Motivointi – avain yrityksen kasvuun?
Motivoitunut työntekijä on yksi yrityksen tärkeimmistä voimavaroista sekä avain orgaanisen myynnin ja liikevaihdon kasvuun. Motivaatio-käsitteen määrittely on haastavaa, sillä jokaisella meistä on omanlainen käsitys siitä, mitä motivaatio merkitsee ja miten siihen voidaan vaikuttaa. Hyvän motivaation omaava henkilö kuitenkin sitoutuu työyhteisöön ja sen toimintaan muita vahvemmin, suoriutuu tehtävistään laadukkaammin sekä keskittyy työsuoritukseen tehokkaammin.
Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä (YAMK) tutkittiin, millaisia motivoinnin keinoja on olemassa ja miten niitä voitaisiin hyödyntää työntekijöiden motivaation vahvistamisessa. Motivaation vahvistamisen tarkoituksena oli lisätä opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen sisäisten lisäpalveluhavaintojen määrää, mikä puolestaan edistää yrityksen orgaanista kasvua. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa laadullisena menetelmänä käytettiin toimihenkilöiden parissa toteutettua työpajatyöskentelyä ja määrällisenä menetelmänä henkilöstölle osoitettua kyselyä.
Aineellinen palkitseminen motivoinnin ytimessä
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että odotetuin keino motivaation vahvistamisessa on konkreettinen palkitseminen tai palkkio. Aineellinen palkitseminen saattaa olla erityisen merkityksellistä matalapalkka-alalla, jossa toimeksiantajayrityksen työntekijät työskentelevät. Haastavaa aineellisessa palkitsemisessa on oikeanlaisen palkitsemismallin löytäminen, sillä tärkeintä palkitsemisen onnistumisessa on sen merkityksellisyys ja oikea-aikaisuus. Erilaiset pika- ja tunnustuspalkkiot tarjoavat ketteriä ja monipuolisia sekä nopeasti toteutettavia palkitsemisen tapoja, joilla motivaatiota voidaan vahvistaa ja sitä kautta edistää orgaanista kasvua. Palkitsemisella tulisi kuitenkin olla selkeä tavoite ja tarkoitus, jotka pohjautuvat yrityksen strategiaan ja tavoitteisiin.
Aineellinen palkitseminen on luonteva ja yleinen tapa motivoida työntekijöitä ja siten parantaa yrityksen tuottavuutta. Käytännössä aineellinen palkitsemisen on usein merkittävämmässä roolissa kuin yleisesti oletetaan. Vaikka aineellinen palkitseminen voi olla lyhytkestoista motivoinnin näkökulmasta, se kutenkin välittää työntekijöille tärkeän viestin arvostuksesta. Tällainen palkitseminen voi vahvistaa sisäistä motivaatiota, jolloin työntekijät ovat valmiita tekemään itsenäisesti heille osoitettuja työtehtäviä. On muistettava, että palkitsemisen tarkoituksena on työntekijän parhaan potentiaalin esiin nostaminen ja sitä kautta motivaation kasvattaminen.
Motivoinnin näkymättömät voimat
Esihenkilön vuorovaikutusosaaminen on keskeinen asia työntekijöiden motivaation vahvistamisessa. Esihenkilön tapa antaa palautetta, viestiä sekä rakentaa luottamuksellista vuorovaikutusta, vaikuttaa suoraan työntekijöiden motivaatioon. Säännöllinen, oikeudenmukainen ja tasalaatuinen vuorovaikutus vahvistaa työntekijän kokemusta arvostuksesta, mikä puolestaan lisää motivaatiota sekä merkityksellisyyden tunnetta. Vuorovaikutuksen kehittäminen tulisi nähdä strategisena keinona, jonka tavoitteena on luoda motivoituneita ja sitoutuneita työntekijöitä sekä edistää orgaanista kasvua ja kilpailukykyä. Esihenkilön ja työntekijän välinen vuorovaikutus on jatkuva prosessi, ei vain arjen yksittäinen ohi menevä keskustelu. Vuorovaikutusta voidaan vahvistaa muun muassa rakentamalla motivoivaa ja positiivista palautekulttuuria, jonka tavoitteena on lisätä työntekijöiden aktiivista osallistumasta lisäpalveluhavaintojen tekemiseen.
Sitoutuminen on osa motivointia, ja yhdessä nämä kaksi muodostavat vahvan kokonaisuuden, joka vaikuttaa suoraan työntekijän työpanokseen. Sitoutumisen tulisi alkaa jo perehdytysprosessin yhteydessä ja jatkua koko työntekijän työuran. Sitoutunut työntekijä on valmis ottamaan vastuuta omasta työstään sekä osallistumaan aktiivisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen. Sitoutuminen luo positiivisuuden kierteen, lisäten motivaatiota sekä merkityksellisyyden tunnetta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vuorovaikutusosaamisen ja sitoutumisen lisäksi motivointia vahvistavia tekijöitä ovat työn imu, työn merkityksellisyyden kokemuksen vahvistaminen, ammatillisen kehittymisen mahdollistaminen ja motivoivan palautteen antaminen. Näiden osa-alueiden kehittäminen tukee työntekijöiden sisäistä motivaatiota ja edistää organisaation tavoitteiden saavuttamista.
Lähteet:
Mäkeläinen, K. (2025). Työntekijän motivointi orgaanisen myynnin kasvattamisen keinona – Theseus. YAMK-opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.
Kuva: Luotu Microsoft Copilot -tekoälytyökalulla