Hankintapolitiikka – voiko politiikalla saada ryhtiä myös hankintoihin?
”Politiikka tulee kreikan kielen sanasta polis, kaupunki. Sovinnaisen käsityksen mukaan se tarkoittaa julkisyhteisön päätöksentekoa ja muuta siihen liittyvää toimintaa.” (Eduskunta, 2022.)
Toimiva ja arvoa tuottava trukkipolitiikka tarvitsee vakaita, luotettavia ja palvelualttiita yhteistyökumppaneita. Tämä tarkoittaa sitä, että prosessin päätteeksi valitun yhteistyökumppanin tulee pystyä tarjoamaan laitteiden lisäksi palvelua trukkien hallitsemiseksi.
Trukkipolitiikan pohjalle tulee valita paras trukkitoimittaja ja varmistua sen kilpailukyvystä markkinoilla. Kyseessä on monimutkainen prosessi, jossa toimittajia, tuotteita ja suhteita tarkastellaan monista eri näkökulmista. Yrityksen visio ja asetettu strategia toimii suunnannäyttäjänä prosessin eri vaiheissa.
Toimittajan valinnassa tulee ottaa huomioon monta erilaista kokonaisuutta ja eri kriteereitä, sillä valintojen vaikutukset näkyvät pitkään yrityksen toiminnassa. Hyvin tehdyt valinnat voivat tuottaa markkinoilla kilpailuetua yritykselle ja edistää pitkällä aikavälillä kustannustehokkuutta. Nopeasti muuttuvilla markkinoilla kilpailuedun saavuttaminen ja sen ylläpitäminen vaatii analyyttista otetta ja laajaa näkemystä kaikessa tekemisessä.
Toimittajayhteistyön mahdollisuuksia tutkittaessa tulee huomioida potentiaalisten toimittajien tahtotila kumppanuudelle, sekä tarvittavien laitteistojen tekniset ominaisuudet. Toimittajan valinnassa tutkijan tulee olla hyvin tarkkana eri konnankoukkujen varalta, sillä markkinat trukeista ovat hyvin kilpailtu ala. Markkinoilla on kilpailevia yrityksiä hyvin vähän ja kustannuserot hintatasolla ovat marginaalisen pieniä.
Maailman kehittyessä teknologisempaan suuntaan on tiedon haku ja sen julkisuus muuttanut nykyistä kilpailuasetelman muodostumista markkinoilla. Kaikilla kilpailuasetelman osapuolilla on saatavilla samat mahdollisuudet tiedon hankintaan ja sen käyttämiseen.
Kilpaileminen perinteisellä hintatasolla on haastavaa markkinoiden toimittajien ollessa pienet. Toimittajien tulee löytää muita kilpailukeinoja hintakilpailun lisäksi ylläpitääkseen markkina-arvoaan. Kilpailukeinoja markkinahinnan alittamisen lisäksi voivat olla kaikki lisäarvoa tuovat tekijät, joilla toimittajat erottuvat markkinoilla toisistaan. Kilpailueduiksi voidaan nähdä mm. yrityksen koko ja luotettavuus tai tekninen osaaminen.
Trukkitoimittajan valinnassa määritetään hankintastrategiaa myötäileviä kriteerejä. Kriteerien asettamisella tavoitellaan hankkivan tahon strategian mukaisen vision toteutumista uuden toimittajan valinnassa. Toimittajat asettuvat markkinoille tarjoamansa lisäarvon perusteella. Tarjottava lisäarvo voi olla laadun ja ympäristönhallinnan eri menetelmiä, erilaisia palvelukonsepteja, järjestelmä tai erilaisia kehittyneitä teknisiä ratkaisuja.
Toimittajan valinta tehdään arvioimalla kaikki potentiaaliset toimittajat valittujen hankintastrategian kriteerien läpi ja parhaiten kriteerit toteuttanut toimittaja valitaan toimittamaan tarvitut trukit.
Trukkipolitiikan luominen toimeksiantajayrityksen sisäisen toiminnan tueksi
Turun ammattikorkeakoulun tuotantotalouden koulutuksen (AMK) tutkimustyönä toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä trukkipolitiikka linjaamaan toimeksiantajayrityksen trukkien hankintaa ja huolintaa. Trukkipolitiikan tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen ohjeistus trukkien hankkimisesta, huolinnasta ja ylläpitämisestä. Tavoitteena politiikalla on luoda pitkällä aikavälillä kustannussäästöjä ja pyrkiä optimoimaan trukkien määrä toimipisteillä vastaamaan oikeaa tarvetta.
Trukkipolitiikka perustuu vakaaseen toimittajapohjaan, joka luotiin kilpailuttamalla potentiaalisia toimittajia. Kilpailutusprosessin avulla syväluodattiin niin markkinoiden kokonaistilannetta ja hintatasoa kuin toimittajien lisäarvoa tuottavia ominaisuuksia.
Kilpailutuksessa toimittajia verrattiin toisiinsa hintatason lisäksi eri kriteerein. Kriteerit valikoituivat Cramon hankintastrategian mukaisesti, joita oli mm. palveluntaso, taloustilanne, joustavuus ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuudet.
Valitun toimittajan kanssa tehtiin yhteistyösopimus, joka tarjosi trukkien toimittamisen lisäksi palvelukokonaisuuden. Toimittajan tarjoama palvelukonsepti sisälsi työkalun trukkien käytön seurantaan. Trukkeihin asennettaan seurantalaitteet, jotka mahdollistavat trukkien seurannan reaaliajassa. Seurantadatalla mahdollistetaan trukkien määrän mahdollinen optimointi. Tällä pyritään saavuttamaan tilanne, jossa trukkien määrä toimipisteillä vastaisi oikeaa trukin tarvetta.
Trukkipolitiikka loi hyvän lähtökohdan trukkien hallinnan linjaamisen lisäksi toiminnan kehittämiselle. Toimintaa tullaan kehittämään kestävän kehityksen mukaiseksi tulevaisuudessa. Toimittajan valintaprosessissa kartoitettiin vaihtoehtoisen käyttövoiman mahdollisuuksia, kuten dieselkäyttövoimaisten laitteiden vaihtamista sähköisiin versioihin.
Käyttövoiman vaihtamisprosessi on pidempi ja vaatii resursseja useilla eri tasoilla. Toimenpiteitä tulisi tehdä laitteiston muuttamisen lisäksi toimitiloihin ja käyttöverkkoon. Kestävän kehityksen mukaiset trukit ovat tulevaisuuden projekti, jolle trukkipolitiikka on kattava pohja. Kestävän kehityksen tukeminen liiketoiminnassa on ympäristöteon lisäksi suuri valttikortti muuttuvan maailman teknologisella kentällä, jossa hinta ei enää ole ratkaisevin tekijä.
ja vastaus on, että voi saada ja saakin.
Eduskunta, Viitattu 15.3.2022, https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/yhteiskunta/Sivut/default.aspx.
Linkki opinnäytetyöhön: