
Lisää eettistä osaamista ensihoitajaopiskelijoille simulaatio-oppimisen kautta
Eettinen osaaminen on olennainen osa ensihoitajan ammattitaitoa ja se toimii perustana laadukkaan hoitotyön toteuttamiselle sekä potilaan oikeuksien kunnioittamiselle. Ensihoidossa kohdataan päivittäin ongelmatilanteita, joissa eettinen harkinta ja päätöksenteko ovat keskiössä. Tämän vuoksi on tärkeää, että eettisesti kestävien toimintamallien kehittäminen alkaa jo koulutuksen aikana. Etiikan opetuksessa perinteinen teoriaopetus on koettu riittämättömäksi menetelmäksi, sillä se ei tarjoa opiskelijoille tarvittavia käytännön valmiuksia eettisten tilanteiden käsittelyyn. Simulaatio-opetuksella tätä teorian ja käytännön välistä kuilua voidaan pienentää. Opinnäytetyönä tuotettiin simulaatioharjoittelua varten kolme ensihoidon keskeisiin eettisiin ongelmatilanteisiin liittyvää potilasskenaariota sekä etukäteismateriaali simulaatioharjoituksiin valmistautumista varten.
Monet työelämään siirtyneet hoitoalan opiskelijat ovat kokeneet, että heillä ei ole riittävästi valmiuksia käsitellä tosielämän monimutkaisia eettisiä haasteita (Lewis ym. 2016; Haghighat ym. 2020). Almgren ja Metsistö (2024) tulivat samaan tulokseen ensihoitajaopiskelijoiden kohdalla. Merkittävä osa Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoista koki, että etiikan opetus ei ole riittävän konkreettista eikä sen esiintymistä eri oppiaineissa ole helppoa tunnistaa. Ratkaisuna opiskelijat ehdottivat käytännönläheisiä ensihoitotilanteiden eettisiin näkökulmiin keskittyviä simulaatioharjoituksia. Simulaatioharjoitukset tarjoavat opiskelijoille työkaluja eettisten ongelmien ratkaisemiseksi ja lisäävät näin opiskelijoiden varmuutta kohdata eettisiä haasteita työharjoittelussa ja työelämässä (Honkavuo 2021).
Ensihoidossa kohdataan monenlaisia eettisiä haasteita
Ensihoidossa kohdataan päivittäin monenlaisia eettisiä haasteita, jotka edellyttävät ensihoitajalta vahvaa eettistä osaamista ja kykyä tehdä harkittuja päätöksiä. Eettinen päätöksenteko edellyttää arvojen ja periaatteiden punnitsemista moraalisesti perustellun, oikeudenmukaisen ja vastuullisen ratkaisun saavuttamiseksi. Eettisiä haasteita syntyy erityisesti tilanteissa, joissa päätöksentekoa vaikeuttavat ristiriidat hoitosuositusten, lainsäädännön sekä ammatillisten tai henkilökohtaisten arvojen välillä (Bruun ym. 2022). Eettisille ongelmatilanteille on tyypillistä, ettei niihin ole yhtä selkeää oikeaa ratkaisua, vaan vaihtoehdot voivat olla keskenään ristiriitaisia ja epätäydellisiä (ETENE 2011; Leino-Kilpi & Välimäki 2015, 61; Abelsson & Lindwall 2018; Güneşer & Kirimlioğlu 2022).
Ensihoitotyössä esiintyvät eettiset ongelmatilanteet voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin teemoihin:
- Oikeudenmukaisuus
- Ennakkoluulot
- Hyvän tekeminen ja vahingon välttäminen
- Itsemääräämisoikeus (esim. hoidosta kieltäytyminen)
- Kollegiaalisuus
- Rehellisyys
- Potilaan edun vaaliminen (Erbay 2016).
Ensihoitajan on tärkeää ymmärtää eettisiä näkökulmia kokonaisvaltaisesti, jotta hän voi arvioida tilanteen nopeasti ja toimia eettisesti parhaalla mahdollisella tavalla päätöksiä tehdessään (Bremer ym. 2015; Güneşer & Kirimlioğlu 2022). Eettinen osaaminen on edellytys laadukkaan hoitotyön toteutumiselle (Andersson ym 2022) ja myös olennainen osa potilasturvallisuutta. Kun ensihoitajat tuntevat eettiset periaatteet ja osaavat soveltaa niitä käytännön työhön, he pystyvät tekemään eettisesti perusteltuja päätöksiä potilaan oikeuksia kunnioittaen.
Käytännönläheiset simulaatioharjoitukset eettisten toimintamallien oppimisen tukena
Eettisiä tilanteita on vaikea opetella pelkän teoriaopetuksen avulla (Lewis ym. 2016; Oddvang ym. 2021). Simulaatioharjoituksissa luodaan aidon kaltaisia tilanteita, joissa opiskelijat voivat harjoitella käytännön tilanteisiin soveltuvia taitoja (Andersson ym 2022). Käytännönläheiset simulaatioharjoitukset, joita seuraa ohjattu jälkipuinti ja reflektointi ovat tehokas tapa oppia eettisten ongelmien ratkaisua (Honkavuo 2021). Todentuntuinen tunne simulaatiossa herättää opiskelijat tarkastelemaan omia arvojaan ja suhtautumistaan eettisiin kysymyksiin (Oddvang ym. 2021; Andersson ym. 2022). Simulaatiot tarjoavat mahdollisuuden harjoitella ja oppia virheiden kautta ilman, että potilasturvallisuus vaarantuu (Elendu ym. 2024).
Kun opiskelijoilla on mahdollisuus pysähtyä ja purkaa kokemuksiaan ohjatusti, he voivat paremmin jäsentää arvojaan ja oppia tunnistamaan oman ajattelunsa taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tämä syventää eettistä osaamista ja vahvistaa valmiutta toimia vastuullisesti työelämässä. Simulaatio toimii näin myös siltana teoriasta käytäntöön.
Opinnäytetyön toteutus ja tuotos
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme ensihoidon keskeisiin eettisiin ongelmatilanteisiin liittyvää simulaatioskenaariota ja ennakkomateriaali simulaatioharjoituksiin valmistautumista varten. Simulaatioskenaarioiden mukaisiin harjoituksiin osallistumalla ensihoitajaopiskelijat saavat valmiuksia kohdata työelämässä esiintyviä eettisesti haastavia tilanteita, joissa korostuvat potilaan itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen, omien asenteiden ja mahdollisten ennakkoluulojen vaikutus päätöksentekoon sekä potilaan edun vaaliminen erilaisissa hoitotilanteissa. Ennen simulaatioharjoituksia opiskelijat perehtyvät heille luotuun ennakkomateriaaliin, joka sisältää tiivistetyt ja selkeät kuvaukset keskeisistä lainsäädännöllisistä ja eettisistä ohjeista.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyneet simulaatiomateriaalit vastaavat ensihoitajaopiskelijoiden tarpeeseen saada konkreettisempaa ja käytännönläheisempää etiikan opetusta simulaatioharjoitusten avulla. Ne paitsi lisäävät opiskelijoiden valmiuksia kohdata eettisiä haasteita työelämässä, myös tukevat heidän ammatillista kasvuaan.
EthCo – For Better Ethical Safety in Future Health Care Environments
Opinnäytetyö toteutettiin osana EthCo – For Better Ethical Safety in Future Health Care Environments -projektia, joka on vuosille 2022–2025 sijoittuva viiden Euroopan maan yhteishanke (Suomi, Ruotsi, Latvia, Malta ja Espanja). Projektin tavoitteena on vahvistaa terveydenhuollon ammattilaisten eettistä osaamista erilaisten projektin aikana tuotettujen työkalujen avulla. (EthCo-projekti 2025.) Projektin materiaalipankki sisältäen teorialuentoja, podcasteja, reflektiotehtäviä sekä etiikan simulaatioharjoituksia ja valmiita keskustelupohjia etiikan kahvila -toimintaan (engl. ethical coffee room discussions; Naamanka & Manninen 2024), on löydettävissä projektin kotisivuilta osoitteesta https://ethco.turkuamk.fi/ethco-tool/
Artikkeli pohjautuu opinnäytetyöhön Roosa Laine, Elli Stoor ja Sarianna Wallin (2025) Eettiset ongelmatilanteet ensihoidossa – Simulaatiomateriaalia eettisten ongelmatilanteiden harjoittelun tueksi
Lähteet:
Artikkelikuva: StockCake
Abelsson, A. & Lindwall, L. 2018. Ethical dilemmas in prehospital emergency
care –from the perspective of specialist ambulance nurse students. International
Journal of Ethics Education Vol. 3, 181–192.
Almgren, A. & Metsistö, H. 2024. Eettiset ongelmatilanteet ensihoidossa –
Ensihoitajaopiskelijoiden kohtaamia eettisiä tilanteita ja keinoja näiden
ratkaisuun. Opinnäytetyö (AMK) Ensihoitajakoulutus. Turku: Turun
ammattikorkeakoulu. Viitattu 14.5.2025. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/860944/Almgren_Metsisto.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Andersson, H.; Svensson, A.; Bremer, A.; Frank, C.; Holmberg, M. & Rantala,
A. 2022. Ethics education to support ethical competence learning in healthcare:
an integrative systematic review. BMC Medical Ethics. Vol. 23, No 29.
Bruun, H.; Milling, L.; Mikkelsen, S. & Huniche, L. 2022. Ethical challenges
experienced by prehospital emergency personnel: a practice-based model of
analysis. BMC Medical Ethics. Vol. 23, No 80.
Erbay, H. 2016. Some Ethical Issues in Prehospital Emergency Medicine.
Turkish Journal of Emergency Medicine. Vol. 14, No 4.
ETENE 2011. Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. ETENE julkaisuja 32.
Verkkojulkaisu. Viitattu 14.5.2025. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70260/URN_ISBN_978-952-00-3195-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
EthCo. 2023. EthCo – For better ethical safety in future health care
environments. Verkkosivusto. Viitattu 14.5.2025. https://ethco.turkuamk.fi/
Güneşer, R. & Kirimlioğlu, N. 2022. Moral Intelligence in Prehospital Emergency
Health Services: Traditional Review. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics,
Vol. 30, No 3, 354–362.
Honkavuo, L. 2021. Ethics simulation in nursing education: Nursing students’
experiences. Nursing ethics. Vol. 28, No 7–8
Leino-Kilpi, H & Välimäki, M. 2015. Etiikka hoitotyössä. 10. painos. Helsinki:
Sanoma Pro Oy.
Lewis, G.; McCullough, M.; Maxvell, A. P. & Gormley, G. 2016. Ethical
reasoning through simulation: a phenomenological analysis of student
experience. BMC Advances in Simulation. Vol. 1, No 26.
Oddvang, T. K.; Loftfjell, A. G.; Brandt, L. M. & Sørensen, K. 2021. Nursing
students‘ experience of learning ethical competence and person-centred care
through simulation. FoNS. Vol. 11, No 2, Article 7.