Palvelukartoituksesta palveluiden kehittämiseen
Palvelukartoituksen tarkoituksena on saada selville palveluiden taso asiakkaan näkökulmasta, sekä kartoittaa uusien palveluiden mahdollisuutta.
Palveluliiketoiminnan tärkeässä osassa on palveluiden kehittäminen. Palveluiden kehittäminen tuo alueelle uusia palveluita ja palveluiden mukana uusia asiakkaita, sekä alueen asiakkaiden tyytyväisyys nousee. Kehittämisen apuna pystytään käyttämään asiakkaita, jolloin palveluiden kehittäminen on asiakaslähtöistä. Kehittäminen voi tarkoittaa pelkästään palveluiden uudistamista, eikä välttämättä uusien hankkimista. Uusien palveluiden hankkiminen tulee yleensä kalliimmaksi, kuin jo olemassa olevan palvelun uudistaminen.
Turun Teknologiakiinteistöt koki tarpeelliseksi teettää palvelukartoituksen Turun Tiedepuiston alueelle. Palvelukartoituksen tavoitteena oli kerätä alueen kävijöiden tyytyväisyyttä tämän hetkisiin palveluihin ja saada ehdotuksia uusille palveluille.
Palvelukartoituksen kohde
Opinnäytetyön aiheena oli palvelukartoitus ja se oli kohdennettu Turun Tiedepuiston alueeseen. Palvelukartoituksen avulla oli tarkoitus selvittää alueen kävijöiden tyytyväisyyttä tämän hetkisiin palveluihin ja mahdollisesti kartoittaa uusien palveluiden halukkuutta. Turun Tiedepuisto on Turussa, Kupittaan alueella sijaitseva yrityselämän keskipiste. Tiedepuiston alueella työskentelee ja opiskelee jopa 50 000 ihmistä. (Turun Teknologiakiinteistöt. 2022.)
Työn toimeksiantajana toimi Turun Teknologiakiinteistöt Oy, joka on kiinteistösijoitusyhtiö. Vuonna 2010 perustetun yrityksen päätoimialana on muiden kiinteistöjen vuokraus ja hallinta. Teknologiakiinteistöjen tavoitteena on kasvaa Suomen suurimmaksi toimitilaympäristön tuottajaksi. (Turun Teknologiakiinteistöt. 2022.)
Tutkimustapa
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Webropol -kyselytutkimusohjelmiston avulla. Kysely lähetettiin Turun Teknologiakiinteistöjen vuokralaisille kiinteistötiedotteen mukana. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Kyselyssä käytettiin valinta-, monivalinta- ja avoimia- sekä suljettuja kysymyksiä. Valinta- ja monivalintakysymyksien avulla haluttiin tehdä vastaamisesta vaivattomampaa ja miellyttävämpää, jolloin kirjoittaminen jää pois. Avoimien kysymyksien tarkoituksena oli antaa mahdollisuus vastata sanallisesti omin sanoin, esimerkiksi kehitysehdotuksiin. Suljetuissa kysymyksissä vastaajalla on tietyt vaihtoehdot, joista valita. Suljetuissa kysymyksissä vastaukset saattavat olla ennalta arvattavissa.
Kyselyn tulokset
Kyselyn tuloksien perusteella alueen palveluihin ollaan pääasiallisesti enimmäkseen tyytyväisiä. Edullisempia pysäköintimahdollisuuksia auton kanssa toivottiin enemmän. Turun Tiedepuiston alueen ilmaiset pysäköintipaikat ovat vähitellen muuttuneet aikarajoitteisiksi tai jopa maksullisiksi. Alueelle kaivattaisiin muun muassa seuraavia palveluita;
- Apteekki
- Päivittäistavarakauppa
- Ravintola
- Pankkiautomaatti
Toivottujen palveluiden lista ei yllätä. Varsinkin apteekki olisi tarpeellinen, koska alueella on useita yksityisiä lääkäriasemia. Päivittäistavarakauppaa on toivottu varmastikin jo pidemmän aikaa, sillä alueen nykyisen kaupan valikoima on suppea. Tiedepuiston alueella on useita ravintoloita, niin työssäkäyville, kuin myös opiskelijoille, mutta lisää kaivataan. Pankkiautomaattia toivottiin myös alueelle, vaikka käteisen käyttö onkin vähentynyt vuosien aikana.
Tuloksien perusteella alueelle voitaisiin alkaa kartoittamaan uusien palveluiden hankintamahdollisuutta ja sijoituspaikkaa näille palveluille. Kaikkia toivottuja palveluita ei mahdollisesti pystytä toteuttamaan samanaikaisesti. Tulokset ovat kuitenkin ajantasaisia, jolloin niitä pystytään hyödyntämään myöhemminkin.
Lähteet
Raunio, Roosa. 2022. Palvelukartoitus – Case: Turun Tiedepuisto. Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Turun Teknologiakiinteistöt. 2022. https://www.teknologiakiinteistot.fi/
Kuva: Turun Teknologiakiinteistöt