luottokortti kädessä tietokoneella

Konversio-optimoinnilla käännät verkkosivuvierailijasi tehokkaammin maksaviksi asiakkaiksi

31.03.2023

Verkko kilpailukenttänä on muutamassa vuodessa kokenut valtavan mullistuksen, kun koronapandemia omalta osaltaan pakotti ja opetti asiakkaat tekemään hankintojaan verkon välityksellä. Tämän seurauksena uusia verkkosivustoja ja -kauppoja perustettiin ennen näkemättömällä tahdilla yritysten pyrkiessä pysymään kilpailussa mukana. Nykypäivänä yritys, jota verkosta ei löydy, on sama kuin yritystä ei olisi olemassakaan. Kilpailun kiristyminen on johtanut siihen, että pelkkä myytävien tuotteiden ja palveluiden esille laittaminen verkkosivustolle ei kuitenkaan enää riitä. Yritysten täytyy lisäksi tehdä nykypäivänä kaikkensa varmistaakseen, että verkkosivusto myös motivoi vierailijoita suorittamaan sivustolla yrityksen toivomia asioita, kuten tekemään ostoksen tai täyttämään yhteydenottolomakkeen. Tässä kohtaa konversio-optimointi astuu kuvaan.

Verkkosivuston konversio-optimointi on prosessi, jossa tekemällä tietoon perustuvia muutoksia sivuston ulkonäköön, sisältöön ja käyttäjäkokemukseen voidaan useampi verkkosivustovierailijoista saada toimimaan sivustolla yrityksen toivomalla tavalla ja vaikuttaa tätä kautta positiivisesti yrityksen liikevaihtoon.

Miten yritys voi hyötyä konversio-optimoinnista?

Auttaa kasvattamaan liikevaihtoa.

Konversio-optimoinnin ensisijainen tavoite on nostaa yrityksen sivuston kautta saatavia tuloja ilman lisäpanostuksia mainontaan tai markkinointiin. Verkkosivustoa optimoimalla pyritään jokainen sivustovierailija hyödyntämään maksimaalisesti, mikä pitkässä juoksussa auttaa yritystä kasvattamaan nopeammin liiketoimintaansa.

Parantaa verkkosivuston käyttäjäkokemusta

Konversio-optimoinnin tarkoituksena ei ole pelkästään yrityksen myynnin lisääminen, vaan myös kehittää verkkosivuston käyttökokemusta. Parantamalla sivustolla navigoimista sekä kehittämällä sivustoa entistä käyttäjäystävällisemmäksi voidaan asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa ja sitä kautta asiakkaan haluun asioida yrityksen kanssa uudestaan.

Kerryttää arvokasta tietoa

Konversio-optimointi sisältää paljon testaamista, muutosten tekemistä sekä datan analysointia, jonka avulla kerrytetään arvokasta tietoa siitä, mikä verkkosivustolla oikeasti toimii ja mikä ei. Tietoa pystytään tulevaisuudessa hyödyntämään verkkosivuston kehityksessä ja helpommin tekemään valveutuneita päätöksiä tarvittavista muutoksista.

Auttaa pitämään verkkosivuston kilpailukykyisenä

Lukuisten yritysten kilpaillessa potentiaalisten asiakkaiden huomiosta tulee yrityksen pysyä kehityksen aallonharjalla ja jatkuvasti kehittää verkkosivustoaan pysyäkseen kilpailukykyisenä nopeasti muuttuvien trendien sekä asiakastarpeiden keskellä. Konversio-optimointiin panostamalla yritys varmistaa, että verkkosivusto on valmis aina palvelemaan vierailijoita laadukkaasti, eikä potentiaalista myyntiä menetetä huonon sivustokokemuksen takia.

Miten aloittaa konversio-optimointi omalla verkkosivustolla?

Aluksi on tärkeää määritellä omalle verkkosivustolleen selkeät tavoitteet sekä asiat, joita kävijän halutaan sivustolla tekevän. Yrityksen päätavoite voi esimerkiksi olla tuotteen myynti tai yhteydenottolomakkeen lähettäminen, mutta tämän lisäksi on tärkeää tunnistaa myös muut asiat, joita kävijän halutaan matkalla tähän tavoitteeseen sivustolla tekevän. Jos yrityksellä on esimerkiksi verkkokauppa, on kävijä saatava ensin vierailemaan tuotesivulla, sitten lisäämään tuote ostoskoriin. Tämän jälkeen kävijä on saatava siirtymään ostoskoriin, ostoskorista kassalle ja lopulta tarvittavien tietojen syöttämisen jälkeen tilaamaan ja maksamaan tuote. Jotta sivustoa voidaan systemaattisesti kehittää, on heti alussa tärkeää hahmottaa mahdollisimman tarkasti mitä asioita sivustolla on tapahduttava, jotta toivottu lopputulos on mahdollista saavuttaa.

Kun tavoitteet on selkeästi määritelty, voidaan sivuston nykytilannetta lähteä Google Analyticsin avulla arvioimaan. Muodostaakseen mahdollisimman tarkan kuvan sivuston toimivuudesta on tärkeää varmistaa, että kaikesta sivustolla tapahtuvasta toiminnasta, kuten esimerkiksi sivustolla olevan hakutoiminnon käyttämisestä tai videon katselusta, kertyy Google Analyticsiin dataa. Jos kyseessä on verkkokauppa, on suositeltavaa lisäksi ottaa käyttöön Google Analyticsin tehostettu verkkokaupan seuranta -lisäosa, jonka avulla verkkokaupassa tapahtuvista asioista ja asiakkaiden ostokäyttäytymisestä saadaan muodostettua entistä laajempi käsitys. Google Analyticsin monien erilaisten mittareiden avulla voidaan esimerkiksi nähdä miltä sivuilta kävijät useimmiten poistuvat, millä sivuilla eniten vieraillaan sekä mitkä sivut saavat kävijät parhaiten konvertoitumaan. Google Analyticsin avulla sivustolta tunnistetaan ongelmakohtia sekä löydetään kehitysmahdollisuuksia, joita tämän jälkeen osataan lähemmin alkaa tutkimaan. Esiin nousevia kohtia voidaan käyttäytymisanalyysityökalun kuten Hotjarin avulla tutkia tarkemmin ja sen tarjoamien lämpö-, vieritys- ja klikkauskarttojen sekä kävijätallenteiden avulla pyrkiä paremmin ymmärtämään miksi Google Analyticsin osoittamia asioita verkkosivustolla tapahtuu.

Kehityskohtien tunnistamisen jälkeen ei kaikkia muutoksia suinkaan kannata tehdä sivustolle yhdellä kertaa. Nousseet kehitysideat kannattaa järjestää tärkeysjärjestykseen ja aloittaa ensin sellaisesta muutoksesta, joka sijaitsee tavoitteen täyttymisen kannalta tärkeällä sivulla, on helposti toteutettavissa ja jolla on potentiaalisesti suurin vaikutus tavoitteen täyttymiseen. Pienikin sivustolle tehty muutos voi vaikuttaa moneen eri asiaan, joten tehdyistä muutoksista on syytä pitää kirjaa ja tehdä sivulle vain yksi muutos kerrallaan.

Konversio-optimointi ei ole sivuston kertaluontoinen korjaustoimenpide, vaan jatkuvaa sivuston suorituskyvyn seuraamista sekä muutosten tekemistä tarpeen mukaan. Tärkeimpiä mittareita ja niiden kehitystä on hyvä aktiivisesti seurata, sillä konversio-optimointi on jatkuvaa oppimista omasta verkkosivustosta ja sivustolla vierailevista potentiaalisista asiakkaista sekä heidän tarpeistaan.

Konversio-optimointi on pitkäjänteistä työtä, eikä verkkosivukokemusta mullisteta viikossa tai edes kahdessa. Verkkosivuista ja sen vierailijoista kuitenkin enemmän ja enemmän vähitellen oppimalla yritys pystyy tehokkaammin tulevaisuudessa muuttamaan markkinointiin tekemänsä panostukset menoista tuloiksi.

Opiskelija valmistui tradenomiksi Turun ammattikorkeakoulusta markkinoinnin osaamispolulta. Osaamispolun opintojaksojen sisältöjen tavoitteena on olla mahdollisimman käytännönläheisiä, jotta ne tarjoavat osaamista, jota työelämässä tarvitaan. Markkinoinnissa digitaalisuuden rooli on erityisen merkittävä, ja tarve osaajille on suuri. Opintojaksoihin sisältyy myös käytännön yhteistyö alueen yritysten kanssa erilaisin projektioppimisen keinoin. Opiskelijalla oli kokemusta myynnistä ja markkinoinnista jo ennen opintojensa aloittamista, ja tätä osaamista opinnot syvensivät entisestään.

Lähteet

Merilahti, O. 2023. Uuden verkkokaupan kehittämisen aloittaminen konversio-optimoinnin avulla : case Onnipyörä Oy, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.