
Millainen sisältö päivittäistavarakaupan Instagramissa toimii? – Instagram-markkinoinnin trendit vuonna 2025
Instagram on merkittävä markkinointikanava Turun Osuuskaupan marketeille. Tehokkaaseen, mutta vaikuttavaan sisällöntuotantoon pyrkiessä on tärkeää tietää, mitä kannattaa postata ja miksi. Instagram-opas toimii somettajille sisällöntuotannon tukena ja kiteyttää Instagramin tämänhetkiset trendit.
Turun Osuuskaupan market-toimipaikkojen Instagram-tileillä halutaan tavoittaa kauppojen kohderyhmiä tehokkaasti ja tehdä vaikuttavia orgaanisia sisältöjä. Orgaanisella sisällöllä tarkoitetaan sisältöä, joka leviää alustalla luonnollisesti ilman maksettua mainontaa. Taru Siirilän opinnäytetyössä selvitettiin, millaiset sisällöt ovat vaikuttavia ja toimivat päivittäistavarakaupan Instagramissa vuonna 2025. Opinnäytetyön pohjalta syntyi opas Turun Osuuskaupan marketien käyttöön.
Oppia kilpailijalta
Opinnäytetyön tutkimusosassa tehtiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin Turun Osuuskaupan Prisma Länsikeskuksen sekä kilpalijan toimipaikan, K-Citymarket Länsikeskuksen sisällöntuotantoa Instagramissa. Vertailuanalyysissa tutkittiin neljän viikon ajan sitä, kuinka usein tilit postaavat, mitä julkaisutyyppejä ne hyödyntävät ja kuinka sitouttavia julkaisut olivat.
Kilpailijaksi vertailuun valittiin tarkoituksella sisällöntuotannossa kehittyneempi toimipaikka, jolta voidaan ottaa oppia ja poimia ideoita omaan tekemiseen. K-Citymarketin sisällöntuotanto on aktiivista, eri julkaisutyyppejä käytetään monipuolisesti ja vallitsevia trendejä hyödynnetään onnistuneesti tilin sisällöissä.
Tuloksissa keskeisessä roolissa kelat, kasvot ja aitous
Tutkimuksessa havaittiin, että päivittäistavarakaupan Instagramissa kuvista parhaiten menestyvät ne, joissa näkyy ihmisten kasvoja. Työntekijöiden esiintyminen kuvissa on hyvä keino saada seuraajat reagoimaan julkaisuihin. Myös sisällön autenttisuus paljastui avaintekijäksi julkaisujen menestymisessä – vuonna 2025 Instagramissa aitous koetaan puhuttelevampana kuin täydellisyys. Myymälöissä tuotetut sisällöt menestyvät yleensä ketjun kiiltokuvamaisia mainoskuvia paremmin.
Videot eli kelat sekä kuvajulkaisuista karusellit ovat kiistatta Instagramin julkaisutyypeistä niitä, joita kannattaa suosia tavoitteellisessa Instagram-mainonnassa. Keloilla voidaan tavoittaa ihmisiä, jotka eivät vielä seuraa tiliä ja näin kasvattaa tiliä orgaanisesti. Karusellin parissa puolestaan vietetään yksittäistä kuvaa enemmän aikaa, mikä vaikuttaa positiivisesti algoritmiin ja saa seuraajan reagoimaan herkemmin julkaisuun. Nopean kasvun keinoja, kuten arvontoja, kannattaa välttää, kun halutaan saada sisällöistä aidosti kiinnostuneita ja sitoutuneita seuraajia.
Instagram-opas tukee sisällöntuotantoa
Vertailuanalyysin ja trendien tutkimisen pohjalta syntyi opas Turun Osuuskaupan market-toimipaikkojen Instagram-sisällöntuotannon tueksi. Oppaassa avataan ja perustellaan käyttäjille muun muassa
• miksi he somettavat
• kenelle he somettavat
• miten he somettavat
• ja mitä he somettavat.
Perusteltujen argumenttien ansiosta toimipaikkojen somettajat ymmärtävät, miksi asiat kannattaa tehdä tietyllä tavalla. Oppaasta löytyy myös konkreettisia sisältöideoita eri julkaisutyypeille.
Sosiaalisen median alustat ja trendit kehittyvät jatkuvasti, joten on hyvä huomioida, että opinnäytetyön tulokset ja niiden pohjalta syntynyt opas voivat vanhentua nopeasti.
Ajan resursointi avainasemassa
Onnistunut Instagram-mainonta orgaanisilla sisällöillä vaatii ajan resursointia sisällöntuotantoon. Laadukkaiden sisältöjen postaaminen säännöllisesti ja aktiivisesti on ensisijaisen tärkeää silloin, kun Instagram-markkinointia tehdään tavoitteellisesti ilman maksettua näkyvyyttä. Suunnitelmallisuus nopeuttaa ja selkeyttää sisällöntuotantoa, mutta toimivat ja ajankohtaisia trendejä hyödyntävät sisällöt vaativat työaikaa.
Kuva:
Taru Siirilä