
Laivan elinkaaritiedosta liikevaihtoa
Laivojen luovutuksien jälkeen on mahdollisuuksia erilaiseen liiketoimintaan, esimerkiksi laivoihin tehtävään jälkimyyntiin. Laivoihin tehtävässä jälkimyynnissä on erinäisiä mahdollisuuksia, jossa laivan elinkaaritieto on suuressa roolissa.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli osastokohtaisesti selvittää laivoihin tehtävän jälkimyynnin ja elinkaariajattelun tilannetta ja niiden mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Työn tavoitteena oli selvittää miten laivan elinkaaritieto voisi olla liiketoimintamahdollisuus. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Meyer Turulle osana Meyerin Necoleap- hanketta.
Laivoihin tehtävä jälkimyynti
Laivoihin tehtävä jälkimyynti tarkoittaa ratkaisujen tarjoamista ja toimittamista asiakkaalle esimerkiksi laivan varaosien, palveluiden kuten miehistön koulutuksen, laivan ylläpidon tai laivoihin tehtävien päivitysten kautta. Näiden tarkoituksena on yleisesti pidentää laivan elinkaarta ja samanaikaisesti useimmiten tavoitteena on tehdä laivasta tehokkaampi ja ympäristöystävällisempi, esimerkiksi vähentämällä laivalla kulutettua energiaa, jolla on suuri vaikutus laivan päästöjen vähentämisessä.
Esimerkkejä Meyerin jälkimyynnistä:
- Meyer EMS, on energian hallintajärjestelmä, jota tarjotaan laivoihin. Järjestelmän tarkoituksena on parantaa laivan suorituskykyä koulutuksien kautta. Meyer EMS käyttää hyväksi dataa, joka on kerätty laivasta ja antaa ehdotuksia laivan miehistölle, miten laivaa tulisi tai voisi operoida vielä tehokkaammin. Tällöin laivasta saadun tiedon hyödyntäminen on suuressa roolissa.
- Meyer RE tarjoaa jälkimyynnin ratkaisuja esimerkiksi laivojen varaosien, kunnossapidon, muutoksien ja kehityksen kautta, joilla päämääränä on pidentää laivan elinkaarta.
Elinkaariajattelu
Puhuttaessa vastuullisuudesta, elinkaari ja sen aikana tapahtuvat vaikutukset tulevat mieleen. Elinkaariajattelussa otetaan huomioon tuotteen koko elinkaari ja sen vaikutukset ympäristöön. Elinkaariajattelu voi esimerkiksi paljastaa konflikteja tarkastelluissa prosesseissa.
Elinkaariajattelu on yhteydessä elinkaariarviointiin, jonka avulla yritykset voivat analysoida tuotteidensa tai palveluidensa ympäristövaikutuksia niiden elinkaaren aikana. Yksi hyöty elinkaariarvioinnista on, että arvioinnista saatua tietoa voidaan käyttää tuotekehityksessä esimerkiksi jo suunnitteluvaiheessa, kun yritys on suunnittelemassa uusia tuotteita tai palveluita markkinoille.
Aineettomat omaisuudet
Opinnäytetyössä haluttiin yleisesti tutustua ja selvittää myös mitä tarkoittaa aineettomat palvelut ja mitä mahdollisuuksia näistä voisi olla. Aineettomia palveluita ovat esimerkiksi yrityksen järjestelmätiedon, suunnittelun, tai uudelleen suunnittelun hyödyntäminen osana yrityksen liiketoimintastrategiaa.
Aineettomat omaisuudet ovat yrityksen aineetonta pääomaa taloudellisesta näkökulmasta. Nämä omaisuudet on luokiteltu aineettomiksi, jos niillä ei ole fyysistä muotoa. Aineettomat omaisuudet ovat asioita yrityksessä, jotka kehittävät etuja yritykselle tulevaisuudessa.
Yritykset keskittyvät aineettomien omaisuuksiensa kehittämiseen, sillä ne odottavat näiden panostusten parantavan yleistä tehokkuutta. Esimerkiksi henkilöstön koulutuksilla ja uusien tuotteiden sekä palveluiden kehittämisellä pyritään vahvistamaan yrityksen näkyvyyttä ja kilpailukykyä markkinoilla.
Opinnäytetyön tulokset
Laivan elinkaaritieto voi olla liiketoimintamahdollisuus Meyer Turulle, jos Meyerilla aletaan lisäämään jälkimyynnin palveluita laivoihin osana liiketoimintaa. Meyer Turku voi hyödyntää laivoista saatavaa dataa ja tietämystä, esimerkiksi kehittäessään palveluita ja tuotteita liittyen kerättyyn tietoon. Laivoille tarjottavat jälkimyynnin palvelut liittyvät useimmiten niiden käyttöiän pidentämiseen ja toiminnan tehostamiseen. Kun yritys keskittyy näiden osa-alueiden kehittämiseen jälkimyynnissä, palveluille syntyy kysyntää. Aineettomilla jälkimyynnin palveluilla on myös mahdollisuus vähentää elinkaaren päästöjä tuotteesta, joka on jo toimitettu aikaisemmin Meyer Turulta.
Seuraavat askeleet
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa Meyer Turulla, jos jatkossa ollaan suunnittelemassa ja kehittämässä lisää jälkimyyntiä laivoihin. Seuraaviin askeleisiin kuuluisi aiheiseen liittyvät työpajat ja jonkinlainen lisämarkkinatutkimus laivoihin tehtävästä jälkimyynnistä, jotta tilanne laivoihin tehtävästä jälkimyynnistä tiedetään vielä paremmin.
Lähteet:
Suhonen, P. 2025. Ship lifecycle knowledge as a business opportunity : case: Meyer Turku – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Kuva: Unsplash
Alfred Maritime. 2024. Meyer EMS. Accessed 8.12.2024. https://alfred-maritime.com/products/
Linnanen, L.; Boström, T. & Miettinen, P. 1994. Ympäristöjohtaminen. Juva: WSOY:n graafiset laitokset.
Lönnqvist, A.; Kujansivu, P. & Antola, J. 2005. Aineettoman pääoman johtaminen. Tampere: Tammerpaino Oy.
Meyer Re. 2024. Accessed 7.12.2024. https://www.meyer-re.com/
Tuomisto, J. 2020. Mitä kummaa tarkoittaa tuotteen elinkaari. Terveyskirjasto Duodecim. Accessed 20.01.2025. https://www.terveyskirjasto.fi/asy00608
UNSW Sydney. 2024. Driving competitive advantage through intangible investments. Accessed 21.01.2025. https://www.businessthink.unsw.edu.au/articles/intangible-assets-business-value-creation