
Naarmuinen, samea ja haalistunut – voiko vanhan auton maalipinnan vielä pelastaa?
Auton maalipinta kertoo enemmän kuin uskoisi. Se ei ainoastaan vaikuta ulkonäköön, vaan luo yleisvaikutelman autoyksilön hoidon tasosta ja muustakin teknisestä kunnosta. Kiillotus ja vahaus eivät ole pelkkää kiiltokuvien tavoittelua, vaan niillä on mitattavia vaikutuksia maalipinnan paksuuteen, sileyteen ja kestävyyteen. Miten pintaa voidaan kunnostaa ja suojata oikein ja mitä hyötyä siitä todellisuudessa on?
Maalipinnan näkymättömät muutokset, mittaustulokset paljastavat kulumisen
Auton maalipinta on jatkuvassa rasituksessa: tiepöly, sade, auringon UV-säteily ja pesut lisäävät pinnankarheutta ja kuluttavat pinnan kiiltoa vähitellen pois. Usein kuluminen tapahtuu huomaamatta ja tilanne ymmärretään vasta, kun auto näyttää kulahtaneelta, vaikka auto olisi muuten hyvässä kunnossa. Tässä tilanteessa moni tarttuu kiillotuskoneeseen tai vahaan, mutta harva tietää tarkalleen, mitä pinnalle oikeasti tapahtuu.
Maalipinnasta pystytään mittaamaan useita arvoja, joiden avulla pinnan kuntoa voidaan arvioida ja vertailla. Mittaustulosten avulla voidaan selvittää esimerkiksi, miten kuluneen maalipinnan kunnostus ja suojaus vaikuttavat sen ominaisuuksiin. Yhdistämällä teoreettisen tarkastelun ja kokeellisen mittauksen maalipintaa ja sen muutoksia voidaan vertailla hyvin perusteellisesti.
Pintaa syvemmälle, kiillotuksen ja vahauksen merkitys maalipinnan ominaisuuksille
Auton kiillotus ja vahaus mielletään vain esteettisiksi toimenpiteiksi. Todellisuudessa niillä on suuri vaikutus maalipinnan ominaisuuksiin. Kiillotus tasoittaa maalipinnassa olevia epätasaisuuksia eli hioo lakkapinnassa olevia naarmuja ja epäpuhtauksia palauttaen alkuperäistä kiiltoa ja pienentää pinnankarheutta huomattavasti.
Vahaus puolestaan ei hio maalipintaa, vaan muodostaa sen päälle suojaavan kerroksen. Vaha tasoittaa pinnan epätasaisuuksia, vähentää pinnankarheutta ja parantaa vettä hylkiviä ominaisuuksia eli helpottaa pinnan puhdistusta. Kiillon lisääminen ei ole sen ensisijainen tehtävä, vaikka pinnan kiilto voi hieman parantua. Vaha toimii suojana likaa, UV-säteilyä ja mekaanista kulutusta vastaan.
Kiillotus tekee ihmeitä, mutta rajansa kaikella
Kiillotus siis hioo maalipinnan lakkakerrosta ohuemmaksi. Yhdellä käsittelyllä pinta voi ohentua jopa 10 mikrometriä. Lakkapinnan ollessa noin 35–50 mikrometriä paksu, on todettava, että kiillotus voidaan suorittaa maalipinnalle vain muutaman kerran. Muutoin lakkapinta ohenee liiaksi ja se menettää suojaavia ominaisuuksiaan.
Lakkapinnan paksuus on rajallinen, eikä kiillotusta voi toistaa loputtomasti ilman riskiä vaurioista.
Kiillotus on siis tehokas työmenetelmä, mutta samalla sillä on myös rajoitteensa. Oikeilla aineilla ja menetelmillä se antaa kuitenkin uuden ilmeen kuluneelle maalipinnalle.
Silmin havaittavat erot kiillotuksen ja vahauksen jälkeen on vaikea esittää. Kiillotettua ja vahattua pintaa, kun vertailee käsittelemättömän pinnan kanssa sopivassa valaistuksessa, ero on selkeästi huomattavissa. Mittalaitteilla tai kameralla ei tuloksia aina yhtä selkeästi voi esittää.
Vähemmän pesua, vähemmän vaivaa, kiillotus ja vahaus helpottavat auton ylläpitoa
Kiillotettu pinta on tasainen,sileä ja puhdas. Kiillotettu pinta on itsestään jo hydrofobisempi kuin käsittelemätön. Kestävyyden kannalta kiillotettu pinta kannattaa silti suojat hyvin.
Vahaus muodostaa pinnalle suojaavan kalvon, joka hylkii vettä ja epäpuhtauksia. Vahattu pinta on hydrofobinen eli vesi muodostavaa helmiä, jotka valuvat pois tai irtoavat helpommin pesussa. Lopputuloksena on puhtaampi auto vähemmällä työllä ja myös kuivuminen onnistuu ilman ikäviä vesijohtoverkosta tulevia kalkkijäämiä.
Kiiltävä pinta edistää auton myyntiä, miksi kunnolla hoidettu maalipinta vaikuttaa auton arvoon?
Auton ulkonäössä ensimmäinen merkittävä yksityiskohta on maalipinta, johon ihmiset huomionsa kiinnittävät. Siisti, kiiltävä ja hyvin hoidettu maalipinta viestii huolenpidosta ja parantaa auton yleisilmettä. Ulkopinta toimiikin ikään kuin käyntikorttina, joka houkuttelee tai karkottaa ostajan ennen kuin koko autoa on tutkittu.
Erityisesti vaihto- tai jälleenmyyntitilanteessa kunnolla hoidettu maalipinta voi vaikuttaa suoraan auton markkina-arvoon. Huoltokirjan ohella hyväkuntoinen ulkokuori kertoo, että ajoneuvosta on pidetty huolta myös muilta osin. Investointi maalipinnan kunnossapitoon on siten paitsi esteettinen parannus, myös taloudellisesti järkevää.
Lähde
Virta, T. 2025. Auton maalipinnan kunnostuksen ja suojauksen vaikutus sen ominaisuuksiin – Theseus. Turun AMK:n opinnäytetyö.
Kuva: Autofinesse