
Kohti kaupallista tuotetta – Verkkosivutyökalun kehittäminen
Verkkosivut ovat kuin yrityksen digitaalinen käyntikortti, jonka kautta asiakkaille välitetään kaikki olennainen tieto. Tästä huolimatta monilla verkkosivuilla esiintyy edelleen merkittäviä haasteita ja kehitystarpeita. Näihin haasteisiin vastatakseen Turun ammattikorkeakoulu kehittää työkalua, jolla varmistetaan verkkosivujen laadukkuus.
Turku AMK osallistui vuosina 2022–2023 Digitaidot-hankkeeseen, jonka tuotoksena syntyi Excel-muotoinen verkkosivutyökalu Yrityssivuston tarkistuslista. Hanketiimi päätti jatkokehittää työkalusta kaupallisen tuotteen, jota varten selvitetään muun muassa tulevien käyttäjäryhmien tarpeita ja rajoitteita työkalulle. Itse kaupallistaminen on monivaiheinen prosessi, jonka alkuvaiheessa tärkeä ymmärtää erilaisten käyttäjien näkökulmat ja käyttötarve (Kaupallistajat 2023).
Verkkosivujen laatuvaatimukset ja yleisimmät haasteet
Millaiset ovat laadukkaat verkkosivut? Teknologian kehittyessä myös laadukkaiden verkkosivujen vaatimukset ovat kasvaneet. Tyypillisesti laadukkaiden verkkosivujen tunnusmerkkejä ovat käyttäjäystävällisyys, tekninen toimivuus, saavutettavuus sekä visuaalisuus ja brändin näkyvyys. Nämä tekijät mahdollistavat verkkosivulla vierailun ja tarjoavat sivuston käyttäjälle miellyttävän kokemuksen. (Parri 2023.)
Verkkosivujen suunnittelussa on siis otettava huomioon useita seikkoja, jotta kävijä saadaan jäämään sivustolle. Mikäli sivuston puutteet ja ongelmat näkyvät käyttäjälle, siirtyy hän niiltä nopeasti pois.
Verkkosivuissa esiintyy monenlaisia haasteita. Useimmat niistä liittyvät joko teknisiin ominaisuuksiin, kuten latausnopeuteen tai tietosuojaan ja evästeiden hallintaan. Lisäksi puutteita ilmenee sivuston saavutettavuudessa ja mobiilikäytettävyydessä. (Wilson 2024.) Yksi merkittävä syy tähän on se, että verkkosivustoprojektin laadunvarmennusprosessit voivat olla hitaita ja kankeita, mikä hidastaa ongelmien tunnistamista ja korjaamista. Usein käy niin, että vasta sivuston julkaisun jälkeen huomataan puutteita, jotka olisi voitu korjata aikaisessa vaiheessa.
Selvityksen kohteena mainostoimistot
Yksi työkalun tulevista käyttäjäryhmistä tulee olemaan mainostoimistot, jotka toimivat verkkosivuprojektien ammattilaisina. Mainostoimistojen projektit vaihtelevat niin laajuudeltaan kuin vaatimuksiltaan, ja niiden onnistunut toteuttaminen edellyttää huolellista suunnittelua sekä räätälöityjen ratkaisujen tarjoamista asiakkaille. Tyypillisesti mainostoimistot hyödyntävät monenlaisia työkaluja työssään, etenkin sisällöntuotannossa, graafisessa suunnittelussa, teknisessä toteutuksessa sekä projektinhallinnassa.
Opinnäytetyössä haastateltiin Varsinais-Suomen alueella toimivia mainostoimistoja. Haastattelujen tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää mainostoimistojen näkemyksiä verkkosivuprojekteista, sekä selvittää mainostoimistojen tarpeita ja rajoitteita työkalulle. Haastattelujen avulla saatiin selkeä kuva osa-alueista.
Mainostoimistojen tarpeet työkalulle olivat:
- käyttäjäystävällisyys
- integroitu opastus ja käytön tuki
- automaatiotestaus ja laadunvarmistus
- tekoälyn hyödyntäminen
- palautemekanismi ja pisteytys
- projektinhallintaominaisuudet.
Mainostoimistojen rajoitteet työkalulle olivat:
- käyttöönotto ja prosesseihin mukautuminen
- rajalliset resurssit
- joustavuus ja räätälöidyt ratkaisut
- hintataso ja kilpailukyky
- eri roolien huomioiminen
- standardit.
Jatkokehitys kaupalliseksi tuotteeksi
Haastattelut osoittivat, että työkalulle löytyy markkinarako ja sillä on potentiaalia menestyä kaupallisena tuotteena. Työkalu tarjoaisi merkittävän lisäarvon mainostoimistoille, mikäli se pystyisi suorittamaan kokonaisvaltaisen laadunvarmistuksen. Työkalun toivottiin hyödyntävän tekoälyä, jolloin se pystyisi myös arvioimaan sivuston visuaalista ulkoasua, sekä suorittamaan tarvittavat automaatiotarkistukset. Lisäksi työkalun tulisi sisältää projektinhallintaominaisuuksia, jotta eri työtehtävissä toimivat pystyisivät hyödyntämään työkalua tarpeidensa mukaisesti.
Lopuksi voidaan todeta, että opinnäytetyön pohjalta saadut tulokset puoltavat työkalun kaupallistamista tuotteeksi, joka palvelee mainostoimistojen aitoja ja ajankohtaisia tarpeita. Jotta työkalusta on mahdollista kehittää kaupallisesti menestyvä tuote, tulee selvittää vielä laajemmin muiden potentiaalisten käyttäjäryhmien tarpeita ja rajoitteita kyseiselle työkalulle.
Lähteet:
Kaunisto, K. 2025. Verkkosivut liiketoiminnan ytimessä – tarkistuslistan kehittäminen verkkosivuprojektien tueksi. Opinnäytetyö (AMK). Liiketalous. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Viitattu 30.1.2025. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312177
Kaupallistajat 2023. Kaupallistaminen ja sen määritelmä. Viitattu 5.2.2025. https://kaupallistajat.fi/kasitteet/kaupallistaminen-ja-sen-maaritelma/
Parri, J. 2023. Mistä hyvät nettisivut koostuvat? Viitattu 31.1.2025. https://www.janneparri.fi/blogi/mista-hyvat-nettisivut-koostuvat
Wilson, C. 2024. 15 of the Most Common Web Design Challenges in 2024. Viitattu 31.2.2025. https://blog.hubspot.com/website/web-design-challenges
Kuvituskuva: Unsplash Power
Kaisla Kauniston opinnäytetyö Theseus-tietokannassa
Artikkeli on osa Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän julkaisuja.