Liiketoiminnan kehittäminen energiayhtiössä

27.11.2023

Energiakriisi, joka löi toden teolla päälle Ukrainan sodan myötä, on nostanut energian säästämisen ja sen kustannukset ihmisten arjen keskiöön. Myös kilpailutilanne energiasektorilla on muuttunut, kun kiinteistökohtaiset lämmitysmuodot ovat tulleet mukaan kuvaan. Energiayhtiön on pystyttävä omaksumaan uusia toimintatapoja ja yrityskulttuurin muutoksia, jotka varmistavat liiketoiminnan kannattavuuden myös tulevaisuudessa. Haasteena ovat esimerkiksi mielikuvat saastuttavasta voimalaitoksesta ja energian hintojen korotuksista, niin sähkön kuin lämmön osalta. Miten näihin haasteisiin voidaan vastata nyt ja tulevaisuudessa?

Menneisyyden painolasti

Monelle tulee ensimmäisenä mieleen sähkö, kun puhutaan energiayhtiöstä. Silti suuri osa energiayhtiöistä tuottaa sähkön lisäksi kaukolämpöä lähialueen kiinteistöjen lämmitykseen. Tätä tuotantomuotoa kutsutaan yhteistuotannoksi silloin, kun sähkö ja lämpö tuotetaan samassa voimalaitoksessa. Kun mietitään energiantuotantoa, tulee monelle ensimmäisenä mieleen voimalaitoksen yhteydessä oleva savupiippu, josta tupruttaa savua merkiksi siitä, että lämpöä ja sähkö tuotetaan. Seuraava mielikuva on se, kun voimalaitoksen kattilaan kipataan mustaa kivihiiltä, joka on tuotu ties kuinka kaukaa rahtilaivalla ja aiheuttaa päästöjä sekä ilmansaasteita. Myös ajatus siitä, että energian hinta nousee jatkuvasti tuo mukanaan haasteita energiayhtiölle. Mielikuvat jatkuvasti nousevasta hinnasta ja saastuttavasta energiantuotannosta, ovat ehkä suurimmat haasteet joihin energiayhtiön pitää pystyä vastaamaan.

Mielikuvien lisäksi haasteita tuo myös se, että energiayhtiö mielletään määräävässä markkina-asemassa toimivaksi yritykseksi, joka voi sanella miten toimitaan ilman että asiakkaat pystyvät vaikuttamaan tähän mitenkään. Energiayhtiön asiakkailla saattaa olla kokemus, että he eivät ole tärkeitä eikä heidän toiveitaan ei kuunnella. Asiakaskokemuksen parantaminen on avainasemassa siihen, että asiakaspysyvyys pystytään säilyttämään hyvällä tasolla ja sitä kautta turvaamaan liiketoiminnan jatkuvuus.

Mitä nyt pitäisi tehdä?

Kuten edellä nousi esille, on asiakaskokemuksen parantaminen erittäin tärkeässä asemassa jatkuvuuden kannalta. Asiakkaan ja energiayhtiön välille pitäisi pystyä rakentamaan sellainen suhde, joka perustuu avoimuudelle. Avoimuudesta voidaan käyttää myös termiä läpinäkyvyys, esimerkiksi hinnoittelun suhteen, mutta myös energian tuotannon suhteen. Ilmastonmuutos ja sen lisäksi energiakriisi ohjaavat energiayhtiötä pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä energiantuotannossa, kohti uusiutuvia energianlähteitä. Miten tämä asia saadaan viestittyä asiakkaille, on hyvä kysymys. Energiayhtiö kyllä viestii toimistaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja yhtiön strategiaan on kirjattu hiilineutraali tuotanto vuoteen 2029 mennessä. Eri asia on, tavoittaako viesti asiakkaita ja onko sillä vaikutusta asiakaskokemukseen. Monelle ihmiselle on tärkeää, että ympäristöstä kannetaan vastuuta ja otetaan ilmastoasiat vakavasti, mutta on eri asia ovatko he tietoisia jo tehdyistä ja tekeillä olevista toimenpiteistä.

Tämä voidaan nähdä viestinnällisenä haasteena ja kysymys onkin, pystytäänkö haasteen ongelmakohdat tunnistamaan, ja sitä kautta päästä ratkomaan löydettyjä puutteita. Samalla kun viestintää kehitetään tavoittamaan suurempi yleisö, pitää kiinnittää huomiota myös mielikuvahaasteisiin, koska ne vaikuttavat ihmisten asenteisiin ja sitä kautta asiakaspysyvyyteen. Viestinnässä tulisi rakentaa tarina kaukolämmön ympärille, johon on helppo samaistua. Tarinan voisi rakentaa sen ympärille mitä kaikkea seutukunta, jota energiayhtiö palvelee, saa yhtiön kautta. Energiayhtiö on esimerkiksi iso työllistäjä suoraan ja välillisesti sekä vastaa yhteiskuntakriittisen infrastruktuurin operoinnista ja ylläpidosta. Tämän viestin välittäminen isolle yleisölle on haastavaa, etenkin siten, että viestillä on haluttu vaikutus.

Huomisen energiayhtiö

Energiamarkkinassa tapahtunut murros on tullut jäädäkseen. Muutos täytyy hyväksyä ja asettaa tavoitteeksi löytää uudesta markkinatilanteesta ne keinot, joilla päästään haluttuun tavoitteeseen. Menneisyyden painolasti ja sen mukanaan tuomat haasteet pitää tunnistaa ja pyrkiä muuttamaan ne mielikuvat, joita niihin liittyy. Muutos, joka on tapahtunut energiamarkkinassa, on ollut nopea, eikä sen muutosvauhti osoita hidastumisen merkkejä, onhan tavoitteena muuttaa energiantuotanto hiilineutraaliksi kuluvalla vuosikymmenellä.

Olemme uuden äärellä, energiatehokkuus paranee jatkuvasti, joka syö kaukolämmön myyntivolyymiä, tuoden mukanaan liiketoiminnalle haasteita kannattavuuden säilyttämiseksi. Tämä toisaalta mahdollistaa tuotantoportfolion muuttamista uuteen tilanteeseen paremmin sopivaksi, mutta tuo samalla mukanaan haasteen jo tehtyjen investointien kannattavuudesta ja elinkaaresta.

Asetetut tavoitteet päästöjen vähentämisestä ja asiakkaiden vaatimukset ohjaavat energiantuotannon muutosta. Pelkästään energiantuotannon kehittäminen ja muuttaminen ei riitä. Tarvitaan myös tuotetun energian tehokasta käyttöä, ja tässä kuvaan astuvat asiakkaat. Energiakriisin mukanaan tuomat hintojen nousut ovat muuttaneet kulutustottumuksia ja herättäneet ihmiset säästämään energiaa. Tämä on hyvä alku, mutta tarvitaan myös lisää automatisoitua energiankäytön ohjausta asiakaskiinteistöihin. Tässä on energiayhtiöllä tilaisuus ottaa roolia vastuullisena toimijana, joka haluaa auttaa asiakkaitaan kuluttamaan energiaa fiksusti ja saamaan sitä kautta taloudellista hyötyä. Energian fiksu käyttö auttaa myös energiantuotantoa, kun älykkäät lämmönsäätölaitteet joustavat, tasaten kulutushuippuja.

Olemme astuneet uuteen aikakauteen, joka tuo mukanaan isoja mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Tarvitaan rohkeutta ja katsomista pitkälle eteenpäin, jotta pystytään rakentamaan energiayhtiö, joka on ketterä ja pystyy mukautumaan nopeasti muuttuvaan maailmaan.

Rönnqvist, Tommy 2023: Kaukolämmön tulevaisuus – liiketoiminnan kilpailukyvyn turvaaminen. Opinnäytetyö (AMK) Liiketalous 2023, Turun ammattikorkeakoulu.