Digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia venetelakalle — mutta sopivatko digiratkaisut yrityksen asiakaskunnalle?
Digitalisaatio on nykyaikaa, mutta etenkin pk-yrityksillä voi olla vaikeuksia uudistaa liiketoimintaansa. Digitalisaatioprosessi vaatii runsaasti resursseja erityisesti digitalisaation kehitysvaiheessa. Digitalisaation lähtötilanteen kartoituksella voi käydä ilmi, että aina runsas digitalisointi ei sovi yrityksen omalle asiakaskunnalle.
Digitalisaatio näkyy venetelakalla laajasti
Digitalisaation merkitystä voi tarkastella monella eri osa-alueella, ja sillä ei olekaan yksiselitteistä määritelmää. Liiketoiminnassa digitalisaatiota voi kuvailla muutoksena, joka syntyy, kun digitaalisia ratkaisuja otetaan käyttöön, jolloin yrityksen toimintatavat ja prosessit muokkaantuvat muutosten mukana. Digitalisaatio näyttäytyy yhä enemmän myös asiakkaiden käyttäytymisessä ja heidän tekemissä valinnoissa. (Kääriäinen ym. 2019.)
Digitalisaation hyödyntäminen näkyy opinnäytetyössä esiintyvällä venetelakalla mm:
- tietojärjestelmien ja ohjelmistojen käytöllä liiketoimintaprosesseissa
- sosiaalisen median tilien käytöllä markkinoinnissa
- yrityksen nettisivuilla esiintyvien digitaalisten ratkaisujen tarjoamisella
- digitaalisten lomakkeiden käytöllä.
Venealan kausiluontoisuudella on suuri vaikutus venetelakan liiketoimintaan, ja ruuhkapiikit muodostuvatkin keväälle ja syksylle. Nykyiset digitalisaatioratkaisut ovat hieman jo helpottaneet yrityksen prosesseja, mutta kehitystyö on vielä kesken. Digitalisaatiolla venetelakka toivoo erityisesti erottautuvan kilpailijoistaan asiakaslähtöisillä ratkaisuilla ja uusilla innovaatioilla.
Osana asiakaslähtöistä yritystoimintaa, opinnäytetyö selvitti asiakaskyselyn avulla venetelakan asiakaskunnan avoimuutta uusille digitaalisille palveluratkaisuille. Venealan asiakkaiden oletettiin koostuvan vanhemmasta sukupolvesta, jolla voi olla paljon kielteisiä ajatuksia digitalisaatiosta. Pahimmassa tapauksessa runsas palveluiden digitalisointi voi karkottaa asiakkaita.
Asiakaslähtöisyys digiratkaisuja kehittäessä
Asiakaslähtöisyydellä yritys ottaa oman asiakaskuntansa huomioon palveluratkaisujen kehittämisessä. Yrityksien onkin tärkeää kartoittaa, minkälaisista ihmisistä oma asiakaskunta muodostuu ja tutkia heidän mielipiteitään palveluiden nykytasoon ja niiden kehittämiseen. Digitalisaatioprosessiin menevät resurssit voivat pahimmassa tapauksessa mennä hukkaan, jos palveluratkaisut eivät sovikaan omalle asiakaskunnalle. Ratkaisuja suunnitellessa on hyvä pitää mielessä niiden yksinkertaisuus, jotta asiakkaat voivat omaksua uudet ratkaisut helposti. Palvelut palvelevat asiakkaiden tarpeita ajasta ja paikasta riippumatta.
Taustakartoitus on siis tärkeä tehdä hyvissä ajoin ja yksityiskohtaisesti, jolloin kehityskohdat selkeytyvät ja ratkaisuiden hyödyllisyydestä saadaan kaikki irti. Digitalisaatiolla yritys voi vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen ja siihen, miten asiakkaat näkevät yrityksen toiminnan.
Digitalisaation luomat mahdollisuudet
Kun digitalisaation kehitysprosessi on suunniteltu huolella, mahdollisuudet ovat rajattomat.
Digitalisaation luomia mahdollisuuksia pk-yrityksille ovat mm:
- liiketoimintaprosessien virtaviivaistuminen
- datan eheys järjestelmien välillä
- manuaalisten prosessien muuttuminen automaatioksi
- informaation jakamisen helpottuminen
- digitaalisten ratkaisujen asiakaslähtöisyys
- kilpailijoista erottuminen
- liiketoiminnan laajentuminen uusien innovaatioiden avulla.
Pk-yritysten kyky uudistaa liiketoimintojaan digitalisaation avulla näkyy myös niiden mahdollisuutena pärjätä tulevaisuudessakin muuttuvilla markkinoilla (Kääriäinen ym. 2019).
Digiratkaisujen sopivuus venetelakan asiakaskunnalle
No, sopivatko digimuutokset juuri tämän venetelakan asiakaskunnalle? Opinnäytetyön kyselyn tulokset kertoivat, että toimeksiantajan asiakaskunta oli enimmäkseen avoimia uusille digitaalisille palveluille, jotka ratkaisisivat asiakaspalvelun nykyisiä ongelmia. Osa asiakkaista kuitenkin kannattivat perinteisiä toimintatapoja, eivätkä olleet innoissaan mahdollisista digitaalisista muutoksista. Tuloksista pystyi päättelemään, että digitaalisia palveluita kannattaa lisätä, mutta vanhoista tavoista ei kuitenkaan kannata luopua. Paras ratkaisu siis on, että jokaiselle asiakkaalle löytyy vaihtoehtoja mistä valita. Ja tämä onkin juuri sitä asiakaslähtöisyyttä!
Lähteet
Mikola, S. 2023. Selvitys venetelakan digitalisaation tarpeesta ja järjestelmien integraatiosta : case: Venetelakka Ramstedt Oy – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Kääriäinen, J., Saari, L., Juntunen, M., Koivumäki, T., Perätalo, S., Tihinen, M., Lapinlampi, S., Silfverhuth, T., Pesämaa, R., Heikkinen, M., Törmänen, V., Granholm, M., Ikonen, H. & Tissari, S. 2019. ApuaDigiin – digimuutos suomalaisissa pk-yrityksissä. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 358. Viitattu 29.5.2023. https://doi.org/10.32040/2242-122X.2019.T358