt vientirahdissa. Ilmastonmuutoksen torjuminen ja luonnonvarojen säästävä ja tehokas käyttö, ilman, maaperän ja vesien suojelu sekä monimuotoisuuden turvaaminen luonnossa sisältyvät yritysten ympäristövastuuseen.
Taustaa
Wallac Oy:n vienti on maailmanlaajuista ja rahtimäärät suuria. Tuotteet ovat kooltaan pienestä jousesta suuriin laitekokonaisuuksiin. Wallac Oy on diagnostiikka-alan johtavia toimijoita, ja on PerkinElmer-konsernin suurimpia tuotanto- sekä valmistusyksiköitä. Kemiantuotannossa valmistetaan reagensseja, jotka ovat laitteissa käytettäviä aineita, joilla seulotaan mm. perinnöllisiä sairauksia. Instrumenttituotannossa valmistetaan laitteita seulontaa varten. Lisäksi Wallac Oy:llä kehitellään ohjelmistoja, joiden avulla seulontoja sekä tutkimuksia tehdään. Laitteiden huolto kuuluu myös toimeksiantajalle.
Toimitukset
Useimmat reagenssit ovat lämpötilaherkkiä, jonka takia asiakastoimitusten on tapahduttava nopeasti. Wallac Oy:n myynnistä reilut 90 % on reagensseja, ja myynnistä suurin osa on ulkomaan vientiä. Asiakkaiden ollessa ympäri maailmaa, on Wallac Oy:llä käytössä useampia kuljetusyrityksiä. Eri kuljetusyritykset toimivat eri puolilla maailmaa eri palveluvarmuudella. Tuotteiden ollessa kriittisiä asiakkaille, sekä lämpötilaherkkiä, on toimitusten oltava perillä nopeasti ja turvallisesti. Wallac Oy:n vientikuljetukset tapahtuvat pääasiassa lento- tai pikalentorahtina.
Tavoitteet
Konsernitasolla jaettiin yhteisesti kaikille tavoitteet vuoden 2022 alussa kestävän kehityksen parantamiseen. Kun kyseessä on maailmanlaajuinen, suuri konserni, prosessien läpivienti vie aikaa. Tavoitteena konsernissa on vähentää kasvihuonekaasuja 30 % vuoteen 2030 mennessä, sekä koko konsernin olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Suomen tavoitteena on olla vuoteen 2035 mennessä hiilineutraali.
Kuljetukset
Wallac Oy:n suurimman myyntivolyymin ollessa reagensseja, joista suurin osa lämpötilaherkkiä tuotteita, lentokuljetukset ovat ainoa vaihtoehto niille tuotteille. Lentäminen tuottaa kuljetustavoista eniten kuljetuspäästöjä. Onneksi useimmissa lentokoneissa on tänä päivänä käytössä lentopolttoaineen joukossa SAF, eli uusiutuva lentopolttoainetta, joka koostuu biojätteestä. SAF:n ansiosta lentokuljetuksesta muodostuu vähemmän kuljetuspäästöjä.
Vientikuljetukset
Wallac Oy:n vientikuljetukset on kaikki ulkoistettu. Lentorahdin maantiekuljetuksen Helsinki-Vantaalle vuonna 2021 kuljetti Power-Logistics Oy. Lentopikarahdista vastasi vuonna 2021 UPS Parcel Service Finland Oy, DHL Express, TNT sekä FedEx Express ja lentohuolinnasta vastasi DHL Global Forwarding (Finland) Oy. Lentohuolintaa järjesti myös UPS SCS (Finland) Oy, joka käytti lentoihinsa pääasiassa Finnair Oyj:n sekä Lufthansan palveluita, jotka ovat erikoistuneet lämpökontrolloidun rahdin kuljetukseen. Pienemmissä määrin huolitsijoista käytössä oli Varova Oy sekä Expeditors.
Tutkimus
Tutkimuksessa lähetettiin vuonna 2021 Wallac Oy:n kanssa yhteistyössä olleille kuljetusyrityksille sekä huolitsijoille sähköpostilla kysely vuoden 2021 hiilidioksidipäästöistä. Wallac Oy:llä ei ole aiemmin selvitetty CO2 päästöjä rahdinkuljetuksissa. Osa kyselyn saaneista pystyi toimittamaan vientimaat tai kaupungit sekä niihin kohdistuneet rahtimäärät, joista saatiin laskettua hiilidioksidipäästöt. Niistä kohteista, joista ei saatu tietoja, vientikuljetusten hiilidioksidipäästöt laskettiin laskurin avulla, kyselyyn vastattujen rahtimäärien vientimaiden ja kaupunkien jakosuhteen mukaan.
Itse lasketut CO2 päästöt ovat epätarkempia tuloksia, koska lentojen tarkkoja reittejä ei ole tiedossa eikä lentopolttoaineen kulutusta. Myöskään maantiekuljetuksissa ei ole tiedossa tarkkaa kuljetettua matkaa eikä polttoaineen kulutusta. Nämä laskelmat ovat suuntaa antavia.
Sopivan laskurin löytäminen internetistä oli haasteellista, koska käytössä oli lähtö- sekä määrämaa tai määräkaupunki, riippuen kuljetusyrityksestä, sekä kulutettua polttoainetta ei ollut tiedossa. Vuoden 2021 rahtimäärät toimeksiantajalla olivat suuria, Covid 19 tutkimiseen käytetyn tuotteen myynnin suuren volyymin takia.
Tulokset
Tutkimuksessa päästiin tuloksiin, jotka toimitettiin toimeksiantajalle. Wallac Oy voi käyttää tuloksia seuraavien vuosien rahtimäärien kuljetuspäästöjen vertailuun. Tämän tutkimuksen alkaessa, osa kuljetusyrityksiä toimitti kuljetuspäästöraportteja kuluvan vuodenkin osalta. Wallac Oy:n kuljetusyritysten kanssa asiointi kuljetuspäästöjen parissa varmasti helpottui tämän opinnäytetyön kyselyn avulla. Kuljetuspäästöjen selvittäminen sekä niiden seuraaminen kuljetusyrityksissä pienentää vastaisuudessa hiilidioksidipäästöjä, koska voidaan miettiä keinoja kuljetuspäästöjen pienentämiseen, kun lähtökohta on selvitetty. Kuljetuspäästöjen selvittämisen ansiosta toimeksiantaja voi myös pohtia, miten kompensoi eli hyvittää yrityksen päästöjä. Kuljetuspäästöjen selvittäminen yrityksessä sekä niiden seuraaminen ja läpinäkyvyys tuo yritykselle kilpailuetua. Kestävän kehityksen mukainen toiminta on todella suuri asia yritysmaailmassa, ja kiinnostaa niin asiakkaita, kuluttajia kuin sijoittajia.
Tulevaisuus
Tieto, jonka huomattiin puuttuvan monesta raportista ja olevan haasteellisin saada ehkä vielä lähitulevaisuudessakin, on viimeisten kilometrien kuljetuspäästöt asiakkaalle asti. Suurin osa kuljetusyritysten sekä huolitsijoiden kuljetuspäästöistä ilmoitettiin määrämaan lentokentälle asti. Tässä on seuraava haaste kuljetuspäästöjen seurantaan, niin kuljetusyrityksille kuin niiden asiakkaille.
Lähteet:
Jonkka K. 2022: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824709, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.