
Sähköpotkulaudat Turun liikenteessä: Uhka vai mahdollisuus?
Sähköpotkulaudat ovat varmasti yksi tämän hetken puhuttavimmista aiheista. Laudoista puhutaan paljon niin positiiviseen kuin negatiiviseenkin sävyyn. Samalla, kun sähköpotkulaudat nähdään uutena, kätevänä liikkumismuotona, aiheuttavat ne myös monissa huolta. Varsinkin liikenneonnettomuudet ja huonosti pysäköidyt laudat nousevat usein esille puhuttaessa sähköpotkulautojen haasteista (Eduskunta 2024).
Kätevä ja kestävä skuutti
Sähköpotkulaudat ovat oikein käytettynä loistava lisä kestäviin liikkumismuotoihin varsinkin, kun niitä hyödynnetään matkoihin, jotka taitettaisiin muuten yksityisautolla. Sähköllä toimiva, päästötön vaihtoehto toimii hyvin myös matkaketjutuksessa. Turussa esimerkiksi moni sähköpotkulautojen pysäköintipaikoista on sijoitettu linja-autopysäkkien läheisyyteen, mistä pysäköity lauta on helppo ottaa käyttöön bussista ulos astuessaan ja kulkea sillä loppumatka määränpäähän (Turun karttapalvelu n.d). Kätevän liikkumismuodon yhteiskäyttöisestä laudasta tekee myös se, että laudan voi pysäköidä suoraan määränpäähän, eikä sitä tarvitse esimerkiksi oman pyörän tavoin välttämättä ottaa käyttöön enää paluumatkalla. Lähimmän laudan löytää myös helposti palveluntarjoajien puhelinsovellusten avulla ja niitä on saatavilla kattavasti ympäri kaupunkia. Sähköpotkulauta on oiva vaihtoehto myös monelle kaupungissa asuvalle, autottomalle henkilölle.
Pysäköinnin haasteet
Yhteiskäyttöisen laudan helppous viehättääkin monia, mutta samalla se on myös aiheuttanut haasteita. Sähköpotkulaudan pystyy pysäköimään sen toiminta-alueen sisäpuolelle, lähes minne tahansa, paitsi merkityille pysäköintikieltoalueille. Tästä huolimatta sen pysäköimisessä tulisi huomioida muut tienkäyttäjät. Turussa sähköpotkulautojen pysäköintiä kaupungin liikkumispalveluiden apuna suunnitteleva Skuuttipartio huomauttaakin kirjoittamassaan artikkelissa, että sähköpotkulauta on osa liikennettä myös ollessaan pysäköitynä (Tynkkynen & Laine 2024). Huonosti pysäköity lauta voi aiheuttaa muun muassa esteettömyysongelmia, jos lauta tukkii kulkuväyliä, kuten pyörä- tai kävelyteitä (Invalidiliitto 2023). Laudoissa oleva aikaveloitus on yksi syy sille, että laudat saatetaan pysäköidä huonosti kiireessä. Turussa on myös huomattu, että noin 10 metriä on pisin matka, jonka laudan käyttäjä on valmis kulkemaan valitessaan sille sopivaa pysäköintipaikkaa. (Raittila ym. 2021.) Toisaalta tähän vaikuttaa myös laudoille suunniteltujen pysäköintipaikkojen saatavuus. Tähän asti pysäköintipaikkoja on suunniteltu Turussa vain kesäisin, mikä näkyy syksyllä esimerkiksi suurempina lautakasaumina. Vuodenaikojen eroihin vaikuttaa ihmisten liikkumistottumusten muutokset eri vuodenaikoina. Esimerkiksi syksyisin opiskelijat käyttävät sähköpotkulautoja koulumatkoihin, mutta kesällä koulujen aukiolon vaikutukset eivät näy pysäköintipaikkoja suunnitellessa.

Jos lautojen pysäköimisestä aiheutuu ongelmia, miksi niitä varten suunniteltuja pysäköintikieltoalueita ei sitten hyödynnetä enemmän? Laudat poistuisivat kyllä kieltoalueiden sisäpuolelta, mutta kieltoalueiden reunoilla saattaisi syntyä tästä ongelmia. Jos lautaa ei pysty pysäköimään tietyn alueen sisäpuolelle, ne kerääntyvät usein kieltoalueiden reunoille ja aiheuttavat haasteita siellä muodostaessaan kasaumia. Tästä syystä pysäköintikieltoalueita pyritäänkin käyttämään harkiten Turussa. Niitä voidaan käyttää myös lautojen pysäköintiä ohjaavana työkaluna. Kieltoalueet toimivatkin hyvin esimerkiksi niin, että kieltoalueen reunoille suunnitellaan sopiviin kohtiin pysäköintipaikkoja lautoja varten.
Modernin liikkumisen ongelmanratkaisua
Turussa tehdyn turvallisuuskyselyn tulosten mukaan vuoden 2022 suurin turvallisuushuoli oli holtittomasti ajavat sähköpotkulautojen kuskit yli 40 % kaupunkilaisten mielestä (Turku.fi 2023). Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen kohdalla tämän kaltaisia ongelmia on kuitenkin onneksi mahdollista hallita aivan uudella tavalla verrattuna muihin liikkumismuotoihin. Koska yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat tulevat palveluntarjoajilta, kuten Voi ja Tier, niiden käyttöä on myös mahdollista seurata ja monitoroida yritysten toimesta. Sähköpotkulautojen pysäköintitilannetta pystytään seuraamaan tarkasti ja tämän lisäksi myös esimerkiksi laudan nopeuteen, sekä ylipäätään käyttömahdollisuuksiin pystytään vaikuttamaan. Esimerkiksi Turussa lautojen nopeusrajoitusta on alennettu viikonloppuöisin, pysäköintikieltoalueet estävät niiden pysäköinnin GPS-paikannuksen avulla tietyille alueille ja laudat poistetaan katukuvasta liukkaiden talvipäivien alkaessa. (Turku.fi n.d.)
Työkaluja sähköpotkulautojen entistä turvallisempaan käyttöön parannetaan jatkuvasti. Uuden liikkumismuodon opettelu ja toimivuuden kehittäminen parhaaksi mahdolliseksi vie luonnollisesti aikansa, vaikka kehitys onkin edennyt jo pitkälle vuoden 2019 jälkeen, jolloin sähköpotkulaudat saapuivat Suomeen ensikertaa (Traficom 2024).
Lähteet
Rönkä, O. 2025. Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen pysäköinnistä aiheutuvat haasteet Turussa 2024 : mihin sähköpotkulaudat kerääntyvät kesällä ja syksyllä? – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Eduskunta.fi. 2024. Sähköpotkulautojen ja muun mikroliikkumisen sääntely. Viitattu 3.4.2025. https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/Sivut/mikroliikkuminen.aspx
Invalidiliitto, 2023. Asiantuntijalausunto: Invalidiliiton lausunto arviomuistioon sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista. Viitattu 4.4.2025. https://www.invalidiliitto.fi/sites/default/files/2023-04/Invalidiliiton%20lausunto%20arviomuistioon%20s%C3%A4hk%C3%B6potkulautailun%20ja%20mikroliikkumisen%20ratkaisu-%20ja%20s%C3%A4%C3%A4ntelyvaihtoehdoista.pdf
Raittila A., Silvola J., Salokannel K. 2021. Liikkumispalvelut turvalliseksi osaksi lähiympäristöä. Turun kaupunki, Kaupunkiympäristön liikkumispalvelut. Viitattu 4.4.2025. https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/lipatol-hankkeen_loppuraportti_2022.pdf
Traficom 2024. Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautapalveluiden tarjonta, kysyntä ja markkinatilanne. Viitattu 2.4.2025. Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautapalveluiden tarjonta, kysyntä ja markkinatilanne | Tieto Traficom
Turku.fi. 2023. Sähköpotkulautailu nousee esiin Turun kaupungin tuoreimmassa turvallisuuskyselyssä. Viitattu 3.4.2025. https://www.turku.fi/uutinen/2023-01-16_sahkopotkulautailu-nousee-esiin-turun-kaupungin-tuoreimmassa
Turku.fi. n.d. Sähköpotkulaudat. Viitattu 4.4.2025. https://www.turku.fi/liikenne-kadut-ja-kunnossapito/sahkopotkulaudat
Turun karttapalvelu. n.d. Opaskartta: Sähköpotkulautojen pysäköinti. Viitattu 4.4.2025. https://turku.asiointi.fi/IMS/
Tynkkynen, E. Laine, K. 2024. Turku lisäsi skuuttiparkkien määrää. Turku.fi. Viitattu 3.4.2025. https://www.turku.fi/turku-skuuttiparkit2024