Virtuaalinen oppimisympäristö apuna mikroskopoinnin harjoittelussa

22.05.2024

Mikroskooppi on yksi tärkeimpiä bioanalyytikon työvälineitä ja sen käytön harjoittelu kuuluu olennaisena osana bioanalytiikan opiskeluun. Virtuaalista oppimisympäristöä voidaan hyödyntää myös mikroskopoinnin ja mikroskoopissa nähtävien verisolujen tunnistamisen harjoittelussa.

Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat yleistymässä muiden perinteisempien oppimisympäristöjen rinnalla. Niihin on helppo päästä käsiksi kaikilta älylaitteilta, ne ovat helppolukuisia ja niitä pystytään muokkaamaan monipuolisesti eri oppimisen tarpeisiin. ThingLink-oppimisympäristössä voidaan luoda oppimiskokemuksia kuvien ja erilaisten virtuaalisten elementtien avulla, jolloin oppimisesta tulee mielenkiintoista ja kokonaisvaltaista.

Verisolujen tunnistaminen mikroskoopilla on yksi bioanalyytikon perustaidoista. Opinnäytetyössä luodussa ThingLink-oppimisympäristössä voi opiskella mikroskoopin käyttöä sekä tutustua kypsien verisolujen näkymään laadukkaassa veren sivelyvalmisteessa.

Poikkeavan verenkuvan tarkastelu

Veren sivelyvalmisteesta voidaan nähdä mahdollisia poikkeavuuksia verenkuvassa värjäyskäsittelyn jälkeen. Laboratoriotutkimuksista täydellisen verenkuvan tutkiminen on yksi tärkeimmistä ja käytetyimmistä tutkimuksista. Nykypäivänä automatisoidut verenkuvan analysaattorit tekevät valkosolujen erittelylaskennan, mutta analysaattorin verenkuvaan liittyvät hälytykset ja poikkeavat tulokset pitää tarkastaa mikroskooppisella erittelylaskennalla, ja tämän laskennan suorittaa bioanalyytikko.

Mikroskoopin käytön osaaminen ja verisolujen tunnistaminen ovat bioanalyytikon ammatin ydinosaamista. Tutkimusten mukaan mikroskooppista verisolujen tarkastelua tarvitaan, koska analysaattorit eivät vielä osaa tulkita kaikkia morfologisia muutoksia soluissa, esimerkiksi pahanlaatuisissa soluissa morfologinen vaihtelu saattaa olla suurta.

Oppimisympäristöllä suuri merkitys oppimiseen

Turun ammattikorkeakoulussa bioanalytiikan opinnot sisältävät hematologian eli veritautiopin opintoja, joissa ensimmäisen opintojakson tavoitteena on tunnistaa terveiden verisolujen morfologiaa, tietää mikroskopoinnin perusteet ja oppia käyttämään mikroskooppia itsenäisesti. Muita erikoisaloja hematologian lisäksi, joissa mikroskooppi on tärkeässä roolissa, ovat patologia ja mikrobiologia.

Jokaisen tutkintoa suorittavan opiskelijan tulisi saada omaa oppimistaan vastaavaa opetusta, jotta hän pystyy saavuttamaan oppistavoitteensa. Virtuaaliset oppimisympäristöt yleistyvät perinteisien oppimisympäristöjen rinnalla. Ne ovat helppokäyttöisiä ja -pääsyisiä, ja niitä pystyy hyödyntämään monissa eri oppimistilanteissa.

ThingLink on virtuaalinen oppimisympäristö, jossa voi lisätä linkkejä ja lisätietoja kuviin ja videoihin. Näin opiskelijat pääsevät hahmottamaan tietoa entistä paremmin ja helpommin. Ohjelmalla pystytään helposti luomaan oikean elämän oppimisympäristöjä, ja sitä on hyödynnetty esimerkiksi laboratorioiden ja klinikoiden esittelyssä sekä simulaatioissa, joissa koko potilaan hoitopolku pystytään luomaan virtuaalisesti ja siihen voidaan tutustua jo ennen simulaatioon osallistumista.

Opinnäytteessä luotiin virtuaalinen ThingLink-oppimisympäristö

Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ThingLink-oppimisalusta, jossa opiskelijat voivat tutustua mikroskooppiin, sen eri osiin, köhleröintiin eli valaistuksen oikeaoppiseen säätöön sekä laadukkaan sivelyvalmisteen näkymään jo ennen käytännössä tapahtuvaa harjoittelua. Tavoitteena oli edistää bioanalyytikko-opiskelijoiden mikroskooppityöskentelyä ja kypsien verisolujen tunnistusta.

Työn tuloksena syntyi virtuaalinen ThingLink-oppimisympäristö, jossa opiskelijat pääsevät näkemään konkreettisesti, miltä mikroskooppiluokassa näyttää, sekä tutustumaan mikroskooppiin osa osalta ja opetella köhleröintiä kuvien ja tekstien avulla. Tämä helpottaa opiskelijoita siinä vaiheessa, kun he aloittavat mikroskooppityöskentelyä konkreettisesti.

Oppimisympäristössä käydään läpi myös laadukkaan sivelyvalmisteen edellytykset, sivelyvalmisteen näkymää ja valkosolujen erittelylaskentaa eli diffausta sekä tutustutaan terveisiin verisoluihin kuvien avulla. Oppimisalustalle lisätyt materiaalit on pyritty tuottamaan mahdollisimman helppokäyttöisiksi ja selkeiksi kuvien ja tekstien muodossa.

Fälden, M. & Lindström, M.2024.Virtuaalinen oppimateriaali veren solujen mikroskopointiin. Opinnäytetyö. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013551