Voisiko leania hyödyntää enemmän autoalalla?
Alun perin autojen valmistuksesta lähtöisin oleva lean on levinnyt usealle muulle alalle, mutta kuinka laajasti se on levinnyt valmistuksesta muille autoalan sektoreille? Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää haastatteluiden avulla leanin yleisyys autoalalla nyt ja tulevaisuudessa, miten sitä käytännössä alalla hyödynnetään, sekä kuinka hyvin se soveltuu alalle. (Jokinen ym. 2020, 6; Modig & Åhlström 2020, 84.)
Lean perustuu alun perin Toyotan tuotantojärjestelmään, jolle länsimaalaiset tutkijat antoivat nimeksi lean. Leanissa tavoitteena on, että pienien varastojen ja puskurien, sekä vaatimattoman tekniikan avulla saataisiin hyvä tuottavuus ja laatu toimintaan. Myös arvoa tuottavien toimintojen summa suhteessa läpimenoaikaan pyritään saamaan mahdollisimman suureksi. Koska lean on lähtöisin autojen valmistuksesta, voisi luulla, että se olisi levinnyt muillekin autoalan sektoreille, kuten korjaamoille, katsastukseen, varaosamyyntiin, automyyntiin ja vuokraus- ja leasingtoimintaan. Tämä ei kuitenkaan ollut itsestään selvää, joten opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka paljon leania hyödynnetään koko autoalalla, ja miten sen hyödyntämisen määrä vaihtelee alan eri sektoreilla. Tämän lisäksi kartoitettiin, onko sen käyttö lisääntymässä alalla tulevaisuudessa, onko siitä hyötyä alalla, ja millaisia eri lean-menetelmiä ja -työkaluja autoalan yrityksissä käytetään. Tutkimusalueena toimi Varsinais-Suomen alue. (Jokinen ym. 2020, 6; Modig & Åhlström 2020, 26, 78–79.)
Leanin hyödyntäminen autoalalla nyt ja tulevaisuudessa
Leania hyödynsi tämän tutkimuksen perusteella 18 % Varsinais-Suomen autoalan yrityksistä. Tämä jakaantui melko tasaisesti korjaamoilla, katsastusasemilla, varaosamyymälöissä ja automyymälöissä, joissa sitä hyödynsi 14–20 % sektorien yrityksistä. Autoalan tehtaissa sitä käytettiin eniten, sillä sitä hyödynsi 100 % tutkimuksessa haastatelluista kyseisen sektorin yrityksistä. Autojen leasing- ja vuokrausyrityksistä sitä ei hyödyntänyt yksikään haastatelluista yrityksistä. Sen hyödyntäminen on siis odotetusti yleisintä autoalan tehtaissa, kun taas muilla alan sektoreilla sitä hyödynnetään melko vähän, mutta kuitenkin jonkin verran.
Kysyttäessä niiltä autoalan yrityksiltä, jotka eivät leania vielä käyttäneet, että aikovatko ne alkaa hyödyntämään sitä toiminnassaan tulevaisuudessa, vain 2 % vastasi aikovansa ottaa sen käyttöön tulevaisuudessa. Leanin hyödyntäminen ei ole siis juurikaan lisääntymässä autoalalla, vaan tulee todennäköisesti pysymään melko samana.
Kaikilla autoalan sektoreilla hyödynnettiin suurin piirtein samoja lean-menetelmiä ja -työkaluja, mutta niitä sovellettiin hiukan eri tavalla.
Leania hyödyntävissä yrityksissä käytettiin ainakin kuutta eri lean-menetelmää ja -työkalua.
- Kaizen tarkoittaa toiminnan jatkuvaa ja systemaattista kehittämistä, johon koko henkilöstö osallistuu (Kouri 2018, 14).
- Hukan karsiminen tarkoittaa asiakkaalle arvoa tuottamattomien toimintojen karsimista prosesseista (Jokinen ym. 2020, 16). Yrityksissä karsittiin seitsemää eri hukan muotoa: turhaa liikettä, turhaa kuljetusta, turhaa varastointia, ylimääräistä odottamista, virheitä, yliprosessointia, sekä työntekijöiden luovuuden ja osaamisen hyödyntämättä jättämistä.
- Just-in-time-filosofian avulla pyritään tuottamaan asiakkaalle oikea määrä, oikeaa tuotetta ja oikeaan aikaan (Liker 2010, 23).
- 5S on viisivaiheinen prosessi, jolla pyritään ylläpitämään ja kehittämään siisteyttä ja järjestystä työpaikalla, muun muassa tuottavuuden, laadun ja työturvallisuuden parantamiseksi (Kouri 2018, 26).
- Genchi genbutsu on periaate, jonka mukaan pyritään menemään itse aina paikan päälle, jotta saadaan paras mahdollinen kuva työpaikalla vallitsevasta tilanteesta, huolimatta omasta asemasta yrityksessä (Liker 2010, 224).
- Työn standardointi tarkoittaa, että pyritään vakiinnuttamaan työntekemisen tavat, työvaiheisiin käytetty aika sekä varastojen koot ja täydennyserät (Jokinen ym. 2020, 20).
Kaikilla autoalan sektoreilla hyödynnettiin suurin piirtein samoja lean-menetelmiä ja -työkaluja, mutta niitä sovellettiin hiukan eri tavalla.
Leanin soveltuvuus autoalalle
Haastatteluissa ilmeni, että kaikki ne yritykset joissa leania hyödynnettiin kokivat, että se oli parantanut niiden toimintaa. Leania hyödynnettiin kaikilla muilla sektoreilla paitsi autojen vuokraus- ja leasingtoiminnassa. Tästä voi päätellä, että todennäköisesti on paljon autoalan yrityksiä, jotka eivät hyödynnä leania, mutta voisivat hyötyä paljonkin sen käyttämisestä. Voi olla, että löytyy paljon myös yrityksiä, joissa ei olla tietoisia aiheesta, eikä niissä tämän vuoksi olla alettu käyttämään leania. Monelle yritykselle leanin hyödyntämättä jättäminen saattaa olla hukattu mahdollisuus.
Tutkimus kuitenkin osoittaa, että autoalalla tehtaita lukuun ottamatta leania hyödynnetään melko vähän, vaikka kaikki sitä käyttävät yritykset ovat olleet sen hyödyntämiseen tyytyväisiä.
Tutkimuksen tulokset voivat innoittaa jotain autoalan yrityksiä kokeilemaan leania oman toimintansa kehittämiseen. Mikäli esimerkiksi jonkin yrityksen asiakastyytyväisyys on heikkoa, prosessit toimivat huonosti tai yrityksen kehitys junnaa paikallaan, voisi lean tuoda yrityksen toimintaan uutta nostetta. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että autoalalla tehtaita lukuun ottamatta leania hyödynnetään melko vähän, vaikka kaikki sitä käyttävät yritykset ovat olleet sen hyödyntämiseen tyytyväisiä.
Aiheesta voi lukea lisää opinnäytetyössä, joka löytyy Theseuksesta.
Lähteet
Jokinen, T.; Rahko, M.; Kilponen, T. & Kekkonen, M. 2020. Lean with passion. Oamk_kone with passion 2 (2). Viitattu 14.4.2024. https://oamk.sharepoint.com/:b:/s/oamk_konewithpassion/EQsuVH0tmIxPhM9ybqx-9sUB4W6Ec9Xq_2IZrcGbnocsWw?e=REVawl.
Kouri, I. 2018. Lean-taskukirja. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy.
Liker, J. 2010. Toyotan tapaan. Suomentaja Marko Niemi. 3., painos. Helsinki: Readme.fi.
Modig, N.; Åhlström, P. 2020. Tätä on Lean. Suomentaja Maarit Tillman. 9., painos. Tukholma: Rheologica Publishing.