Hoitaja nauraa

Sähköisen kirjaamisen kehittäminen on ajankohtaista, ja siihen toivotaan tukea

14.12.2023

Sosiaalihuollon asiakasasiakirjat tulevat siirtymään sosiaalihuollon asiakastiedon Kanta-arkistoon. Tämän myötä asiakas voi nähdä hänestä kirjatut sosiaalihuollon asiakirjat Omakanta-palvelun kautta. (Kanta 2023.) Uudistuksen myötä myös sosiaalipalveluja tuottavien yksiköiden kirjaaminen tulee muuttumaan, mikä luo tarpeen kehittää kirjaamisen taitoa hoitohenkilöstön keskuudessa sekä tukea henkilöstön kirjaamisosaamista. Turun ammattikorkeakoulun Master School -kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda sähköisen kirjaamisen verkkokoulutus sosiaalihuollon yksikölle. Tavoitteena on parantaa henkilökunnan kirjaamisen kattavuutta ja laatua sekä lisätä tietoutta kirjaamisen tärkeydestä että sen perusasioista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan asiakastyön sähköinen kirjaaminen on pohjimmiltaan tehdyn työn näkyväksi tekemistä ja asiakkaaseen liittyvän tiedonkulun turvaamista (Laaksonen ym. 2011, 11-12; Kääriäinen 2013, 171-180). Monipuolinen ja kattava kirjaaminen parantaa asiakkaan hoidon laatua ja turvallisuutta, kun tiedot hänen hoidostaan ovat vertailukelpoisempia ja yhtenäisempiä. Tiedot ovat samalla paremmin haettavissa ja löydettävissä asiakastiedoista. (Kauvo & Virkkunen 2022, s. 18.)

Lainsäädäntö kirjaamisen tukena

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista määrittää, että jokaisen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen tulee laatia asiakas- ja potilasasiakirjoihin keskeiset ja tarpeelliset tiedot asiakkaan hoidosta. Näihin tietoihin luetaan muun muassa asiakkaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset sekä keskeiset tiedot. (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785.)

Ensisijaisesti hoitotyön ammattilaisten kirjaamisen tarkoituksena on tukea asiakkaan hyvää hoitoa ja sen jatkuvuutta, palvella asiakkaan tiedonsaantioikeutta, terveydenhuollon palveluiden turvallisuutta, toiminnan suunnittelua ja sen arviointia sekä laadunvalvontaa. Hoitavien ammattihenkilöiden ja asiakkaiden näkökulmasta nämä ovat tärkeitä asioita oikeusturvan kannalta. (Valvira 2018.)

Ammattilaiset tarvitsevat tukea kirjaamiseen

Tässä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä sosiaalihuollon kirjaamista kehitettiin henkilöstön osaamisen varmistamisella. Kehittämisprojektissa tuotettiin hyvään kirjaamiseen valmentava verkkokurssi.

Verkkokoulutus tuo opiskeluun joustavuutta: työntekijät voivat suorittaa koulutuksia omassa tahdissaan ja oman oppimisensa mukaisesti. Opiskelu voi tapahtua ajasta riippumatta, joka on kolmivuorotyöläiselle erinomainen ratkaisu, jolloin verkkokoulutus tarjoaa siihen hyvät mahdollisuudet. (Dahlke ym. 2022.)

Verkkokoulutuksen etuja ovat lisäksi:
– opiskelu ei ole aikaan sidottua
– joustavuus
– omatahtinen opiskelu
– opiskelun etenemistä ja oman osaamisen seuranta on helppoa
– kustannustehokkuus.

Sähköisen kirjaamisen verkkokurssista saadun palautteen perusteella on selvää, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset toivovat tukea monipuolisen, kattavan ja sujuvan kirjaamisen laadintaan ja sen kehittämiseen . Kirjaamisen kehittämisen tarve sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä perustuu muun muassa Kanta-palveluiden muutoksiin sekä siihen, että RAI- toimintakykyarviot yleistyivät kaikkiin toimintayksiköihin keväällä 2023.

Lähteet:

Dahlke, S., Hunter, K. F, Kalogirou, M. R. & Pietrosanu, M. 2022. Using an E-learning activity to enhance student nurses’ understanding of cognitive impairment. Nurse Education Today, 108. Viitattu 4.1.2023. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105167

Kantapalvelut, Kansaneläkelaitos. 2023. Sosiaalihuollon asiakastiedot OmaKannassa. Viitattu 30.11.2023 Saatavilla Sosiaalihuollon asiakastiedot OmaKannassa – Sote-ammattilaiset – Kanta.fi

Kauvo, T. & Virkkunen, H. 2022. Potilastiedon kirjaamisen yleisopas. Viitattu 21.11.2023 Saatavilla https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULPOKY?preview=/67033162/84547834/Potilastiedon%20kirjaamisen%20yleisopas_PRINT-v5.pdf

Laaksonen, M.; Kääriäinen, A.; Penttilä, M.; Tapola-Haapala, M.; Sahala, H.; Kärki, J. & Jäppinen, A. 2011. Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa. Opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen. Raportti 54/2011, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 21.11.2023 Saatavilla https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79866/d68ab232-88fc-4478-8c21-91164a177a1a.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 1992/758. Annettu Helsingissä 17.8.1992. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

Valvira. 2018. Potilasasiakirjat. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. Viitattu 21.11.2023 Saatavilla https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potilasasiakirjat