Ensihoitajien suuronnettomuusharjoitus – Paperinukeista virtuaalitodellisuuteen
Harvinaisten suuronnettomuustilanteiden harjoittelu on ensiarvoisen tärkeää toimivan terveydenhuoltojärjestelmän varmistamisessa. Virtuaalitodellisuus tarjoaa todenmukaisen ympäristön harjoitella suuronnettomuustilanteissa toimimista ja edistää osaltaan opiskelijoiden työelämään sopeutumista tulevaisuudessa. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisen tukena pitää nykyiset sekä tulevat ensihoidon ammattilaiset digitalisaation aallonharjalla.
Suuronnettomuustilanteet ovat etenkin Suomessa harvinaisia, eikä päivittäistyössä kehity toimintamalleja ilman säännöllistä, jo koulunpenkiltä alkavaa harjoittelua. Kuopion pelastusopisto luotsaa säännöllisesti suuronnettomuusharjoituksen, joka on pitkään ollut osa Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden oppimiskokonaisuutta. Harjoituksen tarkoituksena on valmistella opiskelijoita työelämään opettamalla viestintätaitoja virven eli viranomaisverkon välityksellä, potilasluokittelua eli triagea, sekä potilaiden hoitoketjua suuronnettomuustilanteessa.
Aiemmin suuronnettomuusharjoitus on järjestetty käyttämällä verkkoon ladattua alustaa, jonka kuvakkeita klikkaamalla aukeaa tarvittavat potilastiedot potilasluokittelun suorittamiseen. Osana harjoitusta ovat paperinuket. Onnettomuuspaikalla tehdyt potilasluokitukset ja potilastiedot siirtyvät niiden kautta hoitopaikalle, jossa potilasluokittelua jatketaan ja potilas saa tarvitsemansa välittömän ensihoidon. Vaikka paperinuket tuovat harjoitukseen käytännönläheisyyttä, on digitalisoituminen tervetullut muutos niin järjestäjien kuin opiskelijoiden kannalta. Virtuaalitodellisuudessa suuronnettomuustilanteita kyetään simuloimaan turvallisesti ja aiempaa todenmukaisemmin.
Opinnäytetyö virtuaalisen oppimisympäristön kehittämisen tukena
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muokata olemassa olevat potilastiedot sellaiseen muotoon, että koodaaja pystyy luomaan niistä digitaaliset hahmot virtuaaliseen oppimisympäristöön. Potilasluokittelun harjoittelu sekä tarpeellisten hoitotoimenpiteiden valinta on yksi suuronnettomuusharjoituksen tärkeimmistä ja samalla haastavimmista osista, näin ollen opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti näihin.
Paperinukeista ja näyttöpäätteeltä virtuaaliseen todellisuuteen
Opinnäytetyön tuottaman materiaalin pohjalta suuronnettomuusharjoitusta kehitetään siirtämällä päivitetyt potilastapaukset pelin muotoon virtuaalitodellisuuteen. VR-lasit päähän sujauttamalla sukelletaan tilanteeseen, jossa lentokone on joutunut tekemään pakkolaskun Turun lentokentälle. Työparin kanssa virtuaalisella onnettomuuspaikalla kulkiessa vastaan tulee useita potilaita. Jokaisella potilaalla on erilaiset taustatiedot, vammat ja oirekuvat. Pelissä edetään potilas potilaalta, selvittämällä kunkin potilaan taustatiedot, luokittelemalla kukin potilas niiden perusteella ja valitsemalla potilaan mahdollisesti tarvitsemat välittömät ensihoitotoimenpiteet. Tehty potilasluokitus määrittää potilaiden kuljetuksen kiireellisyyden onnettomuuspaikalta hoitopaikalle. Aikaisemmin potilaan tilan määrittely tuli tehdä pelkän valokuvan ja teksti- tai äänitiedon perusteella. Virtuaalisessa todellisuudessa kohde, potilaat (ikä, sukupuoli, vaatetus, kulttuuritausta, yleinen olemus, ym), ja potilaiden vammat voidaan kuvata todenmukaisemmin, yksilöllisemmin ja yksityiskohtaisemmin hyödyntäen visuaalisuutta, ääntä ja liikettä.
Pilottiversio on tämän artikkelin julkaisuajankohtana jo käynnissä. Virtuaalitodellisuuden käyttämisen hyödyt konkretisoituvat kuitenkin vasta pidemmän ajan kuluttua. Jatkossa harjoitusta tulevat opiskelijoiden lisäksi hyödyntämään myös Varsinais-Suomen alueella toimivat ensihoitajat.
Lopuksi
Suuronnettomuustilanteet ovat harvinaisia ja vaativat ammattilaisilta selkeitä toimintasuunnitelmia, sujuvia viestintätaitoja sekä tilanteen vaatimaa priorisointikykyä. Säännöllinen, mahdollisimman hyvin todellisuutta kuvaava harjoittelu tukee näiden taitojen oppimista. Suuronnettomuusharjoituksesta on lisäksi hyötyä myös päivittäistoiminnan kannalta. Potilasluokittelua suoritetaan terveydenhuollossa säännönmukaisesti, lisäksi hoitotoimenpiteiden valinta tapahtuu aina kliinisten oireiden ja taustatietojen mukaan myös päivittäistoiminnassa. Toivottavaa kuitenkin on, että suuronnettomuuksilta vältyttäisiin ja näiden osalta harjoittelu jäisi virtuaalitodellisuuteen. Harjoittelun tuomat hyödyt niin opiskelijoille, ensihoitajille kuin tavan tallaajille ovat kuitenkin kiistattomat, sillä varautuminen ja harjoittelu ovat edellytys toimivalle terveydenhuoltojärjestelmälle myös poikkeuksellisissa suuronnettomuustilanteissa.
Opinnäytetyö pohjautuu opinnäytetyöhön: Erika Fuss, Aleksandra Leinonen & Erika Lohva (2025) Kriisi- ja suuronnettomuusharjoituksen virtuaalisen oppimisympäristön päivittäminen – Potilastapausten muokkaaminen virtuaalista oppimisympäristöä varten.