Hakukoneoptimointi verkkonäkyvyyden kasvattajana – strateginen suunnittelu vaatii huomiota

20.05.2024

Koska digitaalinen kulutus kasvaa jatkuvasti, hakukoneoptimoinnista on muodostunut keskeinen osa menestyksekkään yrityksen strategiaa. Nykypäivänä kuluttajat etsivät ensisijaisesti tietoa tuotteista ja palveluista verkosta, minkä vuoksi hakukoneoptimointi on tärkeä osa modernia markkinointia. Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan hakukonenäkyvyyttä sekä kasvattamaan sivuston liikennettä.

Nykyisessä kulutusyhteiskunnassa verkkonäkyvyydestä on muodostunut elintärkeä osa yritysten toimintaa. Koronapandemian myötä digitaalinen kulutus kasvoi räjähdysmaisesti ja muokkasi pysyvästi tapaamme kuluttaa. Hakukoneilla on nykyään valtava rooli asiakkaiden ostoprosessissa, sillä lähes 90 prosenttia ihmisistä aloittaa uuden tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneesta.

Hakukoneoptimointi tarkoittaa erilaisia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on parantaa verkkosivujen sijoittumista hakukoneessa. Mitä korkeammalle verkkosivusto hakukoneessa sijoittuu, sitä todennäköisemmin yritys tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.

Hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivustoa pyritään tehostamaan, jotta se vastaisi hakukoneen vaatimuksia ja kiinnittäisi huomiota sivuston laatuun, asianmukaisuuteen ja tekniseen toteutukseen. Hakukoneoptimointi tarjoaa yrityksille valtavan mahdollisuuden tavoittaa potentiaalisia asiakkaita laajalla skaalalla – ja mikä parasta, ilman mainoskuluja.

Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa

Hakukoneoptimointi on erinomainen tapa parantaa hakukonenäkyvyyttä, mutta sen tehokkuus edellyttää pitkäjänteistä työtä. Hakukoneoptimointi ei ole siis mikään yhden illan projekti, vaan vaatii suunnitelmallista työtä onnistuakseen. Oikoteitä hakukoneoptimoinnissa ei kannata tehdä, sillä niistä yleensä rankaistaan.

Hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa, sillä oikein toteutettuna se tarjoaa verkkosivustolle erinomaista näkyvyyttä pitkällä aikavälillä.

Opinnäytetyön kirjoitusprosessi toi esiin, kuinka laaja käsite hakukoneoptimointi on ja kuinka monet eri tekijät vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Jokaiselle sivustolle kannattaa suunnitella ja toteuttaa oma hakukoneoptimoinnin suunnitelma, joka palvelee kyseisen yrityksen tavoitteita.

Prosessissa on erityisen tärkeää huomioida seuraavat asiat:

  1. Avainsana on avaintekijä. Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on löytää yrityksen liiketoiminnan kannalta oikeat avainsanat, joilla yrityksen tulisi näkyä hakukoneessa. Tutkimus on hyvä suorittaa ensimmäisenä hakukoneoptimoinnin vaiheena, sillä se määrittää, millaisten avainsanojen ja hakulausekkeiden avulla sivusto pyritään saamaan näkymään hakutuloksissa. Oikeiden avainsanojen löytämiseen kannattaa panostaa, sillä mikäli valittu avainsana ei vastaa sivuston sisältöä, on optimointiprosessi turhaa.
  2. Luo sivustolle merkityksellistä sisältöä. Verkkosivujen sisältö vaikuttaa merkittävästi hakukonenäkyyvyyteen, minkä vuoksi siihen on olennaista panostaa. Sen tulee olla arvokasta ja tarjota käyttäjille helposti vastaus esitettyyn hakukyselyyn. Sisällössä on tärkeää muistaa oikeakielisyys, mielenkiintoinen otsikointi, avainsanojen käyttö sekä sisältöä tukevien kuvien käyttö. Sisältö tulee suunnata ensisijaisesti käyttäjille, ei hakukoneille.
  3. Varmista, että sivut toimivat teknisesti. Verkkosivuston toimintaan liittyy monia teknisen hakukoneoptimoinnin osa-alueita, joiden tarkoituksena on varmistaa, että sivusto on käyttäjäystävällinen ja täyttää hakukoneiden asettamat standardit. Tämä on olennainen osa hakukonelöydettävyyttä, sillä jos sivustot eivät ole hakukoneelle saavutettavissa, eivät ne näy hakutuloksissa, vaikka niiden sisältö olisi laadukasta.
  4. Päivitä sivustoa aktiivisesti. Asiakkaiden muuttuvat tarpeet, algoritmien muutokset, vaihtuvat markkinointikeinot ja kasvava kilpailu orgaanisesta näkyvyydestä edellyttävät säännöllistä hakukoneoptimoinnin tarkastelua. Hakukonenäkyvyys voi muuttua, kun uudet sivustot nousevat hakutuloksiin tai sivuston sisältö vanhenee. Tämän vuoksi sivun aktiivinen päivittäminen on tärkeää, sillä se auttaa ylläpitämään hakukonesijoituksia ja auttaa sivustoa muovautumaan vaihtuviin tarpeisiin.

Opinnäytetyössä laadittiin hakukoneoptimoinnin kehityssuunnitelma

Etenkin pienille yrityksille hakukoneoptimoinnin keinot tarjoavat valtavan mahdollisuuden kasvattaa yritystoimintaa. Mikäli osaamista ei löydy yrityksen sisältä, voidaan apua hakea esimerkiksi korkeakoulujen opiskelijoista.

Opinnäytetyönä luotiin hakukoneoptimoinnin kehityssuunnitelma, jossa toimeksiantajalle esiteltiin ratkaisut verkkosivujen näkyvyyden sekä hakukoneystävällisyyden parantamiseksi. Kehityssuunnitelma tuo esiin verkkosivustolla esiintyvät ongelmakohdat, ja tarjoaa ohjeet niiden korjaamiseen.

Kehityssuunnitelman pohjaksi opinnäytetyössä suoritettiin erilaisia analyysejä, joiden avulla tutkittiin toimeksiantajan verkkosivuston sisältöä sekä niiden toimivuutta. Analyysien avulla onnistuttiin tunnistamaan sivuston kehityskohteet. Vaikka kehityssuunnitelma keskittyy toimeksiantajan verkkosivuston nykytilaan, voidaan siihen palata myöhemmin päivitysten yhteydessä.

Aiheesta voi lukea lisää opinnäytetyöstä, joka löytyy Theseuksesta.

Lähteet

Pohjonen, V. 2024. Hakukoneoptimointi yrityksen markkinointikeinona – Case: Star Enterprises Inc. Oy. Opinnäytetyö. Yrittäjyyden ja myynnin koulutus. Turun ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013382

Kuva: Unsplash / Jakub Żerdzicki