Kriisinkestävä toimitusketju – hankintatoimen kasvava vastuu

09.06.2025

Globaalit kriisit ja kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä tapahtuvat nopeat muutokset ja niiden vaikutukset asettavat toimitusketjut yhä useammin koetukselle. Aikana, jolloin epävarmuudesta on tullut yhä pysyvämpää, korostuu hankintatoimen rooli yritysten selviytymisessä uudella tavalla. Jotta toimitusketju kestää niin ulkoiset kuin sisäisetkin paineen, tulee sen resilienssin olla riittävällä tasolla.

Viime vuosien aikana tapahtuneet kansainväliset kriisit ja niiden seuraukset ovat varmasti jollain tapaa näkyneet meille kaikille arkielämässämme kuluneina vuosina. Koronapandemia, geopoliittiset jännitteet suurvaltojen välillä sekä esimerkiksi raaka-aine- ja komponenttipula ovat nostaneet toimitusketjujen häiriönsietokyvyn eli resilienssin keskeiseksi kilpailutekijäksi globaaleilla markkinoilla. Yritysten kyky ennakoida tulevia häiriöitä ja sopeuttaa toimintansa vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi sekä kyky palautua kohdatuista toimitusketjuhäiriöistä on noussut aikaisempaa suurempaan rooliin.

”Hankinta- ja ostotoiminta ei ole tämän päivän liiketoimintaympäristössä enää pelkkä strateginen tukitoiminto.”

Resilientin toimitusketjun varmistamisessa on tärkeänä osatekijänä hankintatoimi. Hankinta- ja ostotoiminta ei ole tämän päivän liiketoimintaympäristössä enää pelkkä strateginen tukitoiminto, jonka avulla tähdätään ainoastaan kustannustehokkuuteen, vaan siitä on tullut osa strategista riskienhallintaa sekä toimitusvarmuuden turvaamista.

Resilientin toimitusketjun perustana on hyvin pitkälti ennakointi, kyky reagoida nopeasti sekä vaihtoehtoisten ratkaisujen suunnittelu. Hankintatoimen näkökulmasta tämä tarkoittaa muun muassa riittävää hankintojen hajauttamista, toimittajaverkoston aktiivista hallintaa sekä kumppanuus- ja yhteistyösuhteiden jatkuvaa kehittämistä. Markkinoilla tapahtuviin muutoksiin ja mahdollisiin toimituskatkoksiin reagoiminen on myös nopeampaa ja tehokkaampaa, mikäli vuorovaikutus hankintatoimen sekä sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien välillä on tiivistä ja läpinäkyvää.

Kuinka toimitusketjun resilienssin kehittäminen näkyy käytännössä?

Kevään 2025 aikana toteutetun kyselytutkimuksen mukaan tärkeitä ja toimivaksi todettuja keinoja, joita hankintatoimi voi resilienssin vahvistamisessa hyödyntää ovat esimerkiksi:

  • Toimittajien monipuolistaminen ja jatkuva vaihtoehtoisten toimittajien kartoittaminen.
  • Tiiviit ja avoimet yhteistyösuhteet toimittajiin.
  • Pitkäaikaiset sopimukset toimittajien kanssa.
  • Ennakoivat toimintatavat kaikessa yrityksen liiketoimintaan liittyvässä tekemisessä.

Kyselytutkimuksen tuloksena saatiin selville, että vastaajayritysten toimitusketjujen resilienssi on yleisesti ottaen melko hyvällä tasolla, ja lisäksi vastausten perusteella tehty positiivinen havainto oli myös se, että resilienssin kehittämiseen suhtauduttiin myönteisesti ja sen kehittämistä pidettiin merkittävänä strategisena työkaluna liiketoiminnan pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Tämä näkyi kaiken kokoisten vastaajayritysten vastauksissa, kuitenkin kunkin yrityksen käytössä olevien resurssien määrä huomioon ottaen.

Kyselyn vastausten perusteella yritysten saattaisi olla mahdollista kehittää toimitusketjujensa resilienssiä vielä nykyistäkin paremmaksi keskittämällä vielä aiempaa enemmän resursseja digitalisaation mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin ja uusiin teknologioihin.  Yritysten voisi olla hyödyllistä pyrkiä mahdollisuuksiensa mukaan ottamaan käyttöön esimerkiksi jo olemassa olevia ohjelmistopohjaisia toimitusketjun hallintaan ja seurantaan käytettäviä ohjelmia ja työkaluja sekä olemaan rohkeasti mukana uusien teknologioiden kehityksessä. Historia ei ole tae tulevasta, mutta se on usein osoittanut, että uusien innovaatioiden käyttöönotto voi tuoda mukanaan kilpailuetua ja suurempaa hyötyä, kuin alun perin osattiin odottaa.

Vaikka yritysten hankintatoimella voidaankin todeta olevan keskeinen rooli toimitusketjun resilienssin kehittämisessä, vaatii sen onnistuminen kuitenkin jatkuvaa sitoutumista koko organisaatiolta ja ymmärrystä siitä, että kehittämisprosessi on dynaaminen ja jatkuvassa muutoksessa, vaatien näin ollen huolellista ylläpitoa.

Lähteet:

J. Järvelä. 2025. Hankintatoimen rooli toimitusketjun resilienssin kehittämisessä. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Viitattu 4.6.2025. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520554