Vanha nainen mittaa mieheltä verenpainetta

Ihminen keskiössä: Terveysteknologian hyödyntäminen ikääntyneiden hoitotyössä

13.01.2025

Ikääntyneiden osuus väestöstä kasvaa Suomessa, ja ihmiset elävät yhä vanhemmiksi. Tämä näkyy gerontologista hoitotyötä toteuttavissa yksiköissä ja mahdollistaa samalla uusien innovaatioiden kehittämisen. Terveysteknologian käytön yleistyminen voi tulevaisuudessa tarjota monenlaisia mahdollisuuksia ikääntyneiden hoitotyöhön ja huolenpitoon. Teknologian kehityksestä voivat tulevaisuudessa hyötyä niin kotona kuin asumisyksiköissä asuvat ikääntyneet, heidän omaisensa ja ikääntyvien hoitotyössä toimiva henkilökunta.

Teknologian avulla voidaan parantaa hoidon laatua, aktivoida ikääntyneiden arkea, helpottaa kommunikointia ja voinnin seurantaa. Teknologisten ratkaisujen tulee olla sujuvasti hoitotyön arkeen integroituvia ja, vakiintuakseen käyttöön, myös kustannustehokkaita. Teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ikääntyneiden hoitotyöhön ovat mm. turvarannekkeet, etäseurantalaitteet, älykkäät lääkeannostelijat, virikesovellukset ja kognitiivisten toimintojen aktivointiin suunnitellut ratkaisut.

Käyttäjäystävällisyys ja koulutus keskiössä terveysteknologian hyödyntämisessä

Turun ammattikorkeakoulun Master School -opinnäytetyössä käsiteltiin terveysteknologian mahdollisuuksia ja hyödyntämistä ikääntyneiden hoitotyössä. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisia kokemuksia, odotuksia ja toiveita henkilökunnalla on teknologian suhteen. Teknologian käytön tarkoituksena ei ole korvata ihmistä, vaan täydentää hoitotyötä ja vapauttaa resursseja esimerkiksi vuorovaikutukseen ja yksilölliseen hoivaan.

Teknologian käyttöönotossa korostuu käyttäjäystävällisyys. Ikääntyneet eivät välttämättä ole tottuneita digilaitteiden käyttöön, joten teknologian on oltava loogista, helppoa ja intuitiivista. Samalla hoitohenkilöstö tarvitsee riittävää koulutusta ja tukea, jotta he osaavat hyödyntää teknologiaa osana päivittäistä työtään.

Taloudellisesta näkökulmasta teknologia voi auttaa säästämään hoitokustannuksissa, erityisesti kun se tukee ikääntyneiden kotona asumista pidempään. Kuitenkin alkuinvestoinnit, järjestelmien käyttöönotto ja huolto voivat olla haasteellisia erityisesti pienissä yksiköissä.

Teknologian rooli ikääntyneiden hyvinvoinnissa

Vaikka teknologialla on paljon potentiaalia, sen käyttöönottoon liittyy myös haasteita. Kaikki eivät välttämättä koe oloaan mukavaksi teknologiatuetussa ympäristössä, ja jos ihmiskontaktit vähenevät, yksinäisyyden tunteet voivat jopa lisääntyä. Teknologian vaikutuksia on tärkeää arvioida yksiköissä pitkäjännitteisesti ja eri näkökulmista. Henkilökunnan näkökulmasta riittävä koulutus, perehdytys ja tekninen tuki ongelmien ilmetessä on tärkeää. Mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön lisää motivaatiota ja sitouttaa työntekijöitä.

Terveysteknologia kehittyy nopeasti, ja sen merkitys ikääntyneiden hoidossa tulee kasvamaan. Innovaatioiden avulla voidaan luoda entistä yksilöllisempiä ja ennakoivampia hoitokäytäntöjä. Opinnäytetyö osoitti, että teknologian avulla voidaan parantaa hoidon laatua – kunhan sen käyttö toteutetaan viisaasti. Ikääntyneiden hyvinvointi on yhteiskunnan tärkeä mittari, ja terveysteknologia tarjoaa välineitä, joilla voimme kohdata väestön ikääntymisen haasteet. Samalla se muistuttaa meitä siitä, että teknologiaa kehitettäessä on aina pidettävä ihminen keskiössä.

Terveysteknologian käyttöönotto ikääntyneiden hoitötyössä

Opinnäytetyön perusteella terveysteknologian testaaminen ja myönteiset kokemukset johtivat teknologian käyttöönottoon usein. Uusi testattava teknologia valikoidaan jo ennakolta huolella ja liian kallis tai hankala teknologia ei edes päädy testaukseen. Teknologian tulee helpottaa arjen työtä ja ”maksaa itsensä takaisin”.

Opinnäytetyössä havaittiin, että teknologian merkitys ikääntyneiden hoidossa on suuri: parhaassa tapauksessa sillä voidaan saavuttaa monia hyötyjä, kuten hoitohenkilökunnan työn tukeminen ja kuormituksen keventäminen, laadukas hoito, ikääntyneiden kasvanut aktiivisuus, turvallisuus ja itsenäisyys sekä parantunut kommunikointi ja seuranta. Haasteina koettiin teknologian monimutkaisuus, luotettavuuden puute ja tekniset ongelmat. Tulosten perusteella tulisi kiinnittää huomiota teknologian käyttöönoton sujuvuuteen, koulutukseen ja tukeen sekä teknologian soveltuvuuteen ja mukautettavuuteen käyttäjien yksilöllisiin tarpeisiin. Nämä ovat keskeisiä teknologian hyväksynnän ja käytön lisääntymisen näkökulmasta.

Kun teknologiaa jatkossa kehitetään, tulisi ottaa huomioon henkilökunnan kokemukset, odotukset ja toiveet, ja että heidät osallistetaan teknologian kehittämiseen ja arviointiin. Henkilökunta tarvitsee myös teknistä tukea ja koulutusta teknologian tehokkaaseen ja turvalliseen käyttöön sekä teknologian integrointiin hoitotyön prosesseihin ja työn kulkuun. Tässä yhteistyö ja vuorovaikutus eri sidosryhmien välillä on keskeistä.

Lähteet:

Heikkilä, P. 2024. Terveysteknologian hyödyntäminen ja mahdollisuudet ikääntyneiden hoitotyössä. Opinnäytetyö (YAMK), Kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.