Autoja rivissä autokaupassa

Kannattaako autojen huutokauppa?

22.05.2023

Suomen autokannan ikä nousee. Autoliikkeiden vastuu kasvaa kuluttajansuojalain virheolettaman noustessa puolesta vuodesta vuoteen. Samaan aikaan automyynti digitalisoituu, kun monikanavaisuus sekä läpinäkyvyyden merkitys kasvaa autokaupassa. Onko huutokauppa kannattava ratkaisu vanhoista vaihdossa tarjottavista autoista eroon pääsemiseen?

Autoala on kovan paineen alla, kun heikentyneet näkymät maailmantaloudessa sekä Ukrainan sota saa kuluttajat varpaisilleen. Kilpailu asiakkaista autoliikkeiden välillä on todella kovaa ja jokaisesta kaupasta tulee taistella. Asiakkaita ei todellakaan ole varaa valikoida, joten miten tehdään, jos asiakas tarjoaakin vaihdossa vanhaa autoaan, jota autoliike ei omaan myyntiriviinsä huolisi? Ennen nämä autot yritettiin myydä suoraan toisille pienemmille kauppiaille eli ”jobbareille”. Nykyään yleistynyt tapa on myydä vanhemmat tai paljon ajetut autot digitaalisessa huutokaupassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan huutokauppamyyntien kannattavuus myyntikanavana sekä sen tarjoamat muut hyödyt autokaupassa. Toimeksiantaja on suomalainen autoliikeketju.

Suomessa ajetaan vanhemmilla autoilla kuin koskaan aikaisemmin

Koronapandemian johdosta kotimaan matkailu ja yksityisautoilu kasvoi Suomessa, mikä sai ihmiset vaihtamaan vanhoja käytettyjä autojaan uudempiin. Komponenttipulan takia uusien autojen toimitusajat ovat venyneet todella pitkiksi, joten monet ovat kallistuneet hankkimaan ennemmin uudemman käytetyn auton. Vuonna 2022 kysyntä ylitti tarjonnan, mikä nosti käytettyjen hintoja merkittävästi. Hinnat ovat edelleen vuonna 2023 korkealla, vaikka pientä laskua hinnoissa on ollut havaittavissa. Kasvaneen inflaation myötä ihmisillä on rahat tiukemmalla ja auton hankinnan suhteen ollaan varovaisempia. Suomen autokannan keski-ikä on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin ja lähentelee jo 13 vuotta. Käytettyjen autojen hintojen ollessa korkealla kuluttajat tuskin vaihtavat autoaan paljon tuoreempaan, vaan suosivat ennemmin halvempia eli yleensä hieman vanhempia autoja.

Suomen autokannan keski-ikä on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin ja lähentelee jo 13 vuotta.

Autoliikkeellä on iso vastuu kuluttajakaupassa

Automyyntiä sääntelee kuluttajansuojalaki, kun autoliike myy auton kuluttajalle. Tällöin sovelletaan yleensä pääasiassa Kuluttajansuojalain 5 lukua tavaran kaupasta. Tässä luvussa määritellään mm. virhevastuuta sekä virheolettamaa koskevat säädökset, jotka ovat pakottavia kuluttajan hyväksi. Autoliikkeen tulee siis noudattaa näitä säädöksiä myydessään auton kuluttajalle. Autossa katsotaan olevan virhe, mikäli siinä ilmenee vika ennen kyseisen viallisen osan tavanomaisen käyttöiän päättymistä. Virhe katsotaan myös olevan, jos auto poikkeaa ominaisuuksiltaan jotenkin sovitusta eli se ei ole myynti-ilmoituksen tai myyjän sanojen mukainen. Auton ominaisuuksien tulee myös vastata ostajan perusteltuja odotuksia, joihin vaikuttavat mm. autolla ajetut kilometrit sekä auton hinta. Vuoden virheolettama tarkoittaa, että vian ilmetessä vuoden sisällä auton ostosta oletetaan sen olleen autossa jo myyntihetkellä ellei autoliike toisin pysty todistamaan. Virhevastuun kestolle ei kuitenkaan ole mitään varsinaista takarajaa, vaan jokaisessa tapauksessa menetellään aina kyseisen rikkoutuneen osan tavanomaisen käyttöiän perusteella.

Vanhat autot huutokauppaan ja uudemmat käytetyt omaan myyntiriviin

Autoliikkeen laajan virhevastuun takia sen ei ole järkevää myydä kovin vanhoja tai paljon ajettuja autoja kuluttajalle näiden vikaherkkyyden takia. Mahdollisten suurten jälkikulujen lisäksi näistä autoista saattaa olla yritykselle mainehaittaa. Tästä syystä tällaisen auton tullessa kaupassa vaihdossa pyritään ne myymään jotain toista kautta. Huutokaupat.com on digitaalinen huutokauppa verkossa, jossa pääasiassa elinkeinoharjoittajat sekä julkishallinnon toimijat voivat myydä tavaroita. Huutokaupat.comin toimintamallista mielenkiintoisen autoliikkeelle tekee se, että Huutokaupat.com toimii huutokaupoissa kaupan osapuolena, jolloin virhevastuu siirtyy autoliikkeeltä Huutokaupat.comille. Näin ollen autoliikkeen ei tarvitse huolehtia huutokaupassa myytyjen autojen jälkikuluista, kunhan auton myynti-ilmoituksessa ja kuvissa on ilmoitettu auton kunto mahdollisimman todenmukaisesti. Reklamaatiot hoitaa Huutokaupat.com, eikä autoliikkeen tarvitse yleensä osallistua näistä aiheutuviin kuluihin. Tämän lisäksi Huutokaupat.com hoitaa autoliikkeen puolesta auton myynnin, markkinoinnin, laskutuksen ja asiakaspalvelun, joten automyynnin resurssit voidaan käyttää tehokkaammin parempien autojen myymiseen. Huutokaupa.com-sivustolla vierailee noin 6 miljoonaa kävijää joka kuukausi eli autoliike saa myös paljon lisää näkyvyyttä myynti-ilmoituksillaan.

Kannattavaa sekä tehokasta myyntiä Huutokaupat.comissa

Opinnäytetyössä vertailtiin toimeksiantajan vaihtoautopuolen myyntitilastoja vuoden 2023 ensimmäisen kvartaalin ajalta. Yrityksen oman sekä Huutokaupat.comin myyntidatan tarkastelun pohjalta voidaan todeta, että myynti huutokaupassa on ollut kannattavaa myyntikatteen ollessa liki 10%. Korkeaa kateprosenttia selittää tietysti huutokaupattavien autojen pienempi keskihinta n. 4000€, joka on vain noin viidennes liikkeen muitten vaihtoautomyyntien keskihinnasta – edullisemmissa autoissa myyntikate tapaa olla prosentuaalisesti hieman suurempi, kuin kalliimmissa autoissa. Yrityksen huutokaupassa myydyt autot olivat keskimäärin 14 vuotta vanhoja ja yli 220tkm ajettuja. Huutokaupassa auton myyminen on myös tehokasta, sillä Huutokaupat.comin tietojen mukaan autot myydään siellä keskimäärin vain 4 vuorokaudessa. Varaston kiertonopeuden kannalta huutokaupalla saadaan siis mukavasti lisää vauhtia autokauppaan, eivätkä auto jää liikkeen pihalle pölyyntymään pitkiksi ajoiksi.

Huutokaupat.comin tietojen mukaan autot myydään siellä keskimäärin vain 4 vuorokaudessa.

Parannettavaa vielä olisi

Huutokauppamyynnit ovat siis selvästi olleet kannattavia ja sillä on havaittavissa selkeitä hyötyjä autoliikkeelle. Kaikkea potentiaalia myyntikanavasta ei kuitenkaan vielä ole hyödynnetty ja parannettavaa vielä olisi mm. myynti-ilmoitusten tekemisessä ja autojen luovutuksissa. Huutokaupassa myytävien autojen myynti-ilmoituksiin voisi vielä parantaa. Antamalla ilmoituksessa mahdollisimman tarkat tiedot auton varusteista sekä kunnosta saataisiin autoista varmasti huutokaupassa parempi hinta, koska valtaosa huutajista tekee tarjouksen pelkästään ilmoituksen perusteella autoa näkemättä. Autojen luovutuksissa voitaisiin panostaa asiakkaan kohtaamiseen ja samalla yrittää kartoittaa ostajan tai hänen tuttavapiirin mahdollisia autonvaihtotarpeita ja näin saada lisäkauppaa. Samalla luovutuksen tehnyt myyjä voi vaikuttaa yrityksen imagoon ja jäädä asiakkaan mieleen positiivisella tavalla niin, että hän todennäköisemmin palaa asioimaan tulevaisuudessa autoasioissa tälle autoliikkeelle eikä kilpailijalle.

Lähde:

Virkkala, J. 2023. Huutokauppa myyntikanavana autokaupassa ja sen kannattavuus sekä hyödyt autoliikkeelle : case Yritys X – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.