Uusi ulottuvuus oppimiseen: Virtuaalitodellisuus terveys- ja hyvinvointialan opetuksessa

17.06.2024

Virtuaalitodellisuuden (VR) kehittyessä ja yleistyessä sen käyttö opetuksessa on kasvanut merkittävästi, tarjoten uusia, innovatiivisia tapoja oppia ja opettaa. Turun ammattikorkeakoulun Terveys ja hyvinvointi -sektorin toimeksiantona toteutettu opinnäytetyö keskittyi selvittämään, miten VR-teknologiaa voitaisiin hyödyntää terveys- ja hyvinvointialan opetuksessa.

Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa opetuskäyttöön parhaiten soveltuvat VR-laitteet ja ottaa huomioon virtuaalisen opetusympäristön suunnittelussa tarvittavat seikat. Alkuvaiheessa tutustuttiin markkinoilla oleviin virtuaalitodellisuuden laitteistoihin ja sovelluksiin. Tämän pohjalta Turun ammattikorkeakoululle perustettiin VR-testipisteet, joissa opettajat ja opiskelijat pääsivät kokeilemaan erilaisia virtuaalilaitteita ja opetuskäyttöön tarkoitettuja sovelluksia. Kokemusten ja mielipiteiden kartoittamiseksi toteutettiin kaksi erillistä kyselyä, joiden avulla kerättiin tietoa käyttäjäkokemuksista. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusta.

VR-teknologia tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia

Tutkimustulokset osoittivat, että VR-teknologialla on merkittävä potentiaali opetuskäytössä. Käyttäjäkokemukset olivat pääosin positiivisia, ja VR-teknologian todettiin tarjoavan monipuolisia mahdollisuuksia opetukseen. Erityisesti sen kyky simuloida realistisia tilanteita ja parantaa opiskelijoiden taitoja sekä päätöksentekokykyä korostui. Virtuaaliteknologia mahdollistaa riskittömän ympäristön turvalliselle harjoittelulle. Virtuaalisessa ympäristössä opiskelija saa tarpeellista toistoa ja pääsee oppimaan myös virheistä turvallisessa ympäristössä.

Käyttökokemukset paljastivat, että sekä opettajat että opiskelijat arvostavat VR:n tuomaa lisäarvoa opetukseen. VR-testipisteissä kokeiltiin erilaisia laitteita ja sovelluksia, joiden avulla saatiin konkreettista palautetta teknologian hyödyistä ja haasteista. Tutkimuksessa korostui erityisesti langattomien VR-laitteiden suosio käyttäjäystävällisyytensä ansiosta, mutta myös langattoman PC-pohjaisen laitteiston tarkkuus ja laatu saivat kiitosta.

Käyttökokemukset paljastivat, että sekä opettajat että opiskelijat arvostavat VR:n tuomaa lisäarvoa opetukseen.

VR-teknologian tehokas hyödyntäminen edellyttää kuitenkin laitteiden ominaisuuksien, opetusympäristön sekä käyttäjien tarpeiden syvällistä ymmärtämistä. Sekä opettajissa, että opiskelijoissa on eri tasoista osaamista ja laitteiston tulisi olla helppokäyttöinen, jotta se olisi helposti saavutettavissa.

Teknologian tuomat haasteet vaativat huomiota

Tutkimuksessa nousi esiin myös haasteita, kuten tekniset ongelmat ja laitteiston käyttöönoton kustannukset. Oppimiskokemuksen mielekkyyteen vaikuttavat useat eri tekijät, kuten esimerkiksi laitteiden käytettävyys ja liikkuvuus sekä sovellusten monipuolisuus. Lisäksi opettajien ja opiskelijoiden koulutus VR-laitteiden käytössä on keskeistä, jotta VR-teknologian potentiaali voidaan hyödyntää täysimääräisesti. Jatkuvalla palautteella on iso merkitys oppimisympäristön kehittämisessä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että VR-teknologia tarjoaa uusia, innostavia mahdollisuuksia opetukseen, mutta sen käyttöönotto vaatii huolellista suunnittelua, resurssien kohdentamista ja jatkuvaa kehitystyötä. Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa virtuaalisen oppimisympäristön kehittämiseen käyttökokemusten perusteella, tukien opetusalaa uuden teknologian hyödyntämisessä.

Lähteet

Määttänen, J. 2024. VR-teknologian hyödyntäminen opetuksessa: oppimisympäristöjen kehittäminen käyttökokemuksiin perustuen – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Kuva: frimufilms, Freepik