Tiktok-markkinointi on nykypäivää – nuorille tarkoitetun jännittävän elämyssovelluksen somemarkkinoinnin pitää tapahtua alustalla, jota potentiaaliset asiakkaat käyttävät

04.04.2023

Turun Ruissalon uusi Kalevala Awakening -audiokierros antaa käyttäjälle mahdollisuuden paeta arkea ja kokea jotain ainutlaatuista. Turun ammattikorkeakoulun muutamia matkailualan opiskelijoita oli mukana yhteiskehittämässä markkinointikampanjaa, jossa houkutellaan nuoria ja jännityksestä kiinnostuneita käyttäjiä Tiktokissa. Se onkin nykypäivänä paras sosiaalisen median alusta kyseiselle kohderyhmälle markkinoidessa.

Turun ammattikorkeakoulussa voi opiskella tradenomiksi erikoistuen matkailu- ja wellness-liiketoimintaan. Opiskelija saa valmiudet toimia matkailuun ja vapaa-aikaan liittyvissä työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla. Heistä tulee vastuullisesti tuotettujen, asiakkaan hyvää oloa, virkistymistä ja terveyttä edistävien, kilpailukykyisten elämyspalveluiden asiantuntijoita.

Opintojen aikana ratkotaan erilaisia käytännön työelämän haasteita. Tällä kertaa Experience Management -opintojaksolla muutama opiskelija pääsi mukaan yhteiskehittämään Ruissalon Kalevala Awakening -audiokierroksen some-markkinointia, koska he edustavat kierroksen kohderyhmää ja kohderyhmän tuntemus on tärkeää markkinointiviestintää suunniteltaessa. Milleniaaleja edustava opiskelijaryhmä päätyi suosittelemaan erityisesti TikTokia pääkanavana.

TikTok on tätä päivää

”Facebookissa on vain vanhuksia, Instagram on tylsä ja epärealistinen, YouTubenkin kulta-aika on takana päin – paras sosiaalisen median kanava on Tiktok”, voisi kuulua monen nuoren suusta. Tiktokista on tullut valtava ilmiö nuorten keskuudessa.
Tiktok on sosiaalisen median palvelu, jossa käyttäjät jakavat lyhyitä videoita. Niissä esimerkiksi huulisynkataan, tanssitaan, tehdään haasteita tai jutellaan – sisältö voi olla lähes mitä vain. Moni kuluttaa Tiktokissa jopa monta tuntia päivässä, sen selailuun tuntuu jäävän koukkuun. Miksi tällaista alustaa ei hyödynnettäisi vielä enemmän markkinoinnissa?

Tuotteen tai palvelun markkinointi Tiktokissa voi olla jännittävä askel yritykselle, jossa markkinointi on vasta alkutekijöissä tai aikaisemmin perustunut itselle tuttuihin sosiaalisen median kanaviin, kuten Facebookiin ja Instagramiin.

Uutta alustaa on turha pelätä – sen luomat mahdollisuudet yritykselle ovat valtavat:

  • mahdollisuus saada näkyvyyttä ilman valmista seuraajakuntaa
  • sitoutuneet käyttäjät
  • algoritmi suosittelee sisältöä siitä kiinnostuneille
  • nuoren kohderyhmän tavoittaminen
  • aitous.

Kalevala Awakening -audiokierros kaipaa jännityksestä kiinnostuneita käyttäjiä

”Kalevala Awakening on audiokierros, jossa immersiivinen äänimaailma, kalevalahenkinen jännitystarina ja kokijan mielikuvitus yhdistyvät hyytäväksi ja hermoja koettelevaksi elämykseksi pimeässä metsässä”, kerrotaan kierroksen sisältösuunnittelusta päävastuun kantaneen Salmi Platform Oy:n nettisivuilla. Jännittävä tarina kuunnellaan kuulokkeilla seuraten samalla ennalta määrättyä reittiä Turun Ruissalon lenkkipolulla. Sovellus on tarkoitettu erityisesti nuorille, jotka ovat kiinnostuneet jännityksestä.

Paikoittain Kalevala Awakening -tarina on todella hyytävä, mutta adrenaliiniryöppyä kaipaavat henkilöt nauttivat sovelluksen jännittävästä tunnelmasta.

Aito metsäympäristö tekee tarinasta aidon tuntuisen ja oikean elämyksen. Metsässä samoilun ei tarvitse olla sovelluksen käyttäjälle tuttua, vaan käyttäjän avoimuus uudelle kokemukselle riittää.
Experience managament -kurssilla Matkailu- ja wellness liiketoiminnan muutamat opiskelijat osallistuivat eHospitality -hankkeen pyynnöstä Kalevala Awakening -kävelykuunnelman somemarkkinoinnin suunnitteluun. Projektiryhmän Tiktok -markkinoinnin tuotoksia on näkyvissä eHospitalityn TikTok -tilillä.

Sovelluksen voi ladata Salmi AR -sovelluksesta nimellä Ruissalo Kalevala Awakening.

Markkinointi Tiktokissa on täynnä mahdollisuuksia

1.2 miljardia ihmistä – niin monta käyttäjää TikTok tavoittaa kuukaudessa. Karkeasti ottaen puolet heistä on iältään 18-24. TikTok tavoittaa siis todella paljon nuoria käyttäjiä.
Kalevala Awakening -sovellusta halutaan markkinoida kauhusta kiinnostuneille nuorille. Tämän kohderyhmän tavoittamiseen paras verkosto on TikTokissa – siellähän nuoret jo valmiiksi ovat.
Yleisesti ottaen monet kokevat mainokset sosiaalisessa mediassa tyrkyttävinä. Kuitenkin monet maksetut TikTok-videot keräävät huomattavan määrän tykkäyksiä ollessaan nuorten mielestä mielenkiintoisia tai hauskoja.

Katsojat Tiktokissa eivät aina edes tunnu välittävän siitä, että kyseessä saattaa olla mainos – pelkästään videon sisällöllä ja toteutuksella on väliä.
Sen vuoksi myös Kalevala Awakening -sovelluksen TikTok-markkinoinnissa otettiin ohjenuoraksi, että kyseisen sovelluksen TikTok-videot ovat:

  • jännittäviä, kiinnostavia ja sovelluksen aiheeseen sopivia
  • sopivasti humoristisia ja Tiktok-trendejä seuraavia
  • informatiivisia.

Kalevala Awakening -sovelluksen TikTok-videoissa on tärkeintä tuoda elämyksen luonnetta esille. Markkinoinnista välittyy silloin tunnelma, jonka mahdollinen käyttäjä haluaa kokea oikeasti. Pelkillä valokuvilla voi olla vaikeaa välittää oikeaa tunnelmaa, jolloin TikTok antaa parhaan mahdollisen alustan perustuen huomion vangitseviin videoihin.

TikTokissa trendejä muodostuu ja leviää nopeasti. Videotyyppi, tietty musiikki tai vaikka joku hauska ääni voi ”trendata”. Monet yrityksetkin seuraavat näitä trendejä muokaten niitä omalle tuotteelleen, palvelulleen, tai Kalevala Awakeningin tapauksessa, elämyksille sopivaksi.

Videoita selataan pääasiassa ”For you pagella” eli etusivulla, johon sovelluksen algoritmi syöttää Tiktokin käyttäjälle siellä trendaavia videoita. Siksi yrityksen kannattaa pysyä ajan tasalla sovelluksessa tapahtuvista ilmiöistä ja muokata niistä saatua inspiraatiota itselleen sopivaksi.

Tiktokin yksi parhaimmista puolista uuden yrityksen kannalta on se, että mikä tahansa video voi saada paljon näkyvyyttä ja katselukertoja.

TikTokissa yrityksellä ei tarvitse olla valmista seuraajakuntaa tilillään, jotta videot näkyisivät potentiaalisille asiakkaille. Sovellus osaa algoritmin avulla suositella sen käyttäjille heitä kiinnostavia aiheita esimerkiksi hashtagien eli tunnisteiden avulla.
Tiktokin käyttö ei vaadi ihmeitä yritykseltäkään. Innostunut ja motivoitunut tekijä, jolla riittää mielikuvitusta luoda omannäköistä sisältöä on hyvä lähtökohta.

Lähteet:
An In-Depth Look at Marketing on TikTok | Digital Marketing Institute
TikTok by the Numbers (2022): Stats, Demographics & Fun Facts (omnicoreagency.com)

Kuvat:
Photo by Simon Berger on Unsplash