Rakennustyömaat mukaan ilmastotalkoisiin – Miten vähentää liikenteen ilmastopäästöjä rakennustyömailla?

06.05.2024

Ilmastonmuutokseen kiinnitetään huomiota yhä enemmän, ja erilaisia ilmastotoimia pyritään tekemään sen hillitsemiseksi. Rakennustyömaiden osalta ilmastotoimet ovat kuitenkin vielä alkutekijöissään, vaikka päästöjä syntyykin erityisesti kuljetuksista ja työkoneista. Minkälaisilla keinoilla rakennustyömaiden liikenteen päästöjä olisi mahdollista vähentää?

Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Jotta hiilineutraaliustavoitteeseen päästään, tulee ilmastotoimia tehdä laajasti kaikilla aloilla. Rakennustyömaiden osalta ympäristöministeriö, Senaatti-kiinteistöt sekä Espoon, Helsingin, Turun ja Vantaan kaupungit ovat luoneet Päästöttömät työmaat – kestävien hankintojen green deal -sopimuksen. Sopimuksen tarkoituksena on vähentää rakennustyömaiden kuljetusten ja työkoneiden päästöjä.

Työkoneiden sähköistäminen on päästöjä vähentävin keino

Koska työkoneet ja kuljetukset liittyvät lähes kaikkeen liikenteeseen rakennustyömailla, on tärkeää edistää niiden päästöttömyyttä. Sähkökäyttöinen työkone on päästötön, mikäli sähkö on päästöttömästi tuotettua. Näin ollen työkoneilla on merkittävä rooli rakennustyömaiden liikenteen päästöjä ajatellen.

Mikäli rakennustyömailla siirryttäisiin käyttämään sähkökäyttöisiä työkoneita, saataisiin päästöjä vähennettyä huomattavasti. Ongelmana kuitenkin on, ettei sähkökäyttöisiä työkoneita ole vielä saatavilla Suomen markkinoilla riittävästi. Tämän vuoksi muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten biopolttoaineiden, käyttäminen polttomoottorilla toimivissa työkoneissa on paras vaihtoehto tällä hetkellä.

Työkoneiden sähköistäminen ei kuitenkaan ole ainut keino, jolla työkoneiden aiheuttamiin päästöihin voidaan vaikuttaa. Pienillä asioilla, kuten tyhjäkäynnin välttämisellä ja reittien suunnittelulla, voidaan vaikuttaa energiatehokkuuteen ja polttoainekulutukseen, joiden kautta taas on mahdollista vaikuttaa syntyviin päästöihin.

Työkoneiden päästöihin ja materiaalitehokkuuteen voidaan vaikuttaa myös huomioimalla kiertotalouden erilaiset keinot. Ennen uuden työkoneen hankkimista tulisikin ottaa huomioon muun muassa seuraavat asiat:

  • työkoneiden vuokraaminen,
  • huolto- ja korjauspalvelut,
  • lisäratkaisujen asentaminen olemassa olevaan työkoneeseen sekä
  • käytettyjen työkoneiden suosiminen.

Yhteiskuljetuksilla ja ylijäämämateriaalien hyödyntämisellä saadaan vähennettyä päästöjä

Rakennustyömailla siirtymät ja materiaalien kuljetukset aiheuttavat työkoneiden lisäksi merkittävän osan syntyvistä päästöistä. Myös näiden kohdalla vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttämisellä voidaan vähentää päästöjä huomattavasti. Vaihtoehtoisten polttoaineiden lisäksi siirtymien osalta kuljetukset kannattaa tehdä yhteiskuljetuksina työntekijöiden, työkoneiden, työvälineiden ja rakennusmateriaalien kesken, jolloin voidaan vähentää siirtymiin tarvittavien ajoneuvojen määrää. Kuormapyörän käyttö sekä työntekijöiden majoittaminen ja työkoneiden säilytys työmaa-alueella vähentävät myös syntyviä päästöjä.

Materiaalien osalta on kannattavaa käyttää mahdollisuuksien mukaan paikallisia materiaaleja ja esivalmistettuja rakennusratkaisuja, sillä näiden avulla voidaan lyhentää kuljetusmatkaa ja rakennusaikaa. Materiaalitehokkuuteen taas voidaan vaikuttaa asettamalla hankinnalle ympäristökriteeri. Myös ylijäämämateriaalien hyödyntämisellä voidaan vaikuttaa materiaalitehokkuuteen, sillä uusia materiaaleja ei tarvitse valmistaa tai kuljettaa rakennustyömaalle eikä ylijääneitä materiaaleja kuljettaa hävitettäväksi.

Kannustaminen auttaa liikkumaan kestävästi

Myös työntekijöiden työmatkoilla on merkitystä rakennustyömaiden liikenteen päästöjen kokonaiskuvassa. Kestäviin työmatkoihin panostaminen on jopa melko vaivatonta, sillä erilaisia vähäpäästöisiä ja päästöttömiä keinoja on jo olemassa.

Työnantaja voi muun muassa tarjota työntekijöilleen työsuhdematkalippua ja polkupyöräetua, joiden avulla kannustaa kulkemaan töihin joukkoliikennettä tai polkupyörää käyttäen. Työnantaja voi edistää kestävien kulkutapojen suosimista myös lisäämällä sähkölatauspaikkoja työpaikalle tai järjestämällä turvallisen säilytyksen polkupyörille sekä hyvät pukuhuonetilat. Yhteiskäyttöauton hankkiminen työntekijöiden yhteiseen käyttöön on myös kannattava keino vähentää yksityisautoilua.

Jotta Suomen hiilineutraaliustavoitteeseen päästään rakennustyömaiden osalta, tulee kaikkien rakennustyömaatoimintaan liittyvien tahojen osallistua. Yhden keinon käyttöönotto on jo askel kohti päästöttömämpää rakennustyömaata.

Lähteet

Fufa, SM., Wiik, MK, Mellegård, S & Andresen, I. 2019. Lessons learnt from the design and construction strategies of the two Norwegian low emission construction sites. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/352/1/012021/pdf

Ilmastolaki. 2022. Finlex. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2022/20220423

Motiva. 2023. Työkoneet. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://www.motiva.fi/julkinen_sektori/kestavat_julkiset_hankinnat/tietopankki/tyokoneet

Motiva. 2018. Ympäristökriteerit. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://www.motiva.fi/julkinen_sektori/kestavat_julkiset_hankinnat/tietopankki/tyokoneet/ymparistokriteerit

Nordic Council of Ministers & Nordic Innovation. 2023. Emission-free Construction Sites. Definitions, boundaries, and terminology – Current status in the Nordic Countries. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://pub.norden.org/us2023-424/us2023-424.pdf

Päästöttömät työmaat – kestävien hankintojen green deal -sopimus. n.d. Sitoumus2050. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://sitoumus2050.fi/paastotontyomaa#/

Sarkkinen, M. 2020. Fiksusti töihin – kävellen tai pyörällä. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://www.ttl.fi/tyopiste/fiksusti-toihin-kavellen-tai-pyoralla

Vero. 2023. Työsuhde-edut. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/ansiotulot/tyosuhdeedu/

Wiik, MK. Fjellheim, K. & Gjersvik, R. 2021. A Survey of the requirements for emission-free building and construction sites. Viitattu 3.4.2024. Saatavilla: https://sintef.brage.unit.no/sintef-xmlui/bitstream/handle/11250/2980064/SFag%2b86E.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kuva: Pexels