
Kumpi on halvempi ylläpitää, polttomoottori- vai sähköauto?
Suomessa autokanta sähköistyy nopeasti. Täyssähköautot sekä erilaiset hybridit, myös ladattavat, ovat yleistyneet runsaasti 2020-luvulla. Hankintahintaerojen lisäksi monia askarruttaa myös se, mitä hybridien ja sähköautojen huollot kustantavat.
Suomen tieliikenteessä liikkuu tällä hetkellä polttomoottori-, sähkö- ja hybridiautoja. Vuodesta 2020 lähtien sähköautoja on ensirekisteröity 80 342 kpl ja lataushybridejä 82 492 kpl. Molempien autotyyppien ensirekisteröintien määrä on kasvanut vuosi vuodelta vuotta 2024 lukuun ottamatta.
Polttomoottoriauto
Polttomoottoriauto on Suomen liikenteessä käytetyin auto tällä hetkellä. Tämä autotyyppi käyttää voimanlähteenään polttomoottoria. Polttomoottori voi olla joko bensiini- tai dieselkäyttöinen, joista jälkimmäisen suosio on laskenut viime vuosina selvästi.
Hybridi
Viime vuosina ovat hybridiautot keränneet suosiota ja yleistyneet selvästi. Polttomoottoriautosta poiketen hybridiauto käyttää polttomoottorin rinnalla voimanlähteenään sähkömoottoria, jolla pyritään keventämään polttomoottorin kuormitusta, parantamaan suorituskykyä sekä saavuttamaan pienempi polttoaineenkulutus.
Sähköauto
Sähköautoja ei toistaiseksi ole yhtä paljon Suomen liikenteessä kuin polttomoottori- tai hybridiautoja. Sähköauto eroaa hybridistä siten, että autossa käytetään voimanlähteenä ainoastaan sähkömoottoria, jonka suorituskykyä pitää yllä suuri korkeajänniteakku. Sähkömoottori tarjoaa polttomoottoriin verrattuna välitöntä vääntömomenttia nopeutta lisättäessä johtaen nopeaan kiihtyvyyteen. Lisäksi auto itsessään ei tuota pakokaasupäästöjä. Nämä ominaisuudet tekevät sähköautosta erinomaisen vaihtoehdon esimerkiksi kaupunkikäyttöön.
Tyypilliset erot huoltotoimenpiteissä
Polttomoottori- ja hybridiautojen huollettavat kohteet hyvin samankaltaiset, vaikka hybridiautoissa on sähkömoottori polttomoottorin rinnalla. Tyypillinen huoltoväli näissä ajoneuvotyypeissä on 15 000 ja 30 000 kilometrin välillä.
Edellisiin verrattuna sähköauton huollettavat kohteet ovat huomattavasti vähälukuisemmat johtuen siitä, että sähkömoottorissa on vähän liikkuvia osia polttomoottoriin verrattuna. Tyypillinen huoltoväli sähköautoissakin on 15 000 ja 30 000 kilometrin välillä, mutta valmistajasta riippuen voi huoltoväli joissakin sähköautomalleissa olla jopa 2 vuotta kilometrimäärästä riippumatta.
Kustannusvertailuun valitut automallit
Kustannusvertailuun valittiin kahdelta tunnetulta automerkiltä (Toyota ja Volkswagen) kolme mallia kummaltakin (ks. taulukot 1 ja 2).
Taulukko 1. Vertailuun valitut Toyota-mallit.

Taulukko 2. Vertailuun valitut Volkswagen-mallit.

Automallit pyrittiin valitsemaan siten, että nämä olisivat samaa vuosimallia ja kokonsa puolesta mahdollisimman lähellä toisiaan. Volkswagenin puolelta on valittu kevythybridi, koska VW:n mallistossa ei ole täyshybridiä.
Erot huolto-ohjelmissa tarkasteluun valittujen automallien välillä on esitetty taulukoissa 3 ja 4.
Taulukko 3. Erot Toyota-mallien huolto-ohjelmissa.

Toyotan huoltoväli on mallista riippumatta aina 15 000 kilometriä, myös sähköautossa. Tämä tarkoittaa sitä, että huoltoja tehdään Toyota-malliston autoihin tiheämmällä välillä kuin Volkswagenin tapauksessa.
Taulukko 4. Erot Volkswagen-mallien huolto-ohjelmissa

Volkswagenilla huoltovälit vaihtelevat mallistojen välillä enemmän Toyotalla. Varsinaiset huollot ajoittuvat 30 000 kilometrin välein, mutta näiden välissä vaihdetaan myös moottoriöljy, jonka vaihtoväli esimerkiksi Passatissa on 15 000 km. Volkswagenin sähköautolle huollot tehdään aina kahden vuoden välein riippumatta ajettavasta kilometrimäärästä.
Erot huoltokustannuksissa
Vertailu tehtiin tutkimalla huoltokustannuksia 6 vuoden otannalla kahdella eri vuosikilometrimäärällä (15 000 km ja 30 000 km). Huoltojen hinnat on esitetty kuvioissa 1- 4 keskiarvoina perustuen Turun alueen merkkikorjaamoilta (Toyota ja Volkswagen) kerättyyn tietoon.

Kuvio 1. Toyotan huoltokustannukset ajomäärällä 15 000 km/v.
Kuviosta 1 havaitaan, että täyshybridin (HEV) ja lataushybridin (PHEV) välinen kustannusero on joko erittäin pieni tai sitä ei ole lainkaan. Huoltohintojen vuosittainen vaihteluväli on noin 300 eurosta yli 700 euroon.
Sähköauton huollot ovat selvästi polttomoottorikäyttöisiä edullisemmat, niistä joka toinen on halvempi ja joka toinen kalliimpi. Vuosittainen vaihteluväli on noin 200 eurosta runsaaseen 350 euroon.

Kuvio 2. Toyotan huoltokustannukset ajomäärällä 30 000 km/v.
Kuvio 2 osoittaa, että Toyotan täyshybridi (HEV) on lähes kaikkina vuosina hieman lataushybridiä (PHEV) halvempi huollettava. Sähköauton huoltaminen on selvästi halvinta, ja vuosittainen huoltokustannus on sama riippumatta auton käyttövuodesta.

Kuvio 3. Volkswagenin huoltokustannukset ajomäärällä 15 000 km/v.
Kuviosta 3 käy ilmi, että vuotuisella 15 000 km:n ajomäärällä Golf yltää kahden vuoden huoltoväleihin. Sama pätee VW:n sähkömalliin (ID.3). Molemmilla malleilla, joissa käytetään polttomoottoria (Golf ja Passat), vuotuinen huoltokustannus hyppää neljäntenä ja varsinkin kuudentena käyttövuotena korkealle. Tämä aiheutuu polttomoottorin tarvitsemista, onneksi vain harvakseltaan vaadittavista lisätoimenpiteistä huollossa.

Kuvio 4. Volkswagenin huoltokustannukset ajomäärällä 30 000 km/v.
Kuviosta 4 havaitaan, että suuremmalla 30 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä Passat osoittautuu koko käyttöajalta kalleimmaksi huollettavaksi. Yksittäisistä vuosista viides käyttövuosi on kallein, ja tämä on ainoa, jossa Golf kiilaa Passatin huoltohintojen yläpuolelle. Sähköinen ID.3 huolletaan suurillakin ajomäärillä vain kahden vuoden välein, ja lisäksi kunkin huollon kustannus on selvästi halvin.
Kaikkiaan tuloksista voidaan todeta, että kahden autovalmistajan välillä on eroavaisuuksia huoltokustannuksissa. Toyotan kustannukset pysyvät lähes samanlaisena koko kuuden vuoden ajanjakson, kun taas Volkswagenin hybrideissä kustannukset nousevat roimasti, kun hammashihnan tai vaihteistoöljyjen vaihto on ajankohtainen. Molempien merkkien välillä voidaan todeta, että sähköautot ovat selvästi halvempia huoltaa.
Yhteenveto
Työn tavoitteena oli luoda lukijalle katsaus, jossa tutustuttaisiin polttomoottori- ja sähköautojen huoltokustannuksien eroihin ja siihen, miten kustannukset muodostuvat ja miksi sähköautojen huollot ovat halvempia.
Tuloksia tutkittaessa on hyvä ottaa huomioon, että laskelmiin ei ole sisällytetty auton ylläpidon aikana ilmeneviä kuluvien osien vaihtotarpeesta aiheutuvia kuluja. Näitä ovat esimerkiksi renkaiden, alustanosien ja jarrujen uusinta. Nämä voivat lisätä huoltokustannuksia merkittävästi, ja niitä on vaikea ennustaa, jonka takia niitä ei ole noteerattu.
Kaiken kaikkiaan osoittautui selvästi, että sähköautojen huollot ovat huomattavasti halvempia, kun katsotaan puhtaasti valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisia huoltoja.
Lähteet
Schenk, C. 2025. Polttomoottori- ja sähköautojen huoltokustannusten vertailu. Opinnäytetyö (AMK). Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062323426