Yritystoiminnan vastuullisuus – maapalloa säästäen, myös tuleville sukupolville

30.04.2024

Yksi tämän päivän megatrendeistä on vastuullisuus, myös yritystoiminnassa. Kuluttajat tekevät yhä enemmän ostopäätöksiä vastuullisuuden pohjalta pelkän hinnan sijasta, ja sijoittajia kiinnostavat ympäröivän yhteiskunnan huomioivat yritykset. Onkin tärkeää, että vastuullisuus on näkyvä osa yrityksen toimintaa, konkreettisina ja selkeinä toimina.

Yritystoiminnan vastuullisuus tarkoittaa tekoja ja toimia, jotka voidaan nähdä ekologisina, sosiaalisina ja taloudellisina vastuina. Vastuullisesti toimivissa yrityksissä nämä vastuut ovat tasavertaisia toisiinsa nähden, eikä esimerkiksi mennä eteenpäin vain pelkkä taloudellinen menestys päämääränä. Tietysti yritystoiminnassa on ajateltava kilpailukykyä ja kannattavuutta, mutta samalla muistaen näiden kanssa yhtä tärkeät ekologiset ja sosiaaliset vastuut yhteiskuntaa kohtaan.

Mitä kuluttajat odottavat vastuullisuudelta?

Uusimpien tutkimusten mukaan tuotteen tai palvelun kotimaisuus on tärkein yksittäinen ostopäätöksiin vaikuttava asia. Ostohalukkuuteen vaikuttaa erityisesti, jos tuotteelta tai palvelulta löytyy Avainlippu-merkki. Se kertoo, että kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia. Kotimaisuuden lisäksi kuluttajat haluavat, että tuote on ympäristöystävällinen, myös materiaaleiltaan, jolloin se on helposti kierrätettävissä.

Entä millaisilla työkaluilla yritykset tekevät suunnitelmallista vastuullisuustyötä? Käytetyimmät työkalut suunnitelmalliseen vastuullisuustyöhön ovat maailmanlaajuisesti käytössä olevat ISO 9001 -laadunhallintajärjestelmä ja ISO 14001 -ympäristöjärjestelmät. Ne kertovat yritystoiminnan asiakaslähtöisyydestä ja ympäristöasioiden huomioimisesta sekä luotettavuudesta, ovathan ne kolmannen osapuolen auditoimia. Toimintajärjestelmien käyttäminen on tärkeä osa yrityksen vastuullisuusviestintää, ja ne kertovat sidosryhmille yritystoiminnan vastuullisuudesta.

Kaiken pohjana ovat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet

Vastuullisen yritystoiminnan perustana toimivat yleismaailmalliset YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, Agenda 2030. Niiden päämääränä on, että ihan jokaisella ihmisellä on oikeus ihmisarvoiseen elämään. Tämä saavutetaan poistamalla köyhyys ja nälänhätä kaikkialta maailmasta sekä tukemalla sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Yritykset voivat omalta osaltaan olla mukana päämäärän toteuttamisessa liittämällä kestävän kehityksen tavoitteet omiin arvoihinsa ja ottamalla ne konkreettisen vastuullisuustyön perustaksi.

Millaisia ajatuksia vastuullisuus herättää yrityksissä?

Tuoreimman selvityksen mukaan tärkeimmät vaikuttimet suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten tekemälle vastuullisuustyölle löytyvät yrityksen omista arvoista ja vastaamisesta asiakkaiden odotuksiin. Yritykset näkevät vastuullisuuden olevan erittäin merkittävä osa yritystoimintaa ja konkreettisten tekojen tuovan hyvää julkista mainekuvaa.

Toisaalta taas haasteitakin löytyy. Koetaan, että vastuullisuustyön toteuttamisen esteinä ovat rajalliset resurssit, eikä välttämättä ole tarpeeksi tietotaitoa, miten vastuullisuutta voisi selkeästi toteuttaa tai miten viestiä vastuullisuudesta viherpesua välttäen.

Vinkkejä vastuullisuustyöhön

Tilanteissa, joissa yritys vasta miettii vastuullisuustyön aloittamista tai sen selkeää toteuttamista, kannattaa pitää mielessä muutama tärkeä asia:

  • Kuuntele asiakkaita ja heidän odotuksiaan.
  • Ota kestävän kehityksen tavoitteet osaksi yrityksen arvoja.
  • Kannattaa harkita, onko toimintajärjestelmien käyttöönottamisesta hyötyä.

Ja kaikkein tärkeimpänä asiana:

  • Kannattaa muistaa konkreettiset teot ja tekeminen. Ympäripyöreät sanat vastuullisuudesta eivät riitä, vaan tarvitaan selkeitä ja todellisia tekoja.