Uutta bisnestä teollisuustestauksesta?

26.11.2024

Teollisuudessa on paljon apuohjattuja varoventtiileitä, joiden testauskäytännöt vaihtelevat Suomessa ja näiden toimivuutta testataan usein vain osa kerrallaan eikä kokonaisuutena. Järjestelmävalmistajien kokonaisuuden kattavia testausmenetelmiä ei ole Suomessa käytössä, ja tämä voi vaikuttaa myös laitosturvallisuuteen.

Sempell on valmistaja, jonka varoventtiilijärjestelmiä on useissa voimalaitoksissa Suomessa. Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, onko Suomessa tarvetta Sempell-merkkisten apuohjattujen varoventtiileiden testausjärjestelmälle. Askalon Ab toimii Suomessa Sempellin edustajana ja yritys halusi selvittää, onko tarvetta Sesitest-laitteistolle, jolla järjestelmä voidaan testata kokonaisuutena yksittäisen venttiilitestauksen sijaan.

Testattavaa Suomessa riittää sillä voimalaitosten käyttötarkastus tulee suorittaa 1–2 vuoden välein. Varoventtiili on testattava myös aina kun sitä on säädetty tai huollettu. Painelaitteisiin liittyvää sääntelyä on runsaasti ja turvallisuuden parantaminen on pitkään ollut myös nouseva trendi.

Varoventtiili, se viimeinen lenkki

Painelaitteiden turvallisuusjärjestelmässä varoventtiili on viimeinen oljenkorsi ennen tuhoa. Varoventtiilin avautumiseen johtaa usein järjestelmässä muualla sattunut vikatilanne, joka aiheuttaa paineen nousun suojattavassa piirissä. Kriittiset teollisuusjärjestelmät on varmistettu useammalla kuin yhdellä varoventtiilillä, jotta riittävän suuri ulosvirtaus voidaan varmistaa ongelmatilanteessa. Viime vuosina mediassa on muistutettu esimerkiksi kotien lämminvesivaraajien varoventtiileiden toiminnan varmistamisesta.

Oikein toimiva varoventtiili on tärkeä osa laitoksen turvallista käyttöä. Toimimaton varoventtiili voi aiheuttaa taloudellisia menetyksiä ja riskin niin henkilö- kuin laitosturvallisuudelle. Liian matalassa paineessa aukeava varoventtiili voi hukata arvokasta väliainetta, kuten höyryä, taivaalle. Jos järjestelmä ei toimi ollenkaan tai se on säädetty väärin, on riskinä jopa laitoksen räjähtäminen. Kokonaisuutena varoventtiilit ovat luotettavia turvallisuuslaitteita, joiden säännöllinen ja ammattitaitoinen testaus sekä huolto tekee niiden toiminnasta entistäkin varmempaa.

Tällä hetkellä Suomessa testejä tekee muutama yritys. Testissä varoventtiilin toimilaite irrotetaan käyttökohteesta ja venttiilin jousen kireys tarkistetaan erillisellä mittalaitteella. Sesitest-laitteisto mahdollistaa testauksen kokonaisuutena venttiilin omaa toimilaitetta ja ohjauskaappia hyväksi käyttäen. Vain laitteiston painekytkimet tarvitsevat erillisen testauksen, kuten muissakin testausjärjestelmissä.

Hyödyt kokonaisuuden testaamisesta

Sempell käyttää pääsääntöisesti kahta eri apuohjausjärjestelmää. Toinen laitteisto on täysin pneumaattinen eli paineilmalla toimiva ja toinen on sähköpneumaattinen. Paineilmatoiminen järjestelmä on ATEX-hyväksytty tiloihin, joissa voi olla räjähdysvaaralliset olosuhteet. Testattaessa vain varoventtiilin jousen aiheuttama sulkuvoima, ei voida varmistua venttiilin toimilaitteen toiminnasta ja sen aiheuttamasta avauspaineen noususta. Sesitest mittaa kokonaisvoiman, joka tarvitaan venttiilin avautumiseen huomioiden myös toimilaitteen vastuksen.

Apuohjausjärjestelmässä on komponentteja, joiden toiminnan testaus on tärkeää kokonaisuuden toiminnan takia. Asiakaskeskusteluiden myötä on selvinnyt, että testauksia muille komponenteille ei pääsääntöisesti ole tehty painekytkimiä lukuun ottamatta.

Valtuutetun edustajan toimesta suoritetun testauksen myötä voidaan varmistua siitä, että testauksessa käytetyt parametrit ovat oikein ja testaus luotettava. Väärin asetetut parametrit, kuten venttiilin lautasen pinta-ala, voivat aiheuttaa virheen avautumispaineessa ja venttiilien toiminta voi näin ollen vaarantua. Kokonaistestaus paljastaa, jos laitteistossa on vikaantuneita komponentteja tai toimilaite ei toimi oikein. Laitteistossa voi olla esimerkiksi ilmavuoto, joka aiheuttaa taloudellisia tappioita hukkaan menevän paineilman muodossa. Myös korroosio voi aiheuttaa jumitusta toimilaitteessa, jolloin venttiilin aukeaminen vaarantuu.

Testaaminen Sesitestillä on nopeaa, kun venttiilin osia ei tarvitse purkaa ja asentaa uudestaan. Kustannussäästöjä tulee näin ollen säästetyissä työtunneissa ja inhimillisten virheiden riski on aikaisempaa pienempi.

Saatavuus Suomessa

Askalon Ab:lla on Ruotsissa testauslaitteistoja. Testauksen saatavuus Suomessa on ollut haastavaa laitteistojen korkean käyttöasteen vuoksi. Henkilöstön ja testilaitteiston siirto Ruotsista Suomeen on hidasta ja nostaa asiakkaan kustannuksia.

Askalon Ab on tehnyt testauksia Suomessa verrattain vähän. Saatavuushaasteista johtuen asiakkaat ovat usein päätyneet muihin vaihtoehtoihin. Suomeen sijoitettu laitteisto mahdollistaisi nopeamman reagoinnin asiakkaiden tarpeisiin kustannustehokkaasti.

Tutkimus testaustarpeesta ja mielenkiinnosta Sesitestin käyttöön

Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus, jossa kartoitettiin asiakkaiden mielenkiintoa ja näkemystä testaustarpeesta Suomeen sijoitetulla laitteistolla. Tutkimukseen vastasi 21 % niistä, joille kysely lähetettiin. Vastanneista asiakkaista 63 % oli sillä kannalla, että testauksen saatavuus Suomessa olisi erittäin tai melko tärkeää. Niistä asiakkaista, joilla on Sempell CSPRS (Controlled Safety Pressure Relief System) eli apuohjattu varoventtiilijärjestelmä, kaikki olivat erittäin- tai melko kiinnostuneita käyttämään Sesitestiä.

Tutkimus antoi hyvän kuvan siitä, että selvä kysyntä on olemassa. Tehokkaalla markkinoinnilla Askalonin olisi mahdollista saada asiakkaita käyttämään Sesitestiä varmistamaan järjestelmien turvallinen toiminta sekä kasvattaa liiketoimintaa jälkimarkkinointisektorilla.

Lähde:

Lehtinen, T. 2024. CSPRS-testausjärjestelmän tarvekartoitus – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Kuvan lähde: Microsoft Designer AI 12.10.2024 https://designer.microsoft.com/

Tekoälyltä pyydetty kuvituskuvaa aiheeseen liittyen. Avainsanoina käytetty CSPRS, sesitest, kuvituskuva, varoventtiili.