Laadukas oppimisympäristö – oppaalla MyyntiAkatemian toiminta systemaattiseksi
MyyntiAkatemia on Turun ammattikorkeakoulun uudehko oppimisympäristö myynnin ja markkinoinnin opiskelijoille. MyyntiAkatemia tarjoaa opiskelijoille turvallisen ja innovatiivisen oppimisympäristön, jossa kasvaa tulevaisuuden huippuosaajiksi. Kasvavan suosion myötä myös laatukysymykset nousevat pintaan.
Kuinka minimoida kausittaiset vaihtelut ja taata laadukas toiminta? Miten vastata kasvavaan kysyntään ja suosioon laadukkaasti? Nämä kysymykset nousivat pintaan MyyntiAkatemian toiminnassa keväällä 2024, kun suosiossa otettiin suuria kehitysaskelia. Kun kausi vaihtuu, ja mukaan astuu uusia kasvoja, MyyntiAkatemian periaatteet ja toimintatavat ovat luonnollisesti uusia ja vaativat totuttelua. Kausi on kuitenkin lyhyt ja asiakkaat odottavat saavansa rahoilleen vastinetta.
On luonnollista, että oppimisympäristössä asioita on tarkoitus opetella, mutta viekö epäoleellisiin asioihin takertuminen liikaa aikaa oleelliselta oppimiselta: myynnin ja markkinoinnin projektien laadukkaalta hoitamiselta. Oppimisympäristön tarkoituksena on tukea tehokasta, yhteisöllistä ja turvallista oppimista yhdistämällä teoreettisen opetuksen käytännönläheiseen tekemiseen (Manninen ym. 2007). Tätä MyyntiAkatemia mitä suuremmissa määrin on, mutta miten ajatusta oppimisen helpottamiseksi, sekä laadukkaan työskentelyn edistämiseksi voisi vielä auttaa edelleen? Olisiko oppaasta helpotusta arkipäiväiseen työskentelyyn?
Parempaa laatua, lisää laatutyötä!
Opinnäytetyössä tutkittiin MyyntiAkatemian nykyisten ja entisten jäsenten näkemyksiä laadusta ja laatutyöstä. Laadun voidaan nähdä olevan kiinteä osa organisaation arkipäiväistä toimintaa. Jotta organisaatio kykenee laatuun, tulee sen myös kyetä sen toteuttamiseen. Laatutyön tai toisin sanoen laadunhallinnan käsite onkin siten kiinteä ja oleellinen osa laadun käsitettä. Laadunhallinta vaatii organisaation toiminnan ymmärtämistä. Voidaankin sanoa, että laatu on strategian, vision, mission sekä arvolupauksen kattavaa ymmärtämistä, ja niiden toteuttaminen käytännössä on laadunhallintaa. (Lehtipuu 2023.)
Tutkimuksessa kävi ilmi, että MyyntiAkatemian toiminnan laadukkuus on ottanut suuria kehitysaskelia vain muutaman vuoden aikana. Muun muassa strategiatietoisuus ja toiminnan kriittinen tarkastelu on kehittynyt viimeisimpien toimintakausien aikana. Systemaattisuuden puute laadunhallinnassa sekä laadun käsitteen kokonaisvaltaisen ymmärtämisen puute ilmenee toiminnassa edelleen. Nykyiset ja entiset MyyntiAkatemialaiset voivat nähdä oppaasta olevan apua, vaikka sen tarpeellisuudesta ei tietenkään etukäteen osata välttämättä sanoa. Suurin ongelma näytti olevan tiettyjen toimintarakenteiden ja laadun ymmärtämisen puute. Myös laatu- ja kehitysvastaavan roolia ehdotettiin vielä näkyvämmäksi osaksi MyyntiAkatemian toimintaa.
Prosessiopista lisääntyvään asiakastyytyväisyyteen
Kaikki organisaatiossa tapahtuva voidaan kuvata prosessina. Prosessi on ikään kuin asioiden tapahtumasarja, eli asioiden vaiheellista suorittamista. Prosessissa hyvä lähtökohta on yleensä asiakkaan odotukset ja tarpeet, eli mahdollisimman hyvään asiakaskokemukseen pyrkiminen. Prosessin kulku siten alkaa ja päättyy asiakkaaseen, ja sen onnistumisen mittaamiseen voidaan käyttää esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä. (Pesonen 2007, Martinsuo & Blomqvist 2010.)
Sen lisäksi, että laatuopas pyrkii vastaamaan kysymyksiin toiminnan tehokkaammasta ymmärtämisestä, siinä tartutaan prosessimaiseen ajatusmalliin ja pyritään tuomaan sitä kiinteämmäksi osaksi MyyntiAkatemian toimintaa. Oppaassa käsitellään prosessien tarkastelua jatkuvan parantamisen mallin, eli PDCA-mallin kautta, sekä kannustetaan mallin kiinteämpään käyttöönottoon MyyntiAkatemian toiminnan laadun parantamiseksi. Oppaalla siis pyritään laatutyön merkityksen ja laadun käsitteen laajempaan ymmärtämiseen osana MyyntiAkatemian arkipäiväistä toimintaa selkeyttäen ja systematisoiden laadun osaksi yhteistä toimintakulttuuria.
Lähteet:
Pelto-Lampola, E. 2024. Laatutyön kehittäminen oppimisympäristössä : case MyyntiAkatemia – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Lehtipuu, P. 2023. Mitä on laatu? Asiantuntijablogi. Laadun kehittäminen. Excellence Finland. https://www.excellencefinland.fi/mita-on-laatu/ Viitattu 5.12.2024.
Manninen, J. Burman, A. Koivunen, A. Kuittinen, E. Luukannel, S. Passi, S. Särkkä, H. 2007. Oppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. Opetushallitus.
Martinsuo, M., & Blomqvist, M. 2010. Prosessien mallintaminen osana toiminnan kehittämistä. Tampereen teknillinen yliopisto. Teknis-taloudellinen tiedekunta.
Pesonen, H. 2007. Laatua! Asiantuntiaorganisaation laatuopas. Infor.
Kuva: Pixabay, Canva.