Meyer Turun telakan potentiaali laivateollisuuden edelläkävijäksi jätteiden lajittelussa ja kierrätyksessä
Nykypäivän yhteiskunnassa huolehditaan yhä enemmän ympäristöstä ja sen hyvinvoinnista. Ympäristön ollessa yhä merkityksellisemmässä roolissa, kierrättämisen ja jätehuollon tärkeys ovat nousseet enemmän esille. Uuden jätelain myötä tiukentuivat vaatimukset rakentamisen jätehuollossa.
Jätteiden erilliskeräyksestä tuli uuden lain myötä rakennushankkeen pääurakoitsijan velvollisuus. Pääurakoitsijan tulee huolehtia keräysvälineistä, lajittelun toimivuudesta sekä työntekijöiden kouluttamisesta. Valtioneuvoston asetuksessa velvoitetaan rakennushankkeeseen ryhtyvän ottamaan talteen ja käyttämään uudelleen käyttökelpoiset rakennusosat ja materiaalit sekä järjestämään jätteille erilliskeräys. Jätelaki velvoittaa mahdollisuuksien mukaan noudattamaan kaikessa toiminnassa etusijajärjestystä, eli ensisijaisesti on vähennettävä syntyvän jätteen määrää sekä sen haitallisuutta. Jäte on ensisijaisesti uudelleen käytettävä tai toissijaisesti kierrätettävä. Kierrättämiseen sopimaton jäte on hyödynnettävä muulla tavoin esimerkiksi energiana. Jos jätettä ei voi hyödyntää edellä mainituin keinoin, on jäte loppukäsiteltävä.
Tehokas jätehuolto?
Heikko jätteenlajittelu lisää yhtiölle kustannuksia. Mitä paremmin jätteet lajitellaan jo syntypaikalla, sitä pienemmät ovat niiden kustannukset. Tehokas jätteiden lajittelu ja jätehuolto auttavat myös pitämään työmaan siistinä sekä turvallisena.
Turun telakka on perustettu jo vuonna 1737. Rakennettavien laivojen koko ja työntekijöiden määrä on kasvanut suuresti telakan alkuajoista. Tämä tarkoittaa myös jätteen määrän kasvua. Meyer Turun telakan jätehuollon kehitys on jäänyt hieman taka-alalle muissa telakan alueella tapahtuneissa kehitysaskeleissa. Turun telakalla on vankka tavoite olla kestävän laivanrakentamisen suunnannäyttäjä. Ensimmäisenä telakkayhtiönä maailmassa Turun telakka sertifioi laatu-, turvallisuus- ja ympäristöjärjestelmät vuonna 2008. Vuoden 2021 vastuullisuusstrategiassa asetettiin kehityskohteiksi kiertotalouteen ja luonnon monimuotoisuuden suojeluun liittyvät toimenpiteet. Turun telakan toimiessa kestävän laivanrakennuksen suunnannäyttäjänä on sen tärkeä toimia edelläkävijänä myös jätteen lajittelussa ja kierrätyksessä.
Tehokkaan ja toimivan jätehuollon lähtökohtana on hyvin suunniteltu ja toteutettu jätehuoltosuunnitelma. Oleellinen seikka jätehuollon onnistumisessa on yrityksen henkilökunnan kokeminen ympäristöasiat positiivisiksi ja sitoutuneisuus jätteiden lajitteluun. Hyvin suunnitellulla jätehuollolla keräys onnistuu työmaa-alueen koosta riippumatta. Jätehuoltosuunnitelma on hyvä lisätä osaksi urakkasopimuksia, jotta kaikilla on velvollisuus ja osaaminen jätteenkeräyksen onnistumisesta.
Meyer Turun telakalla jätehuollon peruslähtökohta on jätelain mukainen syntypaikkalajittelu. Telakalla on oma jätehuolto-ohjeistus, joka koskee kaikkia telakka-alueella työskenteleviä yrityksiä ja niiden työntekijöitä. Jokaisen on vastattava toiminnassaan syntyvien jätteiden asianmukaisesta käsittelystä ja lajittelusta ohjeiden mukaisesti. Missään tapauksessa jätteitä ei tule heittää luontoon.
Tulevaisuuden jätehuolto
Tulevaisuudessa telakalla on panostettava jätelogistiikan kehitykseen sekä jäteastioiden päivitykseen ja uusiin innovatiivisiin ratkaisuihin, jotta lajittelu ja jätteenkeräys saadaan tehokkaammaksi. Tulevaisuuden telakalla on luotu mahdollisuus jätteiden oikeanlaiselle syntypaikkalajittelulle, järjestetämällä jätteensynnyn paikkaan toimivat ja jätelain velvoittein merkityt astiat sekä jätelogistiikka, joka hoitaa astioiden tyhjennyksen ja palautuksen. Turun telakka järjestää ytimekkään ja selkeän perehdytyksen suunniteltuun jätehuoltoon siten, että kaikilla telakan alueella työskentelevillä on tietotaito, miten, missä ja mihin jätteet lajitellaan.
Meyer Turulla on ympäristöluvassa lupa käsitellä tilapäisen varastoinnin aikana lajittelemalla ja koneellisesti pakkaamalla telakan toiminnassa syntyviä jätteitä. Telakan alueella on tulevaisuudessa todellinen hyöty omasta siirtokuormausasemasta. Telakalla syntyy suuri määrä sekalaista laivanrakennusjätettä ja siirtokuormausasemalla on tarkoitus lajitella sekalainen laivanrakennusjäte haluttuihin jätejakeisiin. Tämä toisi jätehuollon kustannuksissa säästöä, sillä jatkokäsittelyä vaativa sekalainen rakennusjäte on työmaille usein kaikkein kalleinta. Telakan oma siirtokuormausasema mahdollistaisi myös pienempiin päästöihin jätteen kuljetuksissa.
Hyvällä yhteistyöllä ja jatkuvalla kehittämisellä Meyer Turun telakasta on potentiaalia tulla laivateollisuuden suunnannäyttäjä ja edelläkävijä jätteiden lajittelussa ja kierrättämisessä.
Lähteet:
Tikka. K. 2023. Jätteenkeräyksen kehittäminen Meyer Turun telakan alueella. Turun ammattikorkeakoulu opinnäytetyö.