Varhaisnuoren mielen muutosherkkyys: Miten rakentaa vahva itsetunto elämän peruspilariksi?

16.12.2024

Varhaisnuorten itsetunnon vahvistaminen on tärkeä osa heidän kehitystään ja hyvinvointiaan. Sisäinen Superstara -monitoimikortit tarjoavat innovatiivisen ja käytännöllisen tavan tukea nuoria heidän matkallaan kohti itsensä hyväksymistä ja positiivista minäkuvaa.

Varhaisnuoruus kattaa noin 10–14-vuotiaiden ikäryhmän. Varhaisnuoruuden aikana nuoret alkavat luonnollisesti etsiä omaa identiteettiään. Se on vaihe, jolloin omakuva alkaa kehittyä ja nuorilla tapahtuu lukuisia muutoksia fyysisessä, sosiaalisessa ja psyykkisessä identiteetissä. Tänä aikana itsetuntoa haastetaan, ja se on erityisen herkkä muutoksille.

Itsetunto on avain mielen hyvinvointiin

Itsetunto on keskeinen tekijä nuoren mielen hyvinvoinnissa, ja sen vahvistaminen voi auttaa heitä kohtaamaan haasteita ja kehittämään positiivista minäkuvaa.  Sen sijaan heikko itsetunto voi johtaa erilaisiin ongelmiin, kuten ahdistukseen, masennukseen ja sosiaalisiin vaikeuksiin.

Turun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksessa toteutetussa opinnäytetyössä tarkasteltiin nuorten itsetunnon vahvistamista. Toiminnallinen osuus opinnäytetyöstä toteutettiin työpajan muodossa osana Juniori-AMK -toimintaa, johon osallistui Turun alueen viidennen luokan oppilaita.

Työpajan päätavoitteena oli lisätä nuorten tietoisuutta itsetunnon merkityksestä sekä tarjota käytännön kokemuksia opinnäytetyössä kehitettyjen Sisäinen Superstara -monitoimikorttien avulla. Työpajan myötä osallistujat saivat mahdollisuuden kehittää itsetuntoaan käytännönläheisesti ja oppia tärkeitä taitoja, jotka tukevat heidän itsetunnon kehitystään jatkossakin.

Valmis työkalu itsetunnon vahvistamisen tueksi

Sisäinen Superstara -monitoimikortit on kehitetty osana Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Kortit sisältävät erilaisia yksilö- ja ryhmäaktiviteetteja, sekä yksittäisen kortin teemaan johdattelevia keskustelunavauksia ja lyhyen tietopohjaisen kuvauksen teemasta. Näin ollen kortit soveltuvat yksilö- ja ryhmätoimintaan.

Sisäinen Superstara -monitoimikortteja voidaan hyödyntää esimerkiksi kouluissa, nuorisotyössä ja erilaisissa työpajoissa. Ne tarjoavat ammattilaisille käytännön apua, joiden avulla he voivat tukea nuorten itsetunnon kehitystä ja edistää positiivista minäkuvaa. Ammattilaisten lisäksi kortteja voi käyttää myös nuori itse tai nuoren huoltaja yhdessä nuoren kanssa.

Sisäinen Superstara -monitoimikortit on luotu erityisesti vahvistamaan nuorten itsetuntoa ja itseluottamusta. Ne kannustavat nuoria pohtimaan esimerkiksi omia vahvuuksiaan, tukiverkkoaan, unelmiaan sekä suhdettaan sosiaaliseen mediaan. Kortit on suunniteltu monipuoliseksi työkaluksi, joka korostaa itsetunnon merkitystä osallistavan toiminnan avulla ja herättää ajatuksia aiheesta, joka usein jää varjoon keskusteltaessa mielen hyvinvoinnista.

Sisäinen Superstara – 10 korttia hyvinvoinnin tukemiseen

Sisäinen Superstara -monitoimikorteissa on jokaiselle kortille oma teema, joka on samalla myös yksi itsetuntoon vaikuttava tekijä. Vaikuttavia tekijöitä on useita, ja monesti ne liittyvätkin toinen toisiinsa. Mielen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää keskittyä vahvistamaan omia heikkouksiaan kuin myös syventämään vahvuuksiaan. Itsetunnon vahvistamisessa tärkeintä on kokonaisuus, eikä avainta täydelliseen itsetuntoon ole valmiiksi.

Seuraavat teemat ovat mukana Sisäinen Superstara -monitoimikorteissa. Kortteja on yhteensä kymmenen. Teemoja käsitellään korttien sisällössä niin keskustelun muodossa kuin myös aktiviteeteissa.

  1. Onnistumiset ja epäonnistumiset
  2. Tavoitteet ja unelmat
  3. Mielenkiinnon kohteet ja pystyvyyden tunne
  4. Hyvät kaverisuhteet ja muut sosiaaliset suhteet
  5. Tukiverkosto
  6. Tunteiden näyttäminen ja käsittely
  7. Sosiaalinen media
  8. Omien ja muiden vahvuuksien tunnistaminen ja kehut
  9. Itsemyötätunto
  10. Minäkuva

Ensimmäinen käytännön kokeilu Sisäinen Superstara -monitoimikorttien parissa tapahtui viidesluokkalaisten kanssa Juniori AMK:n työpajassa. Työapajan palaute osoitti, että nuoret kokivat saaneensa tukea ja rohkaisua itsetunnon vahvistamiseen. Korteista tehtyjen aktiviteettien avulla nuoret pystyivät tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämään itseluottamustaan. Ryhmäaktiviteettien yhteydessä nuoret kokivat myös sosiaalista tukea, avointa keskustelua aiheesta sekä iloa.

Sisäinen Superstara -monitoimikortit on esitetty julkaistussa opinnäytetyössä.

Lähteet:

Keltikangas-Järvinen, L. 2023. Hyvä itsetunto. Helsinki: WSOY.

Kiviruusu, O. 2017. Itsetunnon kehitys nuoruudesta aikuisuuteen ja siihen vaikuttavat tekijät – 26 vuoden seurantatutkimus. Väitöskirja. Helsinki: Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/items/928abc83-6ec8-4d4f-9c77-e8053aac244b

Kiviruusu, O. n.d. Itsetunto. Nuortenlinkki. A-klinikkasäätiö. https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/tietoartikkelit/mielenterveys/itsetunto/

MLL 2024. Itsetunto. Nuortennetti. https://www.nuortennetti.fi/mieli-ja-keho/mielen-hyvinvointi/itsetunto/

Kuva: Pixabay