
Pumpkin Tube -tapahtumassa lisättiin tietoisuutta aamupalan tärkeydestä alakouluikäisille
Yhä useampi alakouluikäinen jättää aamupalan syömättä, vaikka sen syömisellä on runsaasti hyötyjä sekä terveyteen että hyvinvointiin. Turun AMK:n terveydenhoitajaopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat toimintapisteen Pumpkin Tube -tapahtumassa, jonka aiheena oli aamupalan tärkeys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Aamupalaa pidetään yhtenä päivän tärkeimmistä aterioista. Sen syömisellä yhdessä säännöllisen ateriarytmin kanssa voidaan vaikuttaa suotuisasti niin aineenvaihduntaan kuin painonhallintaan. Aamupalan sisältö on myös merkityksellinen. Silloin olisi hyvä nauttia riittävästi kuitupitoisia hiilihydraatteja, pehmeää rasvaa, proteiinia ja marjoja, kasviksia tai hedelmiä.
Aamupalan vaikutukset fysiologisiin toimintoihin
Aamupalan nauttimisella on merkitystä kehon fysiologisiin toimintoihin. On todettu, että aamupalan syömisellä on suotuisia vaikutuksia veren sokeri- ja rasva-arvoihin, verenpaineeseen ja painonhallintaan.
Syömättömyys aamulla saattaa johtaa iltapainotteiseen ylensyömiseen sekä ruokahalun ja nälkäsignaalien muutoksiin. Keholle on fysiologisesti edullisempaa painottaa ruokailukertoja aamuun ja päivään sekä välttää iltaan painottuvaa raskasta ruokailua. Aamupalan syömättömyys saattaa lisätä kehossa matala-asteista tulehdusta sekä heikentää kehon insuliiniherkkyyttä, jotka voivat vaikuttaa painonhallintaan negatiivisella tavalla.
Aamupalan vaikutukset kognitiivisiin ja psyykkisiin toimintoihin
Aamupalan syömisellä on suotuisia vaikutuksia myös kognitiivisiin toimintoihin. Niillä tarkoitetaan esimerkiksi keskittymis-, huomio- ja reaktiokykyjä, tarkkaavaisuutta, ongelmanratkaisua sekä muistia. Kognitiivisia toimintoja tarvitaan jokapäiväisessä arjessa. Uuden oppiminen ja jaksaminen on heikompaa, jos aamupalan tai aterioita jättää väliin päivän aikana. Erityisesti koululaisille onkin tärkeää, että aamupala syötäisiin kiireestä tai väsymyksestä huolimatta.
Aamupalan syömisellä on vaikutusta myös mielen hyvinvointiin. Säännöllisen syömisen avulla veren sokeripitoisuus ja vireystila pysyvät tasaisina ja ne edesauttavat jaksamista ja sitä kautta mielen hyvinvointia. Verensokerin pysyessä tasaisena mielialan vaihteluja on vähemmän.
”Uuden oppiminen ja jaksaminen on heikompaa, jos aamupalan jättää väliin”
Mikä Pumpkin Tube?
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Salon kiekkohait ry, joka järjesti syksyllä 2024 jo toisen kerran Pumpkin Tube- tapahtuman. Tapahtuman tarkoituksena on tutustuttaa lapsia ja nuoria erilaisiin harrastusmahdollisuuksiin yhdessä tunnettujen tubettajien kanssa. Tapahtumassa oli useita järjestöjä ja yhteistyökumppaneita esillä messuosastolla, jossa lapset pääsivät tutustumaan erilaisiin hyvinvointiin ja terveyttä edistäviin toimintapisteisiin.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin Pumpkin Tube- tapahtumaan lapsille ja nuorille suunnattu toimintapiste. Tapahtumaan valmistauduttiin hakemalla luotettavaa teoriatietoa toimintapisteellä annettavan terveysneuvonnan tueksi. Marli toimi opinnäytetyön yhtenä sponsorina. Toimintapiste suunniteltiin lasten- ja nuorten ikätason mukaisesti, joten terveysneuvonta pyrittiin pitämään mahdollisimman yksinkertaisena ja käytännönläheisenä.
Toimintapisteen avulla jaettiin tietoisuutta aamupalan tärkeydestä
Aiheena toimintapisteellä toimi aamupalan tärkeys alakouluikäisillä. Toimintapisteellä lapset ja nuoret pääsivät osallistumaan lajittelutehtävään, jossa oli tarkoituksena koota erilaisista elintarvikkeista omasta mielestä hyvä aamupala. Osallistujat pääsivät pyörittämään onnenpyörää, jossa palkintoina oli Marlilta saatuja voittoja, kuten smoothieita, pehmoleluja, popsocketteja ja jumppakasseja sekä omakustanteisesti hankitut välipalakeksit. Toimintapisteellä oli esillä myös kaksi infotaulua, joihin oli koottuna tietoa aamupalan suositellusta sisällöstä ja hyödyistä. Lapset ja nuoret suoriutuivat tehtävästä erinomaisesti ja toimintapiste oli suosittu. Opinnäytetyö toimintapisteineen sai tapahtuman järjestäjiltä, lapsilta ja lasten vanhemmilta kehuja ja positiivista palautetta.
Lähteet:
Adolphus, K.; Belissimo, N.; Lawton, C.; Ford, N.; Rains, T.; Totosy de Zepetnek, J. & Dye, L. 2017. Methodological challenges in studies examining the effects of breakfast on cognitive performance and appetite in children and adolescents. Advances in Nutrition. Viitattu 28.5.2025. https://pdf.sciencedirectassets.com/
Kalavainen, M. 2020. Aamupalan syömisen yhteys ylipainoon ja lihavuuteen lapsilla ja nuorilla. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim. Viitattu 28.5.2025. https://www.kaypahoito.fi/nak09355
Kataja, P-R.; Teinikivi, M. & Hämäläinen, P. 2021. Kognitiiviset oireet työelämässä. Neuroliitto ry, Parkinsonliitto ry & Aivovammaliitto ry. Viitattu 17.2.2025. https://neuroliitto.fi/wp-content/uploads/Kognitiiviset-oireet-tyoelamassa_Opas_web.pdf
Laatikainen, R & Laitinen K. 2020. Syödäkö vai eikö syödä aamiaista?. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim. Viitattu 6.2.2025. https://www.duodecimlehti.fi/duo15487
MLL. 2021. Lapsen ja nuoren ravinto ja ruokailu. Viitattu 10.2.2025. https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapsen-ja-nuoren-ravinto-ja-ruokailu/#suosi-kuitupitoisia-taysjyvaviljavalmisteita
Pumpkin tube. 2024. Viitattu 12.3.2025. https://www.pumpkintube.fi/
Raulio, S. 2023. Koululaisten ja opiskelijoiden ravitsemus. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim. Viitattu 28.5.2025. Koululaisten ja opiskelijoiden ravitsemus – Terveyskirjasto
Ruokakasvatus. N.d. Ruokakasvatus kotona. Viitattu 10.3.2025. Ruokakasvatus kotona – Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry
Ruokavirasto. 2023. Koululaiset. Viitattu 12.2.2025. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus–ja-ruokasuositukset/koululaiset/
Sydänliitto. 2019. Aamupalalla päivä käyntiin. Viitattu 28.5.2025. https://sydan.fi/artikkeli/aamupalalla-paiva-kayntiin/
Tarnanen, K.; Komulainen, J. & Kukkonen-Harjula, K. 2020. Lihavuus lapsilla ja nuorilla. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim. Viitattu 28.5.2025. https://www.terveyskirjasto.fi/khp00051/lihavuus-lapsilla-ja-nuorilla?q=aamupala
THL. 2024. Kouluterveyskyselyn tulokset 2017-2023. Perusopetus 4. ja 5. lk. oppilaat. Viitattu 17.2.2025. https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/ktk2/lapset/fact_ktk2_lapset?row=measure-878980&row=952647L&column=alue-886778.&column=vuosi-952479&column=taustatekija-888288&column=sp-888243&fo=1#
Viljakainen-Diop, J. 2020. 6-7. Eating habits, body mass and saliva microbiota in finnish adolescents. Viitattu 28.5.2025. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/7fb71680-6f26-45ef-821a-c6a7aa009ca6/content
Xiumei, M.; Qing, C.; Yueli, P.; Man, G.; Zongze, J.; Wei, H.; Yang, L. & Young, X. 2020. Skipping breakfast is associated with overweight and obesity: A systematic review and meta-analysis. Advances in Nutrition. Viitattu 17.2.2025. Skipping breakfast is associated with overweight and obesity: A systematic review and meta-analysis