Maksullisen pyöräpysäköinnin mahdollisuudet pyöräilyn edistämisessä – kokemuksia pyöräpysäköintikokeiluista Turussa
Lyhyiden välimatkojen ansiosta Turulla on potentiaalia olla miltei täydellinen pyöräilykaupunki. Lähes kaikilla turkulaisilla on jo polkupyörä, mutta silti vain noin puolet kaupunkilaisista pyöräilee viikoittain lumettomana aikana. Yksi suurimmista pyöräilyintoa himmentävistä tekijöistä on pyöriin kohdistuvat varkaudet, ilkivalta ja erityisesti niiden pelko. Yksi ratkaisu ongelmaan on kehittää pyöräilijöille turvallisemman pyöräpysäköinnin palveluita.
Oletko koskaan pelännyt, että pyöräsi varastetaan tai että sille tehdään ilkivaltaa? Jos vastasit kyllä, et ole huoliesi kanssa yksin, sillä suurin osa turkulaisista ajattelee samoin ja lähes puolet ovat joutuneet kokemaan pyörävarkauden tai pyörälle tehdyn ilkivallan henkilökohtaisesti. Tästä huolimatta alle kolmannes kaupungin asukkaista on valmis maksamaan laadukkaasta pyöräpysäköinnistä.
Yksi pyöräilyn eduista on sen edullisuus verrattuna autolla liikkumiseen, ja pyöräilijät ovatkin tottuneet pysäköimään pyöränsä ilmaiseksi. Maksullisesta pyöräpysäköinnistä puhuttaessa väärinymmärryksen riski on suuri ja vastaanottajan ensireaktio voi olla hyvin negatiivinen. Maksullisen pyöräpysäköinnin tarkoitus ei olekaan korvata ilmasta pysäköintiä, vaan tarjota pyöräilijöille uusia vaihtoehtoja. Maksua vastaan asiakas voi saada turvallisen paikan pyörälleen ja tätä kautta mielenrauhan. Pysäköinnin yhteydessä voidaan myös tarjota lisäpalveluita pyöräilijän arjen helpottamiseksi.
Pyöräpysäköintikokeilut Turun Kupittaalla
Maksullisia pyöräpysäköintipalveluita on jo olemassa, mutta Turussa pysyviä palveluita ei vielä ole tarjolla. Vuonna 2021 Turun ammattikorkeakoulu järjesti kaksi pyöräpysäköintikokeilua osana ”Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa” -hanketta. Kokeilut järjestettiin yritysten kanssa, joilla ei ollut aiempaa kokemusta pyöräpysäköinnin järjestämisestä, mikä teki kokeiluista hyvän oppimistilanteen kaikille osapuolille.
Ensimmäinen kokeilu järjestettiin yhdessä Punta Oy:n kanssa, joka on erikoistunut älykkäisiin säilytysratkaisuihin, kuten lokerikkoihin ja pakettiautomaatteihin. Pysäköintipalvelu sijoittui Turun Kupittaalle ja oli käytännössä vain hieman muokattu messukontti, johon mahtui kerallaan kuusi tavallista polkupyörää. Turvallisuutta varkauksia ja ilkivaltaa vastaan palvelussa lisättiin lukittuvalla ovella, seinään kiinnityvillä pyörän lukoilla, sekä kameravalvonnalla. Kokeilussa tarjottiin myös lisäpalveluita, kuten sähköpyörän latausmahdollisuutta, säilytyslokeroa ja pyöränhuoltotarvikkeita.
Toinen kokeilu sijoittui kauppakeskus Hansakorttelin parkkihalliin ja se toteutettiin yhdessä kestäviin ratkaisuihin erikoistuneen CoReorient Oy:n kanssa. Tässä kokeilussa pysäköinnin lisäturvallisuuta haettiin RFID-järjestelmän avulla, jossa pyöräpysäkin kulkuaukolle asennetut lukijat tunnistivat ja tekivät hälytyksen, jos joku muu kuin pyörän omistaja yritti viedä pyörän ulos. Uuden järjestelmän lisäksi palvelussa oli runkolukituksen mahdollistavat telineet ja kameravalvonta. Myös tässä kokeilussa tarjottiin lisäpalveluita, kuten huoltotarvikkeita, säilytyslokeroita sekä pyöränpesumahdollisuutta.
Mitä kokeiluista opittiin?
Pyöräpysäköintipalveluista kerättiin palautetta niin kokeilun käyttäjiltä kuin sen järjestäjiltäkin. Saadun palautteen avulla tulevaisuudessa järjestävissä pyöräpysäköintikokeiluissa ja pysyvissä palveluissa voidaan välttää niitä ongelmia mihin näissä kokeiluissa törmättiin. Samalla voidaan hyödyntää niitä asioita, jotka koettiin toimiviksi.
Kummankin kokeilun käyttäjille palvelun turvallisuus varkauksia ja ilkivaltaa vastaan olivat erityisen tärkeitä, mutta myös palvelun ja sen käyttöliittymän helppokäyttöisyys nousivat pinnalle. Jotta palvelusta oltaisiin valmiit maksamaan, tulee sen tuoda riittävästi lisäturvallisuutta verrattuna ilmaiseen pysäköintiin. Lisätty turvallisuus ei myös saisi tulla liiallisen vaivan kustannuksella, koska silloin palvelu voi jäädä käyttämättä. Maksullinen pyöräpysäköinti voisi toimia siis erityisesti pidempiaikaisessa pysäköinnissä, kuten työ- tai koulupäivän aikana, mutta ei niinkään esimerkiksi muutaman minuutin kauppareissulla.
Järjestäjien puolesta suurin ongelma oli sopivan tilan löytäminen kokeiluiden järjestämistä varten. Rakennetulla alueella lähes kaikki tila on jo käytössä, eikä vapaita paikkoja siis juuri ole. Keskeinen sijainti on kuitenkin olennainen osa laadukasta pyöräpysäkkiä. Turun Teknologiakiinteistöt ja Hansakortteli tarjosivat tilat kokeiluille ja ne saatiin järjestettyä, mutta tulevaisuudessa on hyvä miettiä tarkkaan mihin palvelun voisi sijoittaa ja mitä se tulisi maksamaan.
Mitä jatkossa?
Hanke, ja sen myötä myös kokeilut, jotka jäivät harmillisen lyhytkestoisiksi, tulivat päätökseen, mutta vastaavia palveluita tullaan toivottavasti tarjoamaan jatkossa. Kysyntää niille varmasti on. Suomessa ei kuitenkaan ole montaa tähän erikoistunutta yritystä, eikä palvelun järjestämisen välttämättä ajatella olevan kannattavaa. Vaikka palvelun haluaisi perustaa, voi sopivan tilan löytäminen osoittautua haastavaksi. Kaupunki voisi yrittää tukea alan yrityksiä tarjoamalla niille paikan palvelun perustamiselle ja uusia parkkihalleja suunnitellessa voitaisiin myös pyörille jättää tilaa. Näin Turun pyöräilymäärät olisi mahdollista saada kasvuun, kun tarjolla olisi muitakin vaihtoehtoja kuin pyörän pysäköinti tienvarteen, ja pyörän voisi huoletta jättää parkkiin pidemmäksikin aikaa.
Artikkeli pyöräpysäköintikokeiluista: https://talk.turkuamk.fi/blog/2022/02/24/uusissa-pyorapysakoinnin-palveluissa-kehitetaan-turvallisuutta/
Opinnäytetyö Kasurinen, Tatu, 2022, Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa – Kokemuksia pyöräpysäköintikokeiluista Turussa, Opinnäytetyö (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, Turun ammattikorkeakoulu
Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa-hanke: https://6aika.fi/project/vahahiilinen-liikkuminen-liikennehubeissa/