
Sähköisten seutubussien vaatimukset Suomessa – mahdollisuudet yhtenäistämiseen
Suomen eri kaupunkien vaatimukset sähköisille seutubusseille vaihtelevat. Opinnäytetyössä selvitettiin näitä eroja ja tarkasteltiin mahdollisuuksia vaatimusten yhtenäistämiseen. Lisäksi työssä esitellään Suomessa saatavilla olevat sähköiset seutubussit.
Seutubusseilla tarkoitetaan kaupunkiliikennettä pitemmillä reiteillä käytettäviä linja-autoja. Ne poikkeavat kaupunkibusseista esim. istuimien pehmustusten ja turvavöiden osalta. Myös seutuliikenteessä kiinnostus sähköiseen ajoneuvokalustoon on lisääntynyt. Kaupunkiliikenteessähän sähköiset linja-autot ovat olleet tuttu näky jo jonkin aikaa.
Seutubussit ovat jääneet sähköistymiskehityksessä jälkeen kaupunkibusseista, osittain siksi, että kaupunkireittejä pitemmille matkoille on tarjolla vähemmän sähköisiä bussivaihtoehtoja. Yksi sähköistymisen haasteista on kaupunkien erilaiset vaatimukset seutubusseille. Olisiko eri kaupunkien vaatimuksia mahdollista yhtenäistää? Tällöin voitaisiin saada kustannushyötyjä toteuttamalla bussien ostoja usean kaupungin yhteishankintana. Samoin bussien mahdollinen siirtyminen kaupungista toiseen yksinkertaistuisi.
Markkinatutkimus paljasti ongelmakohdat
Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin sähköisten seutubussien nykyistä markkinatilannetta Suomessa. Markkinatutkimuksen aikana oltiin yhteydessä neljään eri valmistajaan, jotka olivat Volvo, Yutong, BYD sekä VDL. Volvo ja VDL ovat eurooppalaisia valmistajia, kun taas Yutong ja BYD ovat markkinoillamme lyhyemmän aikaa olleita kiinalaismerkkejä.
Nopeasti kävi ilmi, että sähköisiä seutubusseja on markkinoilla hyvin vähän. Valmistajat näyttävät keskittyvän mieluummin kaupunkiliikenteeseen tarkoitettujen bussien valmistamiseen. Seutubusseihin täytyy asentaa muun muassa erilaiset istuimet sekä turvavyöt, jotka monimutkaistavat niiden valmistusta.
Kohti päästötöntä joukkoliikennettä -foorumi
Opinnäytetyö tehtiin Kohti päästötöntä joukkoliikennettä -foorumin (KPJ) toimeksiannosta. Kohti päästötöntä joukkoliikennettä -foorumin tarkoitus on edistää päästöttömien joukkoliikenteessä käytettävien ajoneuvojen käyttöä Suomen kaupungeissa. Siihen kuuluu 12:n kaupungin joukkoliikennettä tilaavan tahon edustus ja se kokoontuu kaksi kertaa vuodessa kevät- ja syyskokoukseen. Foorumin toimintaa koordinoi VTT ja Turun ammattikorkeakoulu on mukana tutkimuksia ja selvityksiä tuottavana toimijana. Foorumin kokouksissa käydään läpi muun muassa kokemuksia päästöttömistä linja-autoista.
Kaupunkien vaatimukset vaihtelevat
Foorumin jäsenkaupungeilta saatiin vaatimuslistat seutubussien eri ominaisuuksista. Näihin pohjautuen seuraavassa vaiheessa opinnäytetyötä keskityttiin vertailemaan eri kaupunkien vaatimuksia. Tärkeimpiä vertailukohteita olivat esimerkiksi ajoneuvon ulko- ja sisämitat, matkustajapaikkamäärät, ovien koot ja määrät sekä paloturvallisuuteen liittyvät tekijät.
Tärkeimpiä vertailukohteita olivat esimerkiksi ajoneuvon ulko- ja sisämitat, matkustajapaikkamäärät, ovien koot ja määrät sekä paloturvallisuuteen liittyvät tekijät
Vaatimuksista laadittiin taulukot, joista eri kaupunkien vaatimukset ovat helposti vertailtavissa. Taulukoista käy ilmi, että kaupunkien vaatimukset vaihtelevat. Joissakin kohdissa hajontaa osoittautui olevan enemmän kuin toisissa. Esimerkiksi vaadittavien istumapaikkojen määrä vaihteli kaupungeittain 35:n ja 51:n välillä.
Mitä hyötyä yhtenäistämisestä olisi?
Yhtenäiset vaatimukset helpottaisivat merkittävästi bussien hankintaprosessia ja mahdollistaisivat kaluston siirtämisen kaupungista toiseen ilman kalliita muutostöitä. Lisäksi yhtenäistäminen loisi paremman pohjan suuremmille kaluston hankintaerille. Tämä voisi mahdollisesti lisätä sähköisten seutubussien kysyntää ja parhaimmassa tapauksessa houkutella markkinoille lisää valmistajia.
Onko yhtenäistäminen mahdollista?
Selvityksen tuloksena todettiin, että vaatimusten yhtenäistäminen olisi mahdollista ja jopa erittäin kannattavaa. Monet vaatimukset nojaavat jo EU:n tai Bus Nordicin standardeihin. Mikäli vaatimuksia päätettäisiin yhtenäistää, muun muassa kilpailutus bussihankintoja tehtäessä tehostuisi, kun valmistajien ei enää tarvitsisi muokata ajoneuvoja jokaiseen kaupunkiin erikseen.
Lopputulokset
Työn lopputuloksena syntyi selkeästi taulukoitu ehdotus yhtenäisistä vaatimuksista. Esimerkkinä yhtenäisistä vaatimuksista voi ottaa esille jo mainitun istumapaikkamäärän, joka vaihteli paljon kaupunkien välillä. Ehdotuksena olisi, että jokaisessa ajoneuvossa tulisi olla vähintään 45 istumapaikkaa.
Yhtenäiset vaatimukset voisivat olla merkittävä tekijä, kun Suomi pyrkii vähentämään liikenteen päästöjä
Kaupungit voisivat jatkossa käyttää tämän opinnäytetyön tuloksena ehdotettuja vaatimuksia apunaan, kun uusia sähköisiä seutubusseja hankitaan tai siirrellään paikkakunnalta toiselle. Lisäksi yhtenäiset vaatimukset voisivat olla merkittävä tekijä, kun Suomi pyrkii vähentämään liikenteen päästöjä ja siirtymään myös seutubussien osalta kestävämpään joukkoliikenteeseen.
Lähde
Virtanen, J. 2025. Sähköisten seutubussien vaatimukset Suomessa – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.