Visuaalisuus auttaa oppimaan – uusi harjoite selkeyttää EKG-muutosten tunnistamista

12.09.2025

EKG eli elektrokardiografia on yksi yleisimmistä tutkimuksista terveydenhuollossa. Sen avulla tutkitaan sydämen sähköistä toimintaa ja voidaan havaita mm. rytmihäiriöitä ja sydäninfarkteja. Laboratoriohoitajan tehtävä on suorittaa rekisteröinti vakioidusti, tunnistaa erikoisrekisteröintiä vaativat tilanteet sekä huomata muutokset, jotka saattavat vaatia välitöntä hoitoa.

Laadukas EKG-rekisteröinti edellyttää myös virhelähteiden ja häiriöiden tunnistamista. Jos rekisteröinti ei ole teknisesti laadukas, se voi vaikeuttaa tulkintaa, johtaa virheellisiin johtopäätöksiin tai hidastaa potilaan hoitoa.

Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksessa EKG-rekisteröintiä harjoitellaan heti ensimmäisen vuoden kliinisen fysiologian opintojaksolla. Viiden opintopisteen laajuisesta kurssista puolet keskittyy EKG:n opiskeluun, johon sisältyy sekä teoriaa että käytännön harjoituksia.

Tarve visuaaliselle oppimateriaalille

Käytännönläheisyys on olennainen osa oppimista, mutta visuaalista tukea EKG-muutosten hahmottamiseen on hyvä harjoitella aina lisää ja tälle on tullut opiskelijoilta selkeä toive. Tähän toiveeseen ja tarpeeseen vastattiin opinnäytetyössä, jossa Turun AMK:n bioanalyytikko-opiskelijat loivat Itslearning-oppimisympäristöön tunnistusharjoitteen.

Harjoitteen tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden valmiuksia tunnistaa EKG-muutoksia sekä paikantaa infarktialueita. Visuaalisuus auttaa jäsentämään monimutkaisia kokonaisuuksia ja tekee opiskelusta motivoivampaa ja mielekkäämpää.

Mitä harjoite sisältää?

Opiskelijoille laadittiin tunnistusharjoite, johon koottiin yhteensä 50 erilaista EKG-kuvaa. Ne jaettiin kuuteen ryhmään;

  • infarktiin liittyvät muutokset (ST-nousut, T-aallon inversiot)
  • eteisperäiset ja kammioperäiset rytmihäiriöt
  • katkokset
  • tahdistinpiikit
  • sinusrytmin muutokset

Harjoitteessa opiskelija tarkastelee kuvia ja tunnistaa niissä esiintyviä muutoksia. Lisäksi mukaan luotiin tehtäviä, joissa harjoitellaan infarktialueen paikantamista eri kytkentöjen avulla.

Oppiminen verkossa tukee käytäntöä

Itslearning-oppimisympäristö mahdollistaa monipuoliset tehtävät, kuten kuvapohjaiset tunnistusharjoitukset ja testit, joissa kysymykset vaihtelevat eri yrityskerroilla. Opiskelija voi palata harjoituksiin useita kertoja ja kerrata hankalaksi kokemiaan asioita. Näin silmä harjaantuu tunnistamaan muutoksia yhä nopeammin.

Yhdistämällä teoreettisen tiedon sydämen sähköisestä toiminnasta ja havainnolliset kuvat EKG-muutoksista muodostuu kokonaisuus, joka tekee oppimisesta sujuvaa ja käytännönläheistä.

Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt oppimateriaali tarjoaa bioanalyytikko-opiskelijoille arvokkaan välineen EKG-muutosten harjoitteluun. Oppimateriaali tukee oppimista, lisää itsevarmuutta ja auttaa saavuttamaan kliinisen fysiologian opintojakson tavoitteet.

Kun teoria ja käytäntö kulkevat käsi kädessä, opiskelijat ovat entistä valmiimpia kohtaamaan työelämän haasteet – ja ennen kaikkea varmistamaan potilasturvallisuuden.

Lähteet:

Riski, H-M. 2019. EKG-rekisteröinti. 1. painos. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.

Hokkanen, M. 2025. Visuaalisuus oppimisen tukena. Mediamaisteri. Viitattu 2.5.2025. https://www.mediamaisteri.com/blog/visuaalisuus-oppimisen-tukena

Hyttilä, J. & Lehtinen, S. 2025. Tunnistusharjoite bioanalyytikko-opiskelijoille EKG:n tarkastelun tueksi. Turun Ammattikorkeakoulun opinnäytetyö. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277827