Digitalisaatio on muuttanut merkittävästi oppimisen ja työnteon tapoja 

12.12.2024

Tulevaisuudessa oppiminen luokkahuoneessa pulpetissa istuen on mennyttä. Tilalle astuvat muun muassa digitaaliset oppimisympäristöt, virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus. Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen AidVerse-yhteishanke mahdollistaa uudella tavalla oppimisen ja harjoittelun. 

Digitalisaatio on laajempi yhteiskunnallinen muutos, jossa perinteisiä analogisia toimintatapoja ja prosesseja korvataan erilaisilla digitaalisilla ratkaisuilla ja teknologioilla. Tämä muutos on johtanut oppimisen ja työnteon tapojen muuttumiseen ja siten myös vaikuttanut terveydenhuoltoalaan. (Opetushallitus 2024a.) Digitaalisuus antaa mahdollisuuden käyttää koulutuksessa yhä joustavampi toimintatapoja ja tarjota kiinnostavia digitaalisia oppimisympäristöjä ajankohtaisella opetusmateriaalilla (Lampelto 2015).

Opettajat pystyvät hyödyntämään opetuksessa ja arvioinnissa erilaisia digitalisaation trendejä esimerkiksi virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta. Näiden avulla on mahdollista tuoda ulkomaailma luokkahuoneeseen ja päinvastoin. (Newman 2017.) 

Oppimista luokkahuoneen ulkopuolella

Virtuaalitodellisuudella (VR, virtual reality) pystytään luomaan keinotekoinen ympäristö, jossa käyttäjän on mahdollista vuorovaikuttaa tietokonesimulaatiolla luodun aistiympäristön kanssa. Virtuaalitodellisuus hyödyntää interaktiivisia laiteita esimerkiksi virtuaalilaseja, kuulokkeita, hansikkaita ja kokovartaloasuja. Nämä laitteet vastaanottavat ja lähettävät tietoa, jonka avulla käyttäjälle luodaan illuusio läsnäolosta. Virtuaalitodellisuus tarjoaa lähes yhtä tehokkaan tavan oppia, kuin todellinen käytäntö, mutta pienemmillä kustannuksilla ja paremmalla turvallisuudella. (Lowood 2024.)  

Lisätty todellisuus (AR, augmented reality) tuo digitaalisen sisällön osaksi todellista ympäristöä. Lisätty todellisuus luodaan erilaisten näyttöjen esimerkiksi mobiililaitteiden tai AR-lasien avulla. (Opetushallitus 2024b.) Lisätyn todellisuuden avulla oppimiseen voidaan yhdistää digitaalisuutta, kokemuksellisuutta, yhdessä tekemistä ja osallistamista (Brander ym. 2020). 

Tavoitteena koulutuksen yhdenvertaisuus ja saavutettavuus

Digitaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat oppijoiden yksilöllisten tarpeiden tukemisen, koulutuksen yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden edistämisen. Tämä varmistetaan kehittämällä digitaalisia palveluita sekä niiden infrastruktuuria kokonaisuutena. Tavoitteena on vähentää opetuksen ja koulutuksen alueellista eriarvoisuutta. Digitaalisuuden myötä jokaisella on mahdollisuus oppia ja kehittää osaamistaan. (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2023.)

Tästä hyvä esimerkki on Digivisio 2030-hanke. Hankkeessa suomalaiset korkeakoulut rakentavat digitaalisen palvelun Opin.fi, joka mahdollistaa jokaisen oppimisen riippumatta heidän taustastaan tai koulutuksesta. (Digivisio.) Ammatillisen koulutuksen nähdään hyödyntävän tulevaisuudessa yhä keskeisempänä opetusmenetelmänään digitaalisia oppimisympäristöjä, jonka avulla pyritään kehittämään työelämälähtöistä ja osaamisperusteista koulutusta (Koramo ym. 2018). 

Turun ammattikorkeakoulu oppimisen edelläkävijänä

Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen AidVerse – viranomaiset turvallisesti työuralle metaversumilla -yhteishankkeessa luodaan metaverse-teknologiaan perustuva virtuaalinen oppimisympäristö. AidVerse mahdollistaa uudella tavalla harjoittelun ja oppimisen ajasta ja paikasta riippumattomasti. Se soveltuu mainiosti ensihoidon ja pelastusalan haastaviin tarpeisiin sekä tarjoaa mahdollisuuden harjoitella esimerkiksi reaalimaailmassa vaikeasti toteuttavia aiheita tai useiden eri toimijoiden laajempia harjoituksia.

Luotava oppimisympäristö integroi konkreettisen tekemisen mix-todellisuuteen ja reaalidataan. Tämä mahdollistaa harjoittelussa esimerkiksi todellisten hoitovälineiden käytön. Hankkeen tavoitteina on helpottaa työuralle siirtymistä, työssäjaksamista ja alalla pysymistä. (Pelastustoimi 2024.) 

Artikkeli pohjautuu Theseuksessa julkaistuun opinnäytetyöhön: Sinisalo, Emilia; Hytönen, Jenna; Hampinen, Noora (2024): Viranomaisviestintä ja -yhteistyö suuronnettomuudessa: materiaalin tuottaminen Turun ammattikorkeakoulun digitaalisen oppimisympäristön kehittämiseen ja lisätyn todellisuuden hyödyntämiseen.

Lähteet: 

Brander, N.; Hämäläinen, M.; Karjalainen, J.; Keiramo, T.; Keränen, M.; Koskela, A.; Kunnari, E.; Laasonen, H.; Laitamo, A.; Lautkankare, R.; Lehtimäki, T.; Lehto, A.; Lehto T.; Leppänen, P.; Majuri, J.; Peltonen, J.; Pihlajamaa, J.; Rantapero-Laine, A.; Rauvola, J.; Saari, S.; Salonen, N.; Savikko, T.; Smolander, N.; Sormunen, J.; Tulonen, J.; Vainio, M.; Virkkula, M & Vuorinen, R. 2020. Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt – loppujulkaisu. Forum Virium Helsinki. Viitattu 8.12.2024. https://drive.google.com/file/d/1dUmeG_W4WsA8OZopqaE5uROCJa5chSGh/view?pli=1 

Digivisio. Suomi elää monipuolisesta osaamisesta. Digivisio2030. Viitattu 8.12.2024. https://digivisio2030.fi/  

Koramo, M.; Brauer, S. & Jauhola, L. 2018. Digitalisaatio ammatillisessa koulutuksessa. Raportit ja selvitykset. Opetushallitus. Viitattu 8.12.2024. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/191033_digitalisaatio_ammatillisessa_koulutuksessa.pdf 

Lampelto, P. 2015. Ammatillisen koulutuksen digitalisaation nykytilanne koulutuspalveluissa. AMKE ry:n jäsenkyselyn yhteenvetoraportti. Viitattu 8.12.2024. https://www.amke.fi/media/amke_digitalisaationnykytilannekoulutuspalveluissa-1.pdf   

Lowood, H. 2024. Virtual reality. Encyclopaedia Britannica. Viitattu 8.12.2024. https://www.britannica.com/technology/virtual-reality 

Newman, D. 2017. Top 6 Digital Transformation Trends In Education. Forbes. Viitattu 8.12.2024. https://www.forbes.com/sites/danielnewman/2017/07/18/top-6-digital-transformation-trends-in-education/#56b373872a9a 

Opetushallitus. 2024a. Mitä sitten on digitalisaatio? Viitattu 8.12.2024. https://www.oph.fi/fi/digiosaaminen/datatalousosaamisen-perusteita-perusopetukseen-ja-toiselle-asteelle/mita-sitten  

Opetushallitus. 2024b. Lisätty todellisuus – Vinkkejä perusopetukseen. Viitattu 8.12.2024. https://www.oph.fi/fi/lisatty-todellisuus-vinkkeja-perusopetukseen 

Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2023. Kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027. Valtioneuvosto. Viitattu 8.12.2024. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164853/OKM_2023_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y