Digitaalisen Virpa-paloturvallisuupelin soveltuvuus alakoululaisten paloturvallisuusopetukseen

22.05.2023

Virpa-paloturvallisuuspeliä pidettiin opetusta yhtenäistävänä ja innostavana tapana opettaa lapsille ja nuorille tärkeitä paloturvallisuustietoja ja -taitoja. Digitaalinen oppimisympäristöön ja sen käyttöönottoon liittyy kuitenkin haasteita.

Digitaalinen Virpa-paloturvallisuuspeli on lapsille ja nuorille suunnattu digitaalinen paloturvallisuuden opetuspeli. Peli yhdistää perinteistä mobiilipelaamista ja lisättyä todellisuutta (AR) konenäköteknologian avulla. Peli suunniteltiin analysoimaan datan avulla pelaajien tekemiä ratkaisuja, oppimista sekä kehitystä pelin aikana. Peli on todennetusti vaikuttanut lasten ja nuorten paloturvallisuustietoihin, -taitoihin ja asenteisiin merkittävästi sekä lisännyt paloturvallisuusmerkkien havainnointia. (Oliva 2021.)

Virpa-paloturvallisuuspeli luotiin osana Virpa-hanketta

Virpa-mobiilipeli luotiin osana Virpa-hanketta, jossa on tutkittu virtuaalitodellisuuden virtuaalitodellisuuden hyödynnettävyyttä osana lasten -ja nuorten paloturvallisuusopetusta. Virpa 1 -hankkeen perusteella on selkeää näyttöä siitä, että koululaiset eivät palotilanteessa osaa lukea paloturvamerkkejä, ja siksi Virpa 2 -hankkeen aikana luotiin tähän tarkoitukseen soveltuva opetuspeli alakoululaisille. (Oliva ym. 2021.)  Tässä tekniikan ja liiketoiminnan erityisasiantuntija David Olivan johtamassa projektissa saavuttiin projektin toiminnan jatkumon kannalta kriittiseen vaiheeseen, joka edellytti Virpa 3 -jatkohanketta.

Vaikka Virpa-paloturvallisuuspeli on todettu innostavaksi, pelin latausten määrä on jäänyt pieneksi huolimatta tiedotuksesta eri sosiaalisen median alustoilla, nettisivuilla ja pelastuslaitoksilla. Tämän takia aloitettiin Virpa 3 -jatkohanke, joka tähtää päättämään vuonna 2018 aloitetun Turku ammattikorkeakoulun tutkimustyön. Virpa 3 -hankkeen tavoitteena on selvittää:

  • miten pelastusalan sidosryhmät ja koulujen opettajat voivat paremmin hyödyntää tuotettua oppimisympäristöä omissa aktiviteeteissaan, 
  • tehostaa pelidatan keräämistä ja pelaajan pelitapahtumien tulosten esittämistä kaikille kouluttajille ja pelaajille,
  • parantaa peliä edelleen pelaajia kiinnostavilla ja opetusta tehostavilla lisätoiminnallisuuksilla,
  • levittää entistä laajemmin ja tehokkaammin tietoutta pelin olemassaolosta ja sen vaikuttavuuspotentiaalista hyvin alkaneen toiminnan jatkuvuuden takaamiseksi.

Kukin hankkeen tavoite muodosta oman työpakettinsa, joista ensimmäinen on toteutettu opinnäytetyönämme. (Virpa3 työsuunnitelma 2022.)

Niina Vaittisen ja Roosa Rosun opinnäytetyö ”Paloturvallisuuskouluttajien ja alakoulun opettajien sekä rehtoreiden ajatuksia Virpa-paloturvallisuuspelin soveltuvuudesta lasten ja nuorten paloturvallisuusopetukseen”

Virpa-paloturvallisuuspelin soveltuvuuden selvittäminen

Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena perustuen toimeksiantoon. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa koulujen ja pelastustoimen opetusmenetelmät paloturvallisuudesta ja selvittää, miten Virpa-peli vastaa koulujen ja pelastustoimen tarpeita. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä teemahaastatteluja. Tutkimukseen osallistui Suomesta 10 eri pelastuslaitoksen paloturvallisuuskouluttajaa, 12 luokanopettajaa, sekä 3 rehtoria. Haastattelut suoritettiin osin etänä videoyhteydellä ja osin paikan päällä, kaikki haastattelut nauhoitettiin tutkimusaineiston keruuta varten. Henkilötietoja työssä ei kerätty, eikä yksittäisiä haastateltavia pysty tunnistamaan.

Tulosten perusteella tämänhetkiset lasten ja nuorten paloturvallisuuden opetuskäytännöt ovat puutteelliset ja riittämättömät. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat kokevat, että heillä ei ole riittävästi lapsille mielekästä paloturvallisuuden opetusmateriaalia ja pelastusviranomaisen järjestämiä koulutuksia on vähän tai ei lainkaan. Vaikka paloturvallisuuskouluttajat kokevat heidän opetusmateriaalinsa ja menetelmänsä hyviksi, heillä ei ole riittävästi resursseja järjestää paloturvallisuusopetusta niin usein kuin olisi tarve.

Virpa-paloturvallisuuspelin edut

”Virpa-paloturvallisuuspeli koetaan motivoivana ja innostavana lisänä nykyisiin oppimismenetelmiin”.

Virpa-paloturvallisuuspeli sai positiivista palautetta luokanopettajien ja rehtorien keskuudessa, jotka pääsivät konkreettisesti seuraamaan pelin käyttöä opetustilanteessa. Kaikki haastateltavat kokivat itse pelin hyvänä ja innostavana menetelmänä opettaa paloturvallisuutta lapsille ja nuorille. Peli lisäsi ympäristön havainnointia merkittävästi. Yleisesti opettajat ja rehtorit pitivät virtuaalisen Virpa-paloturvallisuuspelin etuna sen innostavuutta ja motivoivaa luonnetta. Sen ei katsottu kuitenkaan voivan syrjäyttää muita jo käytössä olevia opetusmenetelmiä; peli on hyvä lisä opetukseen liitettäväksi.

”Digitaalisen pelin etuna on, että se yhtenäistää ja tasavertaistaa opetusta”

Koulujen opettajat kokivat oman osaamisensa paloturvallisuuskouluttamisessa puutteellisina ja kaipaavat tukea opetukseen. Erityisenä haasteena tässä on, ettei koulutukseen ole yhtenäistä yksiselitteistä materiaalia, vaan opetus muotoutuu ympäristöopin kirjojen sisältämästä aiheen pintapuolisesta käsittelystä. Lisähaasteena on, ettei kirjasarjat ja saman sarjan painokset ole keskenään yhtenäisiä, joten opetuskaan ei tällöin ole tasavertaista. Digitaalisen Virpa-paloturvallisuuspelin katsotaankin voivan yhtenäistää ja tasavertaistaa opetusta.

Käyttöön liittyvät ongelmat ja haasteet

”Paloturvallisuuskouluttajien mielestä Virpa-paloturvallisuuspeli sopii opetusmenetelmänä paremmin koulujen opettajien kuin paloturvallisuuskouluttajien käyttöön”

Paloturvallisuuskouluttajien kokemuksissa korostui koulun resurssien vähäisyys paloturvallisuusopetukselle. Pelin haasteena paloturvallisuuskouluttajien opetusmenetelmänä koettiin sen integroimiseen viemä aika. Kouluttajien täytyy alkujaankin tutustua peliin tarpeeksi hyvin, jotta sitä kykenee opetuksessa käyttämään. Lisäksi aikaa veisi pelin opettaminen lapsille ja nuorille, sen lataaminen ja sen käyttö. Useilla paloturvallisuuskouluttajilla on jo ennestään kattava opetusmateriaali käytössä olevaan aikaan nähden.

Vastauksissa kävi ilmi, että monessa paikkaa paloturvallisuuskoulutukseen mahdollistetaan noin tunti lukuvuodessa, eikä joka ikäluokkaa pystytä tavoittamaan. Paloturvallisuuskouluttajien mielestä Virpa-paloturvallisuuspeli sopiikin opetusmenetelmänä paremmin koulujen opettajien kuin paloturvallisuuskouluttajien käyttöön. Paloturvallisuuskouluttajat pitivät Virpa-paloturvallisuuspeliä tärkeänä osana lasten ja nuorten paloturvallisuuskoulutusta ja haluavat mainostaa sitä heille koulukäynneillään ja koulutuksissaan.

”Opettajat ja rehtorit jakoivat paloturvallisuuskouluttajien kanssa saman huolen siitä, että asiasisältö pelissä saattaa unohtua”

Pelin laadusta huolimatta, paloturvallisuuskouluttajien erityisenä huolena oli, että mobiilipeliä pelatessa lapsilta ja nuorilta saattaa kadota pelin perimmäinen tarkoitus.

”Virpa-paloturvallisuuspelin pelaamista hankaloittavat koulujen mobiililaitteet, jotka ovat yhteiskäytössä”

Pelin käyttöönoton suurimmaksi ongelmaksi nousi tutkimuksen myötä usealla koululla käytössä olevat yhteiskäyttölaitteet. Peli mahdollistaa vain yhden käyttäjän luomisen yhtä laitetta kohden, tarkoittaen että peli ei ala alusta uudelle pelaajalle. Tämä nähtiin ongelmallisena ja pelaamisen mielekkyyttä laskevana tekijänä.

Kehittämisehdotuksia käytettävyyden lisäämiseksi

”Virpa-paloturvallisuuspelin tekstiosuuksien muokkaaminen puheeksi mahdollistaisi pelaamisen myös niille nuorille, jotka eivät osaa vielä lukea”

Eräänä haasteena koulun henkilökunnan, sekä paloturvallisuuskouluttajien mielestä oli pelissä esiintyvä runsas tekstin määrä. Tämän koettiin poissulkevan erityisesti nuorimmat lukutaidottomat lapset, joita kuitenkin pidettiin erityisen tärkeänä kohderyhmänä paloturvallisuuskoulutuksessa. Kummaltakin taholta pelin kehitysideaksi ehdotettiin tekstin muokkaamista puheeksi.

”Paloturvallisuusopetuksen resursseja tulisi lisätä”

Erityisenä toiveena haastatteluissa korostui resurssien ja ajan lisääminen paloturvallisuusopetukseen, jolloin peliäkin voisi käyttää laajemmin opetuksessa, esimerkiksi osana koulujen paloturvallisuusteemaviikkoja.

”Kouluissa kaivattiin selkeitä ohjeita Virpa-pelistä ja siinä etenemisessä”

Pelin käyttöönottoa tukevaksi tekijäksi toivottiin selkeitä ohjeita pelissä etenemiseen, mikä tekisi pelin käyttöönotosta opettajalle mahdollisimman helppoa. Suositus opetushallitukselta tai muulta korkeammalta taholta voisi opettajien mielestä tehostaa pelin käyttöönottoa merkittävästi.

”Tietoisuutta Virpa-Paloturvallisuuspelistä tulisi lisätä”

Tärkeimpänä näkyvyyttä edistävänä tekijänä pidettiin pelin mainostusta kouluilla ja pelastusviranomaisten kautta esimerkiksi koulu tai asemavierailuiden ja tapahtumien yhteydessä.

”Motivaatiota pelaamiseen voisivat lisätä koulujen väliset kilpailut”

Pelaamiseen kannustaviksi tekijöiksi ehdotettiin koulun toimesta järjestettäviä kilpailuja esimerkiksi pisteiden keräämisen osalta. Mahdollisuus myös koulujenväliseen kilpailuun esimerkiksi, mistä koulusta saadaan eniten käyttäjiä tai muu vastaava motivaatiota lisäävä kilpailu.

Tutkimuksessa onnistuminen

Tutkimuksen avulla pystyttiin lisäämään tietoutta opetus- ja pelastusalan ammattilaisten näkemyksistä lasten ja nuorten paloturvallisuusopetuksesta. Tutkimuksessa onnistuttiin selvittämään koulujen ja pelastuslaitosten tarpeita uudenlaiselle opetusmateriaalille, heidän näkemyksensä Virpa-mobiilipelin soveltuvuudelle opetuskäyttöön sekä käyttöön ottoon liittyviä haasteita.

Lähteet:

Oliva, D. 2021. Paloturvallisuuspeli digitaalisena ja virtuaalisena oppimisympäristönä Vaikuttavuustutkimus alustavat tulokset. Viitattu 16.5.2023 https://www.virpagame.fi/_files/ugd/6a1f16_3d25d829ada847c6a52e062e6bcb14ff.pdf 

Oliva, D., Somerkoski, B. & Tarkkanen, K. 2021. Loppuraportti Virtuaalista Paloturvallisuutta – jatkohanke Virpa 2. https://www.virpagame.fi/_files/ugd/6a1f16_2e5ad30500a5456c8f1167a2b79cd759.pdf?index=true

Kuva: Mari Loikkanen