Lasten ja nuorten hyvinvointi nousuun uuden mobiilisovelluksen avulla

12.05.2025

Suurin osa lapsista ja nuorista ei täytä hyvinvointisuosituksia. Nuoret viettävät paljon aikaa netissä, ja digitaalinen pelaaminen on yleistä. Olisiko tässä väylä vaikuttaa lasten ja nuorten hyvinvointikäyttäytymiseen?

Opinnäytetyössä selvitettiin lasten ja nuorten hyvinvoinnin nykytilaa. Läpikäydyistä tutkimustuloksista kävi ilmi, että erityisesti yläkouluikäisillä on ongelmia liikuntasuositusten saavuttamisessa. Aamupala ja koululounas jää helposti välistä. Yöunen pituuden vaihtelu arjen ja viikonlopun välillä on iso. Hyvinvointia pyritään edistämään erilaisten hyvinvointisovellusten avulla ja niiden kysyntä on suurta. Hyvinvoinnin edistäminen mobiilihyvinvointisovellusten avulla nähdään mahdollisuutena.

”ActiveHero” on idea uudesta mobiilihyvinvointisovelluksesta

Opinnäytetyön tavoitteena oli ideoida ja suunnitella pelillistetyn mobiilisovelluksen käyttöliittymä, jolla pyritään edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia. Suunniteltu sovellus on nimeltään ActiveHero ja se sisältää hyvinvoinnin osa-alueista liikunnan, ravinnon ja unen. Sovelluksen ideana on saavuttaa pelihahmon päivittäiset hyvinvointisuositukset käyttäjän oikean elämän teoilla. Liikkumalla, syömällä ja nukkumalla suositusten mukaisesti pääsee siirtymään tasolta seuraavalle, pelaamaan aiheeseen liittyviä minipelejä ja saavuttamaan palkintoja.

Liikunnan osa-alueen on tarkoitus kannustaa liikkumaan monipuolisesti ja kokeilemaan uusia liikuntamuotoja. Liikuntapalkin saa täyteen liikkumalla oman ikäryhmänsä suositusmäärän mukaisesti. Ravinnon osa-alue kannustaa syömään säännöllisesti. Tarkoituksena on syödä kaikki päivän suositellut ateriat täyden ravintopalkin saavuttamiseksi. Unen osa-alueessa on tavoitteena saavuttaa oman ikäryhmänsä yöunen suositeltu pituus. Säännöllinen unirytmi auttaa saavuttamaan täyden unipalkin.

Pelillisyys osana sovellussuunnittelua

Pelillistämisellä tarkoitetaan pelillisten elementtien sisällyttämistä ei-pelillisiin sovelluksiin. Pelielementtien avulla innostetaan ja motivoidaan käyttäjää, jotta sovelluksen käytöstä tulisi jatkuvaa. Motivoinnin lisäksi pelillistäminen mahdollistaa myös vuorovaikutuksen ja vertailun muiden kanssa. Pelillisten elementtien avulla houkutellaan kohti parempaa suoritusta.

Pelillisiä elementtejä ovat esimerkiksi:

  • Pistejärjestelmä
  • Tasojärjestelmä
  • Tulostaulukot
  • Tunnusmerkit
  • Haasteet ja tehtävät

Mitä pitää ottaa huomioon mobiilisovelluksen suunnittelussa?

Ideointivaiheessa on hyvä pohtia sovelluksen toimintaperiaatetta ja käyttäjiä:

  • Koukuttava idea
    Käyttäjä ei saa hylätä sovellusta heti ensimmäisten kokeilukertojen jälkeen. Koukuttavuus sovelluksen käyttöön tapahtuu esimerkiksi pelillisyyden avulla.
  • Käyttäjälähtöinen suunnittelu
    Suunnittelun on oltava käyttäjälähtöistä, jolloin kohderyhmän tulee olla selkeä.
  • Saavutettavuus
    Sovelluksen pitää olla saavutettavissa mahdollisimman monelle.

Suunnitteluvaiheessa pitää ottaa huomioon sovelluksen helppokäyttöisyys ja ulkonäkö:

  • Käytettävyys
    Helppokäyttöisyyden saavuttamiseksi tulee huomioida sovelluksen käytettävyys. Sovelluksen tulee toimia käyttäjän odotusten mukaisesti. Hyvästä käytettävyydestä kertovat esimerkiksi johdonmukainen eteneminen ja näkyvä suunnittelu.
  • Käyttöliittymä
    Käyttöliittymä on sovelluksen näkyvä osa. Hyvä käytettävyys edellyttää toimivaa käyttöliittymää. Selkeä ja intuitiivinen käyttöliittymä tekee sovelluksen käytöstä miellyttävää.
  • Visuaalinen suunnittelu
    Visuaalisessa suunnittelussa huomioidaan, miten sovelluksen tiedot esitetään. Suunnittelussa keskitytään esimerkiksi värien käyttöön sekä tietojen järjestykseen ja sijaintiin.

Lähde:

Koskelainen, A. 2025. Pelillistetyn mobiilisovelluksen suunnittelu lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi – Theseus. Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Kuva: Pexels.