Lisää lääkehoito-osaamista ensihoitajaopiskelijoille – potilastapauksiin perustuvia soveltavia tehtäviä itsenäisen opiskelun tueksi

22.05.2023

Opinnäytetyönä kehitetyn oppimispolun tarkoituksena on lisätä kolmannen vuoden ensihoitajaopiskelijoiden tietämystä ja osaamista lääkkeiden vaikutusmekanismeista sekä yhteis- ja haittavaikutuksista sekä harjaannuttaa oikean tiedon löytämisessä luotettavista lähteistä. Oppimispolku koostuu kolmesta kuvitteellisesta potilastapauksesta, jotka painottuvat monisairaisiin sisätautipotilaisiin. Ensin esitetään potilastapaus, potilaan taustatiedot sekä tilannekuvaus siitä, miksi ensihoito on hälytetty paikalle. Potilaan taustatietoihin kuuluvat perussairaudet sekä lääkelista. Esittelyn jälkeen aukeavat ensimmäiset kysymykset. Tehtävien mielekkyyttä lisäävät erilaiset tehtävätyypit sekä realistisesti kuvatut ensihoidolliset tilanteet.

Ensihoitajakoulutuksessa lääkehoitoa harjoitellaan monella eri opintojaksolla vähintään sivuten. Ensimmäisenä opiskeluvuonna on Lääkehoidon perusteet -opintojakso, jossa käydään läpi lääkehoitoa kokonaisuutena, turvallisuuteen liittyviä tekijöitä sekä riskejä ja niiden minimointia. Lääkehoito on hyvin laaja osaamisalue ja yksittäisiä lääkeaineita on valtava määrä ja niiden läpikäynti, muistamisesta puhumattakaan, on haastavaa. Sen vuoksi lääkkeisiin liittyvää tiedonhakua ja luotettavien lähteiden käyttöä painotetaan erityisen paljon.

Oppimispolku lisäämään lääkehoito-osaamista

Hoitotason ensihoidon opintojaksolle luotiin opinnäytetyönä lääkehoito-osaamisen oppimispolku, jonka tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista lääkkeiden käyttö- ja vasta-aiheista, vaikutusmekanismeista, yhteisvaikutuksista sekä haitta- ja sivuvaikutuksista. Haasteellisuus on sisällytetty nimenomaan turvalliseen lääkehoitoon, eikä tehtävissä ole tarkoitus löytää esimerkiksi oikeaa työdiagnoosia. Tehtävissä keskitytään ensihoitolääkkeiden osalta suurimmaksi osaksi suonensisäiseen lääkehoitoon, joka on hoitotason ensihoidossa pääasiallinen lääkkeenantoreitti. Erityisesti kriittisillä ja peruselintoiminnoiltaan epävakailla potilailla lääkkeen määrän tarkkuus ja nopea vaikutus ovat tärkeitä. Turvallisesti toteutetulla suonensisäisellä annostelulla nämä voidaan varmistaa. (Boyd 2021, 273.)

Oppimispolku sisältää kolme kuvitteellista lähteisiin perustuvaa potilastapausta. Kaikilla kolmella potilailla on lääkelistallaan vähintään kuusi säännöllisessä käytössä olevaa lääkettä, joista osalla on yhteisvaikutuksia jonkun ensihoitolääkkeen kanssa. Työelämässä ensihoidon potilaat koostuvat suurilta osin iäkkäämmistä monisairaista ihmisistä, minkä vuoksi lääkehoidon kokonaiskuvan hahmottamisen taitoa on hyvä harjoitella jo opintojen aikana. Monisairaaksi määritellään henkilö, jolla on vähintään kaksi pitkäaikaista sairautta, vammaa tai toiminnanvajausta. Suomessa 65-85-vuotiaista miehistä 77 prosenttia ja naisista 79 prosenttia ovat tämän määritelmän mukaan monisairaita. (Monisairas potilas: Käypä hoito –suositus, 2021.)

Monipuolisuutta ja mielekkyyttä opiskeluun

Ensihoitajaopinnoissa lääkkeiden yhteisvaikutuksiin perehdytään ambulanssiharjoitteluja lukuun ottamatta verrattain vähän. Lääkkeet käydään läpi lähtökohtaisesti itsenäisissä opinnoissa ulkoa opetellen. Ulkoa opettelu on puuduttavaa, hankalaa, eikä pitkällä tähtäimellä kovin kannattavaa. Ongelmakeskeinen oppiminen mahdollistaa asian sisäistämisen tiedon soveltamisen avulla, ja sen on todettu johtavan hyviin oppimistuloksiin (Nikkarinen & Hoppu 1994).

”Potilastapausten avulla luodaan realistinen kuva tilanteesta, jossa lääkehoito-osaamista tarvitaan.”

Tiedon soveltaminen on oleellinen osa käytännön ensihoitotyötä. Oppimispolun avulla halusimme tuoda opintoihin enemmän soveltavia tehtäviä, joissa perehdytään potilastapausten avulla yleisiin koti- ja ensihoitolääkkeisiin. Vaikka oppimispolku tehdään kokonaisuudessa sähköisellä itslearning -alustalla, potilastapausten avulla luodaan realistinen kuva tilanteesta, jossa lääkehoito-osaamista tarvitaan. Samaa oppimismenetelmää käytetään esimerkiksi simulaatio-opinnoissa, joissa pyritään luomaan mahdollisimman todentuntuinen tilanne, sen ollessa kuitenkin kuvitteellinen.

”Opiskelun mielekkyyttä lisättiin monipuolisilla tehtävätyypeillä”

Monipuolisuuden ja mielekkyyden lisäämiseksi oppimispolussa on sovellettu erilaisia tehtävätyyppejä; avoimien vastausten ja monivalintakysymysten lisäksi on käytetty yhdistelytehtäviä, puuttuvien kohtien täyttämistä ja oikein vai väärin -väittämiä. Näin tehtävien tekeminen on vaivattomampaa ja paremmin oppimista tukevaa. Vaikka opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksesta löytyy paljon tietoa eri lääkeaineista ja lääkeryhmistä, tehtävien tekeminen vaatii myös tiedonhakua ja eri lääketietokantojen oikeaoppista käyttöä, joita tarvitaan myös työelämässä.

Koska tähän työhön aiheen laajuuden vuoksi rajaus tehtiin vain osaan ensihoitolääkkeistä, tulevaisuuteen jää mahdollisuus luoda lisää vastaavia tehtäviä myös muista lääkeryhmistä ja -aineista. Enemmän työelämää vastaavien tehtävien ja kannustavien palautteiden toivotaan motivoivan opiskelijoita sekä johtamaan siten parempiin oppimistuloksiin.

​​Opinnäytetyö: Jannika Tiainen & Emilia Tuominen​: Hoitotason ensihoidon lääkehoito-osaaminen  – Potilastapauksiin pohjautuva oppimispolku oman osaamisen testaamiseen  

Lähteet:

Boyd, J. 2021. Lääkehoito. Teoksessa Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthan, K. &
Puolakka, T. Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy, s. 273.

Monisairas potilas. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen
yleislääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura
Duodecim, 2021. Viitattu 14.5.2023. Saatavilla: https://www.kaypahoito.fi/hoi50126#s8

Nikkarinen, T. & Hoppu, K. 1994. Ongelmakeskeinen opetus, ongelmalähtöinen oppiminen ja aktivoivat opetusmenetelmät. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim. Viitattu 14.5.2023. Saatavilla: https://www.duodecimlehti.fi/duo40341