Simulaatio-ohjaajan toiminta suurennuslasin alle

11.05.2023

Palautelomake tuottaa opettajille käyttökelpoista dataa simulaatio-opetuksen onnistumisesta. Opinnäytetyönä tuotettu palautelomake tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden tarkastella ja arvioida simulaatioharjoitusten ohjaajien toimintaa kriittisesti. Palautelomakkeella kerätään tietoa muun muassa opiskelijoiden etukäteisvalmistautumisesta simulaatioihin, simulaatioiden käytännönjärjestelyistä ja simulaatiotilanteiden läpikäymisestä. Älylaitteella käytettävän lomakkeen täyttämiseen kuluu aikaa vain muutama minuutti, ja saatava palaute on arvokasta simulaatio-opetuksen kehittämisen näkökulmasta.

Simulaatiolla tarkoitetaan todellisuuden riittävän tarkkaa jäljittelyä jonkin tietyn maalin tai tavoitteen saavuttamiseksi. Simulaatio-opetuksessa käytetään usein apuvälineenä nukkea, ihmistä tai fiktiivistä asetelmaa, jotta todellisuutta saadaan imitoitua mahdollisimman todentuntuisesti. (Ranta ym. 2013.) Simulaatio-opetusta käytetään laajasti osana sosiaali- ja terveysalan opetusta. Potilasturvallisuuskysymykset ja eettiset kysymykset ovat vähentäneet merkittävästi opiskelijoiden mahdollisuuksia olla osana kliinistä päätöksentekoa terveydenhuollossa. Simulaatio-opetus luo opiskelijoille sillan opetuksen ja potilasharjoittelun väliin. Päätöksentekoa, toimenpiteitä ja eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä voidaan simulaatioiden avulla harjoitella turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä.

Kirjallisuudessa simulaatioille on määritelty kolme erillistä tasoa, jotka kertovat simulaation laajuudesta ja todentuntuisuudesta. Matalan tason (low fidelity) simulaatioissa voidaan harjoitella esimerkiksi osasuoritetta tai tiettyä toimenpidettä, kun taas korkean tason (high fidelity) simulaatiossa hyödynnetään laajasti eri osallistujaryhmiä, välineistöä ja teknologiaa. Keskitason (medium fidelity) simulaatiot asettuvat kahden ääripään väliin, yhdistäen osia korkean ja matalan tason simulaatioista. (Kim ym. 2016.)

Simulaatio-opetus Turun ammattikorkeakoulussa

Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajatutkinnon koulutusohjelmassa hyödynnetään simulaatioita oppimis- ja opetusmenetelmänä monipuolisesti. Syksyllä 2023 opintonsa aloittavalla ensihoitajaryhmällä opintoihin kuuluu opinto-oppaan mukaan ainakin 318 tuntia simulaatio-opetusta.

Ensihoitajakoulutuksen simulaatio-opetus aloitetaan jo ensimmäisenä lukuvuonna Ensihoitotyön perusteet -kurssin yhteydessä. Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajatutkinnon koulutusohjelman simulaatioita järjestetään pitkin opintoja osana eri kursseja, ja simulaatioiden koettu taso vaihtelee merkittävästi.

Simulaation ohjaajan toiminnalla on suuri merkitys simulaation onnistumisessa. Simulaation ohjaajan kokemukset, tottumukset ja käsitykset ohjaavat simulaation ohjaajan ja tätä kautta koko simulaatioryhmän toimintaa ja oppimiskokemusta. Osa simulaatioiden ohjaajista ovat hyvin kokeneita ja hankkineet lisäkoulutusta simulaatio-opetukseen, mutta kaikilla ohjaajilla valmiudet simulaatio-opetukseen eivät välttämättä ole yhtä korkealla tasolla.

Simulaatio-opetuksen arviointi ja palautteen antaminen simulaatio-opetuksen edelleen kehittämiseksi

Opinnäytetyössämme loimme palautelomakkeen, jonka avulla simulaation osallistujat voivat arvioida simulaatiotilanteen kulkua. Palautelomakkeella arvioidaan simulaatiotilanteen suunnittelua, annettuja ennakko- ja oheismateriaaleja, käytännön järjestelyitä, asetettuja oppimistavoitteita, jälkipurkukeskustelun kulkua, simulaatiota oppimistilanteena sekä palautteen antomahdollisuuksia, toisin sanoen niitä asioita, joista simulaatio-ohjaaja on vastuussa simulaatio-oppimisprosessin aikana.

Palautelomakkeen kysymysten vastausvaihtoehdot ovat viisiportaisen Likert-asteikon mukaiset, eli täysin eri mieltä, jokseenkin eri mieltä, ei samaa eikä eri mieltä, jokseenkin samaa mieltä ja täysin samaa mieltä. Jokaista vastausvaihtoehtoa vastaa järjestelmässä numero; täysin eri mieltä vastaa numeroa 1 ja täysin samaa mieltä numeroa 5. Numeroarvojen perusteella voidaan arvioida simulaatio-ohjaajan onnistumista simulaatioharjoituksen järjestämisessä siten, että 5 on paras mahdollinen. 

Palautelomakkeen tuottama data synkronoituu automaattisesti taulukointiohjelmaan kysymysten mukaan. Kysymysten mukaan valmiiksi kategorisoitu data tuottaa suoraan kutakin osaamisaluetta kuvaavan tuloksen (ka, kh, keskiarvon luottamusväli ja mediaani) ja helpottaa näin simulaatio-ohjaajien työtä aineiston analysointiin liittyen. Suodattimia käyttämällä opettaja voi tarkentaa sitä näkökulmaa tai ajanjaksoa, josta hän haluaa tuloksia tarkastella. Aineiston kertyessä myös muut tilastolliset analysoinnit ovat mahdollisia.

Saatavan palautteen hyödyntäminen

Palautelomakkeella voidaan tuottaa dataa, jonka avulla simulaatio-ohjaajat saavat palautetta omasta osaamisestaan ja voivat siltä pohjalta kehittää omaa osaamistaan simulaatio-ohjaajina. Hyvin onnistuneita simulaatiotilanteita voidaan pitää esimerkkisuoritteina, joiden mukaan ohjaajat voivat suunnitella tulevia simulaatiotilanteita. Palautelomakkeen avulla saatu tieto simulaatio-opetuksen onnistumisesta tukee simulaatio-opetuksen edellyttämien valmiuksien kehittämistä ja hyvien käytäntöjen jakamista.

Palautelomaketta on koekäytetty Turun ammattikorkeakoulun simulaatiotilanteissa. Koekäytössä simulaation järjestäjät ja osallistujat kokivat lomakkeen käytön mielekkääksi ja hyödylliseksi. Lomakkeen käyttöönotosta vastaa ensihoidon opettajat. Laajempaa käyttöönottoa ei suoritettu osana opinnäytetyötämme. Opinnäytetyössämme esitämme jatkokehitysehdotukseksi palautelomakkeen vaikutusten seurantaa.

Artikkelikuva: University of Maryland School of Nursing
Lisenssi: Creative Commons

Lähteet:

Kim, J.; Park, J. H. & Shin, S. 2016. Effectiveness of simulation-based nursing education depending on fidelity: A meta-analysis. BMC Medical Education, 16 (1)

Ranta, I.; Rosenberg, P.; Silvennoinen, M.; Mattila, M. & Jokela, J. 2013. Simulaatio-oppiminen terveydenhuollossa. Helsinki: Fioca.