Tuotantolaitteen laaduntuottokyvyn varmistaminen
Asiakkaille laatu merkitsee onnistunutta tuotetta, joka vastaa sille asetettuja vaatimuksia. Vaatimukset täytetään yritysten laadunhallinnalla. On siis tärkeää, että yrityksessä ymmärretään laadunvarmistuksen eri vaiheet ja teoreettiset perusteet.
Laadukas valmistusprosessi käynnistyy organisaation ylimmästä johdosta ja ulottuu aina siihen saakka, kun asiakas saa tuotteen. Tähän väliin mahtuu monta vaihetta, jotka täytyy kuvata ja vakioida, jotta laaduntuottokykyä voidaan mitata ja prosessia kehittää.
Mitä laaduntuottokyky on?
Laaduntuottokyvyllä tarkoitetaan sitä, että koneella valmistetut kappaleet vastaavat asiakkaiden vaatimuksia kaikkien vaadittujen ominaisuuksien osalta. Lisäksi valmistusprosessin tulisi olla kokonaisuutena luotettava koneen ominaisuuksista aina viimeisiin mittauksiin saakka.
Yksilöimällä prosessivaiheet ja standardoimalla menetelmät pystytään laaduntuottokykyä hallitsemaan. Laaduntuottokykyä on vaikea tiivistää selkeästi ja yksiselitteisesti, koska sen sisältöön kuuluu koko tuotteen valmistusprosessin kaari suunnittelusta pakkaamiseen.
Miten laaduntuottokykyä voidaan mitata?
Jokainen yritys määrittää omat laatutavoitteensa, ja kehittyneissä organisaatioissa tavoitteet on kirjattu yrityksen laadunhallintajärjestelmään. Laatua voidaan mitata tilastollisilla menetelmillä kuten SPC:hen (Statistical Process Contol) kuuluvilla erilaisilla valvontakorteilla. Valmistuseristä määritellään otanta, jonka perusteella voidaan kerätä mittausdataa koneen tuottamasta laadusta. Menetelmät standardoidaan ja liitetään osaksi laadunhallintaa. Yksinkertaisimmillaan laatua mitataan koneen tuottamista kappaleista ja näistä saadulla mittaustiedolla pystytään kalibroimalla määrittämään erilaisia mittausvaihteluita tilastollisesti pidemmällä ajanjaksolla.
Datan hyödyntäminen
Mittausdataa voidaan hyödyntää monipuolisesti eri osa-alueilla:
- päätöksenteko – asiakassuhteet
- suunnittelu – tuotekehitys, materiaalivalinnat, reklamaatioselvitys
- kappaleen mittojen säätö – stabiiliusseurantaan
- laadunohjaus – tilastollinen ohjaus, poikkeama selvitykset
- ennakoiva kunnossapito – ennakoivat konehuollot
- laadunvalvonta – mittaukset ja standardienmukaisuus
- asiakas – vakuuttuakseen tarkkuudesta
- viranomaiset – ympäristö- ja onnettomuus tapauksissa
Haasteet
Jatkuva parantamisen tulisi olla osa yrityksen strategiaa, jotta muutokset eivät jäisi kertaluonteisiksi. Henkilöstön koulutus ja perehdys ovat tärkeä osa laadunhallintaa, jotta ymmärretään mitata oikeita asioita. Mittadatan keräämisessä on sudenkuoppia, joita voidaan välttää, kun osaaminen on riittävällä tasolla.
Lähteet:
Halttunen, T. 2025. Lasilaserleikkurin tuotantokelpoisuuden kalibrointiprosessin suunnittelu ja toteutus –Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429385
Kuva: Pixabay