Kino Helios

Kino Helios – Pieni elokuvateatteri, suuri muutos

23.12.2025

Suomalaiset elokuvateatterit ovat viime vuosina kamppailleet kävijämäärien laskun kanssa, kun kotikatselu ja suoratoistopalvelut ovat vallanneet alaa. Lisäksi koronapandemia romahdutti kävijämäärät 2020–2022, eikä katsojamäärien elpyminen ole yltänyt vuoden 2019 tasolle. Malmitalon Kino Helios on kuitenkin onnistunut kääntämään kehityksen päinvastaiseksi. Vuosina 2024–2025 elokuvateatterin lipunmyynti kasvoi merkittävästi: kävijämäärät lähes kaksinkertaistuivat vuonna 2024 vuoteen 2023 verrattuna, vaikka näytösten määrä nousi vain 31 %. Keskimääräinen yleisömäärä per näytös kohosi 31 katsojasta 49:ään, ja vuonna 2025 kävijämäärä ylitti edellisen vuoden kokonaismäärän jo ennen vuoden loppua.

Onnistumisen taustalla oli määrätietoinen kehittämistyö, joka toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin. Kehittämistoimet suunniteltiin, kokeiltiin ja arvioitiin yhteistyössä ohjelmatiimin, markkinoinnin ja Lippupisteen kanssa. Työn keskiössä oli asiakaskokemuksen parantaminen ja tunnettuuden kasvattaminen. SWOT-analyysi, asiakaspolkujen visualisointi ja Business Model Canvas auttoivat hahmottamaan kehittämisen painopisteet.


Strateginen lähtökohta

Kehittämistyön alkuvaiheessa asiakkaan näkökulmasta tehty SWOT-analyysi paljasti keskeisiä tekijöitä. Vahvuuksia olivat edulliset liput, mainoksettomat näytökset ja kodikas tunnelma. Heikkouksia olivat vähäinen tunnettuus, puutteellinen markkinointi ja ohjelmatyö sekä epämukava katsomo. Mahdollisuuksia tarjosivat sijainti Malmilla ja yhteistyö Lippupisteen sekä Malmin Novan kanssa. Uhkia olivat alan kävijämäärien lasku ja suoratoistopalveluiden kasvu.


Ratkaisut ja uudistukset

Kehittämistyön aikana toteutettiin merkittäviä parannuksia. Uusi katsomo nosti katselukokemuksen tasoa, lipunhinnat pidettiin edullisina ja maksuton narikka säilytettiin. Asiakaspalvelua kehitettiin henkilökohtaisemmaksi, ja ohjelmistoa supistettiin kohderyhmille sopivammaksi. Näytösmääriä lisättiin suosituimmille elokuville, ja markkinointiviestintä uudistettiin: sosiaalisen median karusellimainokset, Lippupisteen verkkokaupan artistisivu ja yhteistyö Malmin Novan kanssa toivat näkyvyyttä.


Asiakaspolku ja kohderyhmä

Vuoden 2024 alussa asiakaspolussa oli puutteita, kuten heikko näkyvyys ja vähäiset markkinointikanavat. Vuoteen 2025 mennessä asiakaspolkua kehitettiin asiakasnäkökulmasta toimivammaksi, markkinointitoimia lisättiin ja markkinointi synkronoitiin ohjelmatyön aikatauluihin. Kehittämistyön aikana tunnistettiin kolme ydinkohderyhmää: ikäihmiset, lapsiperheet ja yli 35-vuotiaat elokuvien ystävät. Ohjelmisto uudistettiin asiakaslähtöisesti, ja myynti siirtyi verkkoon tehokkaan digitaalisen markkinoinnin ansiosta.

Asiakkaiden ääni

Lippu.fi-verkkokauppaan asiakkaiden jättämät arvostelut korostivat edullisuutta, sijaintia, intiimiä tunnelmaa ja mainoksettomuutta. Henkilökunta sai kiitosta ystävällisyydestä ja esteettömyydestä. Negatiiviset palautteet liittyivät istuinmukavuuteen ja näkyvyysongelmiin. Elokuvaohjelmiston arvosanat olivat pääosin 4–5/5, ja kotimaiset elokuvat sekä ohjaajavierailut lisäsivät kokemuksen arvoa.


Liiketoimintamalli ja tulevaisuus

Business Model Canvasin pohjalta luotu asiakaskokemuksen liiketoimintamalli kiteyttää strategian: edullinen, kodikas ja mainokseton elokuvakokemus lähellä kotia. Kilpailuedut ovat sijainti, intiimi tunnelma, kotimaiset elokuvat ja henkilökohtainen palvelu. Kanavina toimivat sosiaalinen media, lippu.fi ja yhteistyökumppanit. Tavoitteena on jatkaa kävijämäärien kasvattamista ja tunnettuuden vahvistamista.

Kehittämistyön tulokset näkyvät kävijämäärän kasvun lisäksi tunnettuudessa. Kohdennetut kampanjat ja yhtenäinen visuaalinen ilme vahvistivat Kino Helioksen tunnistettavuutta. Tulevaisuudessa teatteri voi panostaa monimuotoisempaan ohjelmistoon, joka huomioi alueen vieraskielisen väestön, sekä kokeilla ”hiljaisia näytöksiä” erityisherkille. Esteettömyyttä parannetaan lisäämällä porraskaiteita asiakkaiden toiveiden mukaisesti.


Kino Helios osoittaa, että elokuvateatteri voi menestyä digiaikana, kun asiakaskokemus, sisältö ja yhteisöllisyys asetetaan keskiöön. Intiimi tunnelma, mainoksettomat näytökset, edulliset liput ja ystävällinen palvelu ovat vahvuuksia, joita teatteri aikoo vaalia myös tulevaisuudessa. Menestystarina Malmilta on esimerkki siitä, miten kulttuuripalvelu voi uudistua ja löytää paikkansa muuttuvassa toimintaympäristössä.

Lähde

Laukkanen, T. (2025). Kino Helios : asiakaskokemuksen johtaminen – Theseus YAMK-opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.