Vertaistuesta vauhtia valmistumiseen
Yhä useammalla ammattikorkeakouluopiskelijalla opinnot venyvät kohtuuttoman pitkiksi tavoitteisiin nähden tai pahimmillaan keskeytyvät kokonaan. Mistä tämä huolestuttava ilmiö johtuu? Entä onko asialle jotain tehtävissä?
Ammattikorkeakoulujen rahoitusmallin takia opintojen loppuun saattaminen on ensiarvoisen tärkeää koulun näkökulmasta.
Korkeakoulurahoitusta on vähennetty toistakymmentä vuotta putkeen. Yhtä kauan on tutkittu valmistumisen esteistä ja haasteita. Lieneekö asioilla yhteys? Opetus- ja kulttuuriministeriö muutti rahoitusmallia painottaen erityisesti opiskelijoiden tavoiteajassa valmistumista. Opintojen keskeytyessä tai viivästyessä ministeriön rahoitus korkeakoululle jää pienemmäksi ja valtion maksamat opintotuetkin valuvat hukkaan. Ammattikorkeakoulujen rahoitusmallin takia opintojen loppuun saattaminen on ensiarvoisen tärkeää koulun näkökulmasta.
Yhtä lailla opiskelijan tavoitteena on tutkinnon saaminen. Tutkinnon tärkeys työelämässä vaihtelee koulutusalan mukaan. Opintojen rahoittaminen on nykyisin lainapainotteisempaa ja työssäkäynti opintojen ohella useammalle pakollista. Valtion opintolainahyvitys on sidottu tavoiteaikaan, jolloin valmistumisen rahallinen arvo voi olla opiskelijalle useita tuhansia.
Opiskelijan voimavarat ovat rajalliset
Tasapainon löytäminen opintojen, työskentelyn ja vapaa-ajan välille on haastavaa. Opiskelun ollessa täyspäiväistä ja työn pakollista, voi arvata mikä näistä jää vähemmälle. Sosiaalisen kanssakäymisen ja mielekkään vapaa-ajan puuttuessa motivaatio ja mielenterveys saattaa kärsiä.
Opinnoissa vaaditaan itsenäistä työskentelyä enenevissä määrin. Resurssipulan ja digitalisoitumisen myötä kursseista pahimmillaan tulee videokirjastoja, jolloin lähikontaktien määrä on minimoitu. Koronapandemia vauhditti muutosta entisestään. Näitä etäkursseja jokainen opiskelija suorittaa omaan tahtiinsa ja usein ainoa yhdistävä tekijä on palautuslaatikon deadline.
Opinnäytetyön tekeminen on hyvin samanlaista, itsenäistä puurtamista. Opinnäytetyön kanssa tuskaillessa haikeasti muistelen opintojen alkuvaihetta, kun sai tutustua kanssaopiskelijoihin ja tehtäviä ratkottiin yhdessä toisia tukien. Tästä heräsikin ajatus, voisiko vertaistuella saada lisää vauhtia loppukiriin?
Toivoa tulevaan ja takaisin leirinuotiolle
Kyseistä ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan suunnittelemalla konsepti yhteisestä tilasta opinnäytetyötä tekeville. Tilaan olisivat tervetulleita opiskelijat koulutushaarasta ja työn vaiheesta riippumatta. Oli sitten aihe vielä hakusessa, työ jo loppusuoralla tai kypsyysnäytteen ohjeissa epäselvyyttä, ovet olisivat avoinna.
Ilman vaatimuksia suorittamisesta luovuus saa enemmän tilaa ja kadonnut motivaatiokin saattaa löytyä.
Sisustuksen lähtökohtana tekemässäni tilasuunnitelmassa oli rento olohuonemainen tunnelma, jonka tarkoituksena on houkutella tilaan opiskelijoita omaehtoisesti jakamaan ajatuksia ja kokemuksia. Ilman vaatimuksia suorittamisesta luovuus saa enemmän tilaa ja kadonnut motivaatiokin saattaa löytyä. Jotta opiskelijat ottaisivat tilan omakseen, sinne olisi mahdollista jättää jälkensä kuvin tai sanoin. Kalustus olisi muunneltavissa, niin että jokaiselle löytyy mieluinen paikka niin työskentelyyn kuin kupillisen nauttimiseen.
Keskustelun lisäksi tilaa voisi käyttää myös jaetuissa ohjaustilanteissa, joissa useampi opiskelija voisi kokoontua opettajan johdolla keskustelemaan opinnäytetyön tekemisestä. Tämä mahdollistaisi opinnäytetyötä ohjaavien opettajien resurssien riittävyyden useampaan ohjauskertaan. Opiskelijat voisivat myös osallistua muiden kuin oman ohjaavan opettajan sessioihin erilaisten näkökulmien saamiseksi. Vertaistuen lisääminen opintojen loppuvaiheeseen voisi keventää taakkaa ja siivittää useamman oppilaan maaliviivan yli tutkinto taskussa.
Lähteet:
Susi, J. 2023. Yhteistila opinnäytetyötä tekeville, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.