Hoitotason ensihoitajan toteuttama lääkehoito – onko lääkehoito-osaaminen hallussa, miten sitä voidaan vahvistaa?

24.05.2023

Riski siihen, että lääkehoito ei toteudu turvallisesti ensihoitotyössä kasvaa aina, kun ensihoidon potilaalla on omia kotilääkityksiä käytössä. Suuri osa ensihoidon kohtaamista potilaista käyttää yhtä tai useampaa lääkeainetta, joten lääkehoito-osaamiseen sekä sen turvalliseen toteuttamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Lääkehoito-osaamisen vahvistamiseksi luotiin lääkehoito-osaamisen oppimispolku, jonka avulla voi sekä kehittää että testata omaa lääkehoito-osaamistaan ja vahvistaa lääkkeisiin liittyviä tiedonhakutaitojaan.

Hoitotason ensihoitaja on terveydenhuollon ammattilainen, joka on käynyt ammattikorkeakoulun koulutuksenaan joko ensihoitaja AMK tai sairaanhoitaja, jonka lisäksi on suoritettu 30 opintopistettä ensihoitoon erikoistuen (Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalvelusta 585/2017).

Turvallisen lääkehoidon haasteet ensihoidossa

Turvallinen lääkehoito tarkoittaa saumatonta ketjua, jolla huolehditaan, että lääkettä saava potilas suojellaan haitoilta samalla kun lääkkeestä saadaan paras mahdollinen teho (Palva 2012). Lääkehoito-osaamisen pohjana ovat hyvä ammatillinen peruskoulutus, asianmukaiset täydennyskoulutukset ja kokemus (Boyd 2021, 307.)

Lääkehoito-osaaminen on tärkeä osa ensihoitajan työtä; potilaiden lääkitsemisen tulee sujua turvallisesti, tehokkaasti, perustellusti ja ottaen huomioon lääkkeiden antamiseen liittyvät riskit sekä haitat. Lääkkeiden antamiseen liittyvät riskit ja haitat muodostuvat lääkeaineiden haitta-, sivu- ja yhteisvaikutuksista sekä vasta-aiheista. Vasta-aiheella tarkoitetaan tässä kontekstissa lääkeaineen antamisen estettä esimerkiksi vakavan lääkeaineallergian vuoksi.

Turvallisen lääkehoidon tietotaitoon kuuluu ymmärrys erilaisista lääkkeenantoreiteistä, lääkkeiden vaikutusmekanismeista, yhteis- ja haittavaikutuksista sekä vasta-aiheista.

Riski siihen, että lääkehoito ei toteudu turvallisesti ensihoitotyössä, kasvaa aina kun ensihoidon potilaalla on omia kotilääkityksiä käytössä. Suuri osa ensihoidon kohtaamista potilaista käyttää yhtä tai useampaa lääkeainetta, joten lääkehoito-osaamiseen sekä sen turvalliseen toteuttamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Lääkehoidon turvallista toteuttamista vaikeuttaa myös se, että ensihoidon kohtaamat potilaat ovat usein akuutisti sairaita ja ajantasaisia tietoja esimerkiksi kyseisen potilaan lääke- tai sairaushistoriasta ei ole saatavilla tai sitä ei saada tietoon luotettavasti. Lääkehoidon turvallinen toteuttaminen vaatii ensihoitajalta siis lääkehoito-osaamista, joka pitää sisällään ymmärryksen eri lääkeaineiden vaikutuksista, haittavaikutuksista, yhteisvaikutuksista, antotavoista sekä lääkitsemisen esteistä.

Oppimispolku ensihoitajaopiskelijoiden lääkehoito-osaamisen tukemiseksi sekä osaamisen testaamiseksi

Lääkehoidon osaamista voidaan kehittää ja harjoitella opinnäytetyönä tuottamamme oppimispolun avulla. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotu potilastapauksiin perustuva oppimispolku turvallisen lääkehoidon toteuttamisesta ensihoidon työkentällä. Kolme toisistaan erilaista potilastapausta sisältävä oppimispolku päätyy kolmannen vuoden ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön sähköiselle ItsLearning-alustalle.

Koska lääkeaineita sekä -valmisteita on markkinoilla lukematon määrä, huomiotiin tämä keskittämällä oppimispolun tarkoitus ensisijaisesti tiedonhakutaitojen harjoittelemiseen ja kehittämiseen, eikä ulkoa opetteluun. Tiedonhakuun kannustettiin tarjoamalla tietolähteitä oppimispolun ohjeistuksessa sekä muovaamalla kysymyksistä monipuolisia, mielenkiintoisia ja helposti vastattavia.

Oppimispolkuun sisältyvät kysymykset sisältävät siis monipuolisesti avoimia kysymyksiä, monivalintaa, raahausvalikkoa sekä vastausten yhdistelyjä. Potilastapauksia on kolme: ensimmäinen potilastapaus käsittelee rytmihäiriöpotilasta, toinen rintakipupotilasta ja kolmas hengitysvaikeuspotilasta

Oppimispolku etenee jokaisen potilaan kohdalla samalla kaavalla:

  • Johdatus potilastapaukseen ja kotilääkkeisiin
  • Ensihoitolääkkeet yhdistettynä potilaan lääkkeisiin ja
  • Ensihoitolääkkeiden haitta- ja yhteisvaikutukset ja vaikutusmekanismit.

Johdatus potilastapaukseen ja kotilääkkeisiin pitää sisällään potilastapauksen esittelyn sekä ensimmäisen kysymyskategorian, joka liittyy kyseisen potilaan omiin kotilääkityksiin.

Ensimmäisessä kysymyskategoriassa keskitytään selvittämään potilaasta esitetyn kotilääkelistan lääkevalmisteiden käyttötarkoituksia sekä haitta- ja yhteisvaikutuksia. Kysymyksiä on potilastapauksesta riippuen 4-6 ja esimerkkikysymyksiä ovat ”Yhdistä lääkeaine oikeaan käyttötarkoitukseen/lääkeaineryhmään” ja ”Onko potilaan lääkelistalla lääkeaineita, jotka aiheuttavat keskenään yhteisvaikutuksia?”.

Toinen kysymyskategoria keskittyy nimensä mukaisesti kysymyksiin ensihoitolääkkeistä yhdistettynä potilaan lääkkeisiin. Tässä vaiheessa potilastapaus etenee ensihoidollisen tilanteen avaamiseen, jolloin potilaasta kerrotaan ensihoidon mittaamat vitaalit sekä tekemät havainnot potilaasta. Potilaan ensihoidollisen tilan perusteella opiskelijan tulee miettiä, mitä ensihoidon lääkettä voitaisiin hyödyntää potilaan kohdalla tai mitkä ovat esteenä ensihoidon antamalle lääkitykselle. Tässä kategoriassa kysyttiin esimerkiksi sitä, millä ensihoidon lääkkeellä hoidettaisiin potilaan oireita tai millä potilaan kotilääkkeellä on merkittävimmät yhteisvaikutukset valitun ensihoitolääkkeen kanssa.

Kolmannessa kysymyskategoriassa keskitytään käymään syvällisemmin läpi potilastapauksen toisen kysymyskategorian aikana esiin tulleita ensihoitolääkkeitä ja niiden vaikutusmekanismeja, haitta- ja sivuvaikutuksia sekä vasta-aiheita.

Palautteen saaminen osaamisesta

Palautteen saaminen vahvistaa itsetuntemusta, onnistumisen kokemuksia sekä toimii motivoivana tekijänä oppimiselle (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 13—14).

Koska oppimispolun tavoitteena on erityisesti harjoitella ja kehittää lääketiedon tiedonhakua sekä lääketietokantojen käyttöä, on palautteen antaminen vastausten jälkeen keskitetty niiden ympärille. Oikeasta vastauksesta kysymykseen tai kysymyksiin, saa opiskelija positiivisen palautteen osaamisestaan. Osittain tai kokonaan väärästä vastauksesta opiskelija saa palautteeksi tarkemman tiedon mistä vastausta kyseiseen kysymykseen kannattaa etsiä ja mitä vastauksessa tulee ottaa mahdollisesti huomioon.

Lähteet:

Ahonen R. & Lohtaja-Ahonen S. 2014. Palaute kuuluu kaikille. Espoo: Human interest.

Boyd, J. 2021. Lääkehoito. Teoksessa Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthan, K. & Puolakka, T. Ensihoito. (s. 273-312) Helsinki: Sanoma Pro Oy. 

Palva, E. 2012. Lääketurvadirektiivi korostaa lääke- ja lääkitysturvallisuuden saumattomuutta. Pääkirjoitus, Sic! -aikauslehti. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/120523/paakirjoitus.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalvelusta 585/2017. Annettu Helsingissä 24.8.2017.

Artikkelikuva. https://www.google.com/search?q=paramedic%20giving%20medication&tbm=isch&hl=fi&tbs=il:ol&rlz=1C1YTUH_fiFI976FI976&sa=X&ved=0CAAQ1vwEahcKEwio9cWn0fr-AhUAAAAAHQAAAAAQAw&biw=1263&bih=577#imgrc=FqnKYwG84C88WM