
Kaluston optimoinnilla last mile -kuljetukset vihreämmäksi ja kannattavammaksi
Sopivan kaluston valinta on keskeisessä roolissa last mile logistiikan onnistumisen takaamisessa. Kuljetettavat lähetykset antavat omat rajoitteensa kuten antavat asiakkaatkin. Oikealla kalustolla saadaan oikeat lähetykset oikeaan paikkaan, ympäristöystävällisyys ja taloudellisuus huomioiden.
Last mile voi aiheuttaa jopa 53 % kuljetuksen kokonaiskustannuksista (Duman, Ergun & Behroozi, 2023, 210). Tämä on niin merkittävä lukema, että sitä ei voi noin vain sivuuttaa. Onnistuneella tehostuksella voidaan säästää merkittäviä summia ja lisätä yrityksen kannattavuutta. Tehokkaalla ajattamisella voidaan samalla myös pienentää ympäristön kuormitusta.
Kaikkea rahtia ei voi laittaa samanlaisiin kuormatiloihin
Tehokkuuden yksi iso este erityisesti raskaassa jakelussa on kuormatilojen sopivuus. Kaikki rahti ei ole
samanlaista ja niiden poikkeavuuksien takia lastaus samaan kuormatilaan ei ole aina mahdollista.
Erilaisia kuormia varten valmistetaan erilaisia kuormatiloja. Kuten ajoneuvoissa, niin näissäkään ei ole
universaalisti kaikkeen sopivia ratkaisuja ja aina joutuu tekemään jostain kompromissin.
Tasaisen varma ratkaisu on yleisesti kyljestä aukeavat kovakylkiset kuormatilat. Kun näihin laittaa lämmityslaitteen, pystyy kuljettamaan monenlaista rahtia aina pitkistä kylkipurettavista lähetyksistä lämpimässä kuljetettaviin elintarvikkeisiin. Aika yleispätevä ratkaisu, mutta mitäs tehdään sitten kun se lava on sen muutaman senttimetrin liian leveä. Kovat seinät eivät anna periksi, mutta pressukapelli saattaisi juuri antaa sopivasti. Pressukapelleja ei saa pidettyä taas lämpimänä, joten samalla se eliminoi pois kaikki elintarvikekuljetukset ja näille pitää järjestää erilliset kuljetukset.
Rahdin ominaisuudet eivät ole ainoa haasteita aiheuttava asia. Joskus asiakkaalla saattaa olla vaatimuksia purkuun liittyen. Työmaatoimitukset erityisesti saattavat vaatia purkua katon läpi, koska asiakas käyttää nosturia. Pressukapelleista yleisesti aukeaa katto, joten se olisi sopiva, mutta katon avaaminen on työläs ja hidas prosessi. Tämähän menee tehostamisperiaatetta vastaan, jos kuljettaja käyttää käyntipaikassa enemmän aikaa. Avolavat ovat huomattavasti nopeampia käyttää, mutta on syytä muistaa, että kuormat ovat tällöin alttiita sääolosuhteille.
Kalustolla kuljetus vihreämmäksi
Asiakkaat vaativat yhä useammin kuljetukselta vihreyttä. Tämän suhteen on syytä ottaa muutamia asioita huomioon. Eräs seikka, joka ei aina näy asiakkaalle asti on kuljettajien kouluttaminen ympäristöystävälliseen ajotapaan. Uusissa ajoneuvoissa on monesti useita apuvälineitä, joilla kuljettaja voi laskea kulutusta ja siten myös päästöjä merkittävästi. Asiakkaille taas näkyvämpi tapa on valita vähäpäästöisiä ajoneuvoja. Näitä ovat sähköllä ja muilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivat ajoneuvot.
Vaihtoehtoisilla polttoaineilla ja sähköllä toimivat ajoneuvot tuovat pieniä haasteita myös jakelutoimintaan. Sähköajoneuvoissa on usein kohtuullisen matala kantama, joka rajoittaa jakelua pitkille etäisyyksille kuten maaseudulle. Latausverkosto voi myös paikoitellen olla aika huono, jolloin on riski jäädä tien päälle akun loppuessa. Sähköajoneuvoissa on usein isot akut tätä kompensoimassa, mutta niidenkin kapasiteetti on rajallinen. Lisäksi isot akustot heikentävät ajoneuvojen kantavuutta, jolloin se on kaikki hyötykuormasta pois. Vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivat ajoneuvot kuten nesteytettyä kaasua käyttävät LNG ja LBG ajoneuvot eivät kärsi samalla tavalla kantavuusongelmista kuin sähköajoneuvot, mutta tankkausmahdollisuudet ovat niilläkin heikot. Tankkauspaikat saattavat puuttua syrjäseudulta kokonaan. Tällöin on syytä kiinnittää huomiota siihen, että tankissa on riittävästi polttoainetta, kun lähtee reitille. Pitkät matkat tankkausasemille söisivät merkittävästi tehokkuutta.
Lähteet
Duman NO, Ergun O, Behroozi M. Shared Last Mile Delivery: Current Trends and Future
Opportunities. In: Heydari B, Ergun O, Dyal-Chand R, Bart Y, eds. Reengineering the Sharing
Economy: Design, Policy, and Regulation. Cambridge University Press
Lehtinen, M. 2025. Last mile logistiikan tehostaminen Lean menetelmillä. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716503