Uusi luomuasetus muuttaa käytäntöjä vähittäiskaupassa
Elintarvikealan asetukset ja lainsäädännöt muuttuvat ajoittain. Vuoden 2022 alussa tuli voimaan uusi koko Euroopan unionia koskeva luonnonmukaisen tuotannon asetus sekä kansallinen laki luonnonmukaisesta tuotannosta. Nämä toivat muutoksia luomuvalvonnan käytäntöihin vähittäiskaupoissa. Mitä luomuvalvontatarkastukseen vähittäiskaupassa sisältyy, huomioiden kuitenkin nykyinen käytäntö, sekä lain ja asetuksien vaatimukset? Eihän se ole turhan byrokraattinen? Toimiihan prosessi? Näihin haettiin vastauksia Marika Määtän opinnäytetyössä.
Suomessa luomuvalvontaa tekevät useat viranomaiset, kuten ELY-keskukset, Ruokavirasto, Tulli, Valvira, kunnat sekä Ahvenanmaan maakuntahallitus. Koko luomun tuotantoketju valvotaan EU:ssa aina alkutuotannosta loppukuluttajalle. Luomuvalvonta perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EU) 2018/848 ja lakiin luonnonmukaisesta tuotannosta. Asetuksilla ja lainsäädännöllä pyritään yhtenäisiin toimintatapoihin kaikkien osapuolien osalta. Näin ollen kuluttajat voivat luottaa luomutuotteisiin. Tämä takaa yhtenäisen ja reilun kilpailun kaikkien luomutoimijoiden välillä. (Ruokavirasto 2022.)
Muutokset vaativat panostusta niin luomutoimijoilta kuin myös viranomaisilta. Valvonnan on oltava tasapuolista kaikille. Valvonnalla pystytään varmistamaan, että tuotteet vastaavat niille asetettuja vaatimuksia. Valvonnan avulla ehkäistään myös petoksia, kuten elintarvikkeiden väärennöksiä, vääriä merkintöjä tai harhaanjohtamista. On myös erityisen tärkeää, ettei valvontaa tehdä vain valvonnan vuoksi, vaan että siitä on hyötyä kaikille osapuolille.
Asetukset muuttuvat, olemmeko ajan tasalla?
Uusi luomuasetus ja lakimuutos muuttivat vähittäiskauppojen vaatimusta kuulua Ruokaviraston luomuvalvontaan. Tässä opinnäytteen tutkimuksessa tutkittiin vähittäiskaupoissa tehtävää tarkastusta luomusertifioiduissa kaupoissa. Muutokset hakevat aina aluksi uusia toimintatapoja ja vaativat ymmärryksen lisäämistä. Opinnäytetutkimus osoitti käytössä olevan tarkastuslomakkeen puutteet. Nämä puutteet tarkastettavista asioista aiheuttavat sen, että tarkastajan täytyy muistaa ulkoa asioita yksityiskohtaisesti tai erikseen katsoa niitä ohjeesta. Lomake ei nykyisellään tukenut tarkastajan työtä kaikilta osin. Luomutuotteiden aitouden säilyminen on tärkeää luottamuksen säilymisen kannalta. Tarkastuksessa olevat aukot tai muistin varassa toimiminen heikentävät luomutuotteiden luotettavuutta. Tutkimuksessa löydettiin tarkastuksessa puutteita, jotka eivät tue tarkastuksen tekemistä.
Nevas ym. (2013) toteavat, että lainsäädännöllä voidaan tehostaa elintarvikevalvonnan vaikutusta. He korostavat, että elintarvikealan toimijoiden ja valvojan välisellä vuorovaikutuksella, valvojan antamalla ohjauksella ja toimijoiden koulutuksella on merkitystä. Lisäksi valvonnan vaikuttavuuden tehostamiseksi on huomioitava myös tarkastustiheyden myönteisiä vaikutuksia. Tämän opinnäytetyön tutkimus osoitti vastaavasti viranomaisen ja toimijoiden välisen yhteistyön merkityksen, jotta kaikki ymmärtävät asiat samalla tavalla. Yhteisymmärryksellä koko luomuketju saadaan toimimaan luomutuotteiden aitouden säilymisen hyväksi. Näin ollen luomuketjun kokonaisvaltaista ymmärrystä pitää edelleen kehittää.
Tasapuolista luomuvalvontaa vähittäiskaupoille
Barnes ym. (2024) ovat tuoneet esille, että puutteet tarkastusprosessissa voivat johtaa siihen, että tarkastajat tekevät tarkastuksia eri tavalla ja toteuttavat tarkastuksia omien tulkintojensa ja näkemystensä mukaan. Tämän opinnäytteen tutkimuksessa saatua tulosta laatia vähittäiskaupoille oma luomutarkastuslomake, tukee myös Läikkö-Roto ym. (2015) tekemä havainto, että valvonnan epäjohdonmukaisuus voi aiheuttaa taloudellista epätasa-arvoa yritysten välillä esimerkiksi erilaisten vaatimusten vuoksi.
Tarkastustulosten vapaamuotoinen teksti jättää aina tarkastajan oman tulkinnan mahdollisuuden ja toiminta on muistamisen varassa. Tästä seuraa, etteivät tarkastukset ole yhteneväisiä toisiinsa nähden eri tarkastajilla, eivätkä edes yhden tarkastajan eri kohteilla. Räätälöity vähittäiskaupoille tarkoitettu lomake tekee tarkastuksista tasapuolisempia, eikä tarkastettavat asiat olisi niin paljon tarkastajan muistin tai osaamisen varassa. Samalla se tukee tarkastajan työn tekemistä ja saattaa vähentää myös tarkastukseen käytettyä aikaa.
Räätälöity vähittäiskaupoille tarkoitettu lomake tekee tarkastuksista tasapuolisempia, eikä tarkastettavat asiat olisi niin paljon tarkastajan muistin tai osaamisen varassa
Tämän opinnäytetyön pohjalta kehitettiin vähittäiskauppojen tarkastuksille oma lomakepohja huomioiden käytössä ollut lomake. Pohjassa huomioitiin kokeneiden tarkastajien näkökulma ja hyödynnettiin heidän hyvä tuntemuksensa alalta. Vähittäiskaupoille suunnitellun lomakkeen sisällössä huomioitiin myös EU:n asetuksista ja luonnonmukaisen tuotannon kansallisesta laista tulevat vaatimukset. Lisäksi käytössä ollut tarkastusprosessi päivitettiin vähittäiskauppatarkastuksiin soveltuvaksi.
Luomuosaamista kaikille osapuolille
Viranomaisen pitäisi toimia kumppaneiden kanssa yhteistyössä. Yhteistyössä otetaan huomioon kumppanien tarpeet ja ymmärretään heidän toimintakenttänsä. Osapuolet vaihtavat tietoa ja kokemuksia sekä kehittävät uutta ymmärtäen kokonaisuutta. Näin pystytään luomaan kaikkia hyödyttävä toimintatapa. Tutkimuksessa löydettiin muutamia toimijaa mahdollisesti helpottavia kohtia, kuten tarkastuksen sujuvuuteen vaikuttaminen. Tarkastuksen sujuvaan kulkuun voisivat luomutoimijat vaikuttaa ainakin kahdella tavalla, eli keskusliikkeiden selkeiden yhteisten käytäntöjen avulla ja valvontakohteen toimijan valmistautumisella tarkastukseen ennakolta. Näiden toteutuminen vaatii yhdessä tekemistä.
Tutkimus nosti esiin, että vuositarkastuksien pienempi määrä nykyiseen kerran vuodessa tehtäviin tarkastuksiin vähentäisi samalla myös byrokratiaa. Se ei kuitenkaan poistaisi luonnonmukaisen tuotannon jatkuvaa kirjausvaatimusta. Kaikesta turhasta byrokratiasta on olennaista päästä eroon ja käyttää resurssit tehokkaasti olennaiseen. Kuluttajien luottamus ei synny valvonnalla ja byrokratialla, vaan ymmärryksen lisäämisellä ja ketjun kokonaisvastuulla.
Lähteet
Barnes, J.; Smith, J., Ross, K., & Whiley, H. (2024). Performing food safety inspection. Food Control, 160, 110329. https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2024.110329
Läikkö-Roto, T., Mäkelä, S., Lundén, J., Heikkilä, J., & Nevas, M. (2015). Consistency in inspection prosesses of food control officials and efficacy of official controls in restaurants in Finland. Food Control, 57, 341–350. https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2015.03.053
Nevas, M., Kalenius, S., & Lundén, J. (2013). Significance of offi§cial food control in food safety: Food business operators’ perceptions. Food Control, 31(1), 59–64. https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2012.09.041
Ruokavirasto. (2022). Luomutuotannon valvonta. https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/oppaat/luomutuotannon-valvonta/luomutuotannon-valvonta/
Määttä, M. (2024). Luomutarkastus sertifioiduissa vähittäiskaupoissa – Theseus [Yamk- opinnäytetyö, Turun ammattikorkeakoulu].
Kuva: Pixabay (ElasticComputeFarm)