kiertotalouteen liittyviä symbolikuvia

Työelämän kiertotalousosaajille näkyvyyttä digitaalisella osaamismerkillä

05.11.2024

Asuuko sisälläsi pieni kiertotalousosaaja, jonka haluaisit tuoda esiin? Nyt kuulolle kaikki, jotka uskovat asian koskettavan itseään. Kiertotalouden digitaalinen osaamismerkki tekee tuloaan. On aika tunnistaa ja tunnustaa arvokasta työelämässä tarvittavaa kiertotalousosaamista!

Kiertotalous vaikuttaa yhä enemmän eri toimialoihin ja liiketoimintaan, ja sen merkitys ympäristön hyvinvoinnille on kiistaton. Hyödynnetään kaikki mahdolliset keinot tuoda tätä esiin.

Onneksemme työ- ja elinkeinoministeriö on ottanut tärkeän askeleen tilatessaan kehittämishankkeen digitaalisesta osaamismerkistöstä, jonka kautta tunnistetaan ja tehdään näkyväksi työelämässä tarvittavaa kiertotalousosaamista. Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus TIEKE ry, Turun ammattikorkeakoulu ja kestävän tulevaisuuden suunnittelupalveluja tarjoava yritys Afry ovat yhteistyössä kehittämässä tätä hanketta.

Kaksi tasoa, neljä merkkiä

Kiertotalouden digitaalinen osaamismerkki koostuu kahdesta tasosta, jotka ovat Perusosaaja -taso ja Ratkaisija -taso. Molemmissa tasoissa on kaksi suoritettavaa merkkiä, eli merkkejä on kaiken kaikkiaan neljä.

Perusosaaja -tason merkeissä suorittajalta edellytetään muun muassa kiertotalouden peruskäsitteiden ja kiertotalouden liiketoimintamallien osaamista, sekä monialaisen yhteistyön ja digitalisaation roolin ymmärtämistä kiertotalouden mahdollistajana. Merkkien saaja osaa myös tunnistaa kiertotalouden kytkeytymisen omaan alaansa.

Ratkaisija -taso merkeissä päästään hieman pidemmälle, sillä merkin suorittajalta edellytetään taitoa kehittää ja toteuttaa kierotalouden mukaisia toimintamalleja, ratkaisuja ja liiketoimintaa omalla toimialallaan. Toinen ratkaisija -tason merkeistä keskittyy kokonaan digitalisaation, datan ja tekoälyn merkitykseen kiertotaloudessa.

Pilotin kohderyhmänä ovat olleet kemian-, rakennus- ja teknologiateollisuuden organisaatoissa asiantuntijatehtävissä toimivat henkilöt, joille on jo kertynyt kiertotalouteen liittyvää osaamista. Eli ihan tuosta noin vaan merkkejä ei saa suoritettua ja osaamista asiasta todella täytyykin olla. Toisaalta juuri tämä osaamismerkkien tehtävä onkin, tunnistaa jo olemassa olevaa osaamista. Toki oppimista merkkiä suorittaessa tapahtuu väistämättä.

Bayer Oy mukana pilotissa

Bayer Oy on saanut kunnian olla mukana kiertotalouden digitaalisen osaamismerkin pilotoinnissa, ja tämä kokemus on tuonut mukanaan innostavia mahdollisuuksia. Kiertotalousosaaminen vaatii jatkuvaa oppimista ja kehittymistä, ja osaamismerkin avulla työntekijät voivat osoittaa sitoutumisensa ja asiantuntemuksensa. Tämä on erityisen tärkeää, kun yrityksemme pyrkii erottumaan vastuullisena ja kestävänä toimijana markkinoilla.

Suurena yrityksenä Bayer Oy ottaa vakavasti ilmastonmuutoksen hillinnän ja kiertotalouden osaamismerkki otettiinkin meillä avosylin vastaan. Kiertotalous ei ole vain trendi, vaan se on välttämätön osa liiketoimintastrategiaa. Olemme ylpeitä siitä, että olemme mukana tässä tärkeässä kehityksessä. Toivottavasti tulevaisuudessa kiertotalouden osaamismerkkiä kehitetään niin, että myös muissa kuin asiantuntijarooleissa työskentelevät pääsisivät suorittamaan omia, heille suunnattuja merkkejä.

Hyötyä yrityksille ja työntekijöille

Yritykset eivät enää voi sivuuttaa kiertotalouden vaatimuksia, ja vihreän siirtymän myötä tarve kiertotalousosaamiselle kasvaa todella nopealla tahdilla. Kiertotalouden osaamismerkki palveleekin yrityksiä, jotka uudistavat organisaatiotaan kohti kiertotaloutta ja kasvattavat kiertotalousosaamista. Osaamismerkkien avulla työnantajien on helppo arvioida työntekijöiden taitoja, osaamista ja kehittämistarpeita. Merkit voivat toimia myös rekrytoinnin apuvälineenä.

Työntekijä taas hyötyy osaamismerkistä voidessaan osoittaa sekä nykyisille että tuleville työnantajille aiemmin hankittua ja uutta osaamista. Osaamismerkkiä voi jakaa haluamissaan kanavissa, esimerkiksi Linkedinissä. Myös työtyytyväisyys ja työhyvinvointi kasvavat, kun työntekijä saa tunnustusta osaamismerkin muodossa.

Pohdintoja ja haasteita

Vaikka kokemukset osaamismerkin suorittamisesta yrityksessämme olivatkin pääasiallisesti positiivisia, huolenaiheitakin heräsi. Yksi isoimmista pohdinnoista oli tekoälyn rooli merkin suorittamisessa. Mitä osaamismerkki kertoo tekijän osaamisesta, jos suorittamisessa hyödynnetään tekoälyä? Onko merkkejä mahdollista suorittaa tekoälyllä?

Toinen ristiriitainen asia oli merkin haastavuus. Osa pilottiin osallistuneista koki merkin suorittamisen aivan liian haastavaksi. Jo kysymyksissä vilisevä kiertotalouteen liittyvä termistö saattoi turhauttaa heti alkuunsa. Tässä kohtaa onkin hyvä muistaa, että kyseessä on tosiaankin pilotti ja hankkeen kehittäjät ottivatkin avoimesti vastaan kaiken palautteen, jotta osaamismerkit saadaan viilattua huippuunsa.

Kiertotalouden osaamismerkistö -hanke

  • Osaaminen ja sen kehittäminen on jatkossakin yksi tärkein tekijä kestävyyssiirtymässä. Tarkoituksenamme oli rakentaa kiertotalousosaamista mittaava merkistö, jolla viedään siirtymää kohti maapallon kokoista talousmallia, joka luo hyvinvointia niin ihmisille kuin luonnolle.
  • Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmän projektipäällikkö Henna Knuutila vastasi Turun ammattikorkeakoulun osalta kiertotalouden osaamismerkistön kehittämisestä, rakentamisesta, arvioinnista sekä pilotoinnista rakennus-, kemian- ja teknologiateollisuudessa työskentelevien asiantuntijoiden kiertotalousosaamisen tunnistamiseen liittyen.
  • Osaamismerkistön pilotointiin osallistui 60 henkilöä 8 eri organisaatiosta. Osaamismerkkihakemuksia arvioitiin yhteensä 167 kappaletta.
  • Hanke toteutettiin yhteistyöhankkeena AFRYn, TIEKEn ja Turun ammattikorkeakoulun muodostamassa konsortiossa. Työ pohjautui työryhmän laajaan osaamiseen kiertotaloudesta, osallistumiseen Suomessa tehtyyn kiertotaloustyöhön ja osaamismerkkiosaamiseen.
  • Hankkeen loppuraportti Tieken sivuilla.


Lisätietoa yleisesti osaamismerkeistä: https://badgefinland.fi/

Artikkeli on osa kirjoittajan projektiopintoja sekä Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmän julkaisuja.

Kuva: Pixabay